MobilePay er klar til abonnementsaftaler

2. marts 2017​

MobilePay er klar til abonnementsaftaler

Fra i dag får danske virksomheder og deres kunder mulighed for at håndtere abonnements- og betalingsaftaler med MobilePay. Løsningen hedder MobilePay Subscriptions og går i første omgang i luften med pilotvirksomhederne teleselskabet 3 og JP/Politikens Hus. Her kan du allerede i dag starte en abonnementsbetaling med et swipe.

 
MobilePay er klar til abonnementsaftaler. (01:15)
Nu bliver det rigtigt nemt for alle danskere at oprette og håndtere gentagne betalinger og abonnementsordninger. Fra i dag kan man tilknytte MobilePay til sine abonnements- og betalingsaftaler og samtidig slippe for at indtaste NemID og kortoplysninger. Man sætter betalingen i gang med et swipe i MobilePay, så sker betalingerne automatisk fremover og kan let administreres direkte i appen.

”Løsningen opfylder et stort ønske fra mange privatbrugere og virksomheder om at etablere brugervenlige og transparente abonnementsaftaler. Vejen til kunderne bliver kortere, og betalinger og kommunikation mellem virksomhed og kunder kan foregå i realtid. Det vil styrke kundeoplevelsen markant,” forudser Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay.

Brugeren får fuld kontrol over alle aftalerne
I den nye løsning får brugeren fuld kontrol og overblik over sine abonnementsaftaler. Man kan skifte mellem betalingskort og afvise en betaling, før den gennemføres. Samtidig sørger MobilePay for at validere betalingskort og kommunikere til brugeren, hvis et kort er udløbet og skal skiftes.

Løsningen hedder MobilePay Subscriptions. To pilotvirksomheder har været med til at udvikle og teste løsningen, og de kan som de første nu tilbyde deres kunder abonnementsbetaling via MobilePay. Den ene er teleselskabet 3.

”Den nye MobilePay-løsning kommer til at tage vores palette af betalingsmuligheder til nye højder. Rigtig mange af vores kunder er digitale first movers og sætter pris på, at vi ofte kan tilbyde det sidste nye. Det passer os derfor rigtigt godt at være blandt de allerførste til at tilbyde den nemmeste betalingsløsning på markedet i app’en, som mange har på favoritlisten i forvejen,” siger direktør for privatmarkedet hos 3, David Elsass.

Styrker kundeoplevelsen og giver flere kunder
Pilotvirksomhederne glæder sig over MobilePays automatiske tjek af betalingskortet. Det vil føre til færre afviste og udeblevne betalinger. ”Det er en indlysende fordel, som gør det mere enkelt for vores kunder og mere sikkert for os i forhold til vores indtjening,” mener digital direktør Søren Svendsen fra JP/Politikens Hus, hvor man tester løsningen hos JP Premium og Ekstra Bladets EKSTRA. 
 
”Vi ønsker løbende at forbedre købsoplevelsen for vores læsere, og denne løsning bidrager til at gøre os mere relevante for vores kunder. Vores kundeservice kan være mere fleksibel, og vi kan hurtigt følge op på kunder, der har stoppet deres betaling. Samlet set forventer vi, at det vil hjælpe os med at fastholde og tiltrække flere kunder”, siger Søren Svendsen.

MobilePay Subscriptions tackler to problemer
Både i Danmark og andre lande har løsninger med automatisk kreditkortbetaling været i kraftig vækst gennem flere år. De vurderes i Danmark til at udgøre omkring 15% af danskernes tilbagevendende betalinger, svarende til flere millioner betalinger. Og flere og flere virksomheder vælger at basere deres forretningsmodel på abonnementsbaserede ydelser.

Problemet med løsningerne har bl.a. været, at kunderne ikke noget samlet sted kan få overblik over gem-kort-betalingerne og heller ikke let kan afmelde betalinger eller opdatere betalingskort. Alligevel er ordningerne vundet hastigt frem, bl.a. fordi de har været prismæssigt attraktive for virksomhederne og dermed også for kunderne.

”Med MobilePay Subscriptions imødekommer vi begge dele. Vi skaber en brugervenlig og transparent løsning. Samtidig lægger vi os i den lave ende af markedet prismæssigt. Derfor tror vi på, at løsningen vil kunne få stor udbredelse,” siger Mark Wraa-Hansen. ​
 

Fakta om MobilePay Subscriptions

  • Brugerne forbinder abonnementet til MobilePay - uden indtastning af kortoplysninger eller NemID
  • Fra MobilePays side vil MobilePay Subscriptions ikke koste noget for brugerne af MobilePay-appen.
  • ​Virksomheder skal oprette sig for at bruge MobilePay Subscriptions
  • For virksomheder vil brugen af løsningen koste fra 1 til 2,75 kr. pr. transaktion.

Læs mere om løsningen her​​​

Lige nu tester vi MobilePay Subscriptions sammen med vores pilotvirksomheder. Men virksomheder kan allerede nu skrive sig op.

Skriv din virksomhed op her​​​​​​​