MobilePay spørgsmål og svar pr. 15.05.2021


Generelt

Hvordan er sikkerheden i MobilePay?

Dine konto- og kortoplysninger er beskyttet i MobilePay-appen via den kode, du bruger til at logge på MobilePay. Alle overførsler bliver logget i vores system. Det betyder, at vi kan gribe ind og lukke MobilePay-profiler, hvis vi ser mistænkelige overførsler.

Gode råd om sikkerhed

Når du har MobilePay, bør du passe ligeså godt på din mobil, som du passer på dine kreditkort og kontanter. Se, hvordan du selv kan øge sikkerheden:

Hvorfor oplever jeg problemer, når jeg tilføjer kort i appen, eller når jeg handler online?

Når du oplever problemer med at tilføje kort i appen, eller når du handler online, er det ofte fordi dit kort ikke er gjort klar til at bruge MobilePay. Du skal i de fleste tilfælde bruge NemID for, at gøre dit kort klar til MobilePay. Har du  ikke et NemID eller er du under 15 år, så læs mere nederst på siden.

Jeg har NemID

Der gælder de samme sikkerhedsregler for MobilePay, som når du normalt handler på nettet. Det betyder, at når et kort skal tilføjes i MobilePay, så skal kortet igennem en ekstra sikkerhedgodkendelse via det sikkerhedssystem, som er tilknyttet til dit kort. Ofte giver disse  sikkerhedssystemer følgende muligheder:

Godkendelse via NemID

Godkendelsen via NemID-nøgleappen er typisk det nemmeste, men der er nogle forhold du skal være opmærksom på:

Engangskode tilsendt via SMS samt et personligt kodeord

Godkendelse via SMS og personlig kodeord, er et godt alternativ hvis du ikke har NemID-nøgleapp eller NemID-nøgleviser. Der er dog nogle forhold du skal være opmærksom på:

Har du  ikke NemID eller er du under 15 år?

Kontakt din bank, så kan de hjælpe dig med, at gøre dit kort klar til nethandel.

Hvorfor skal jeg vente, før jeg kan komme videre med min installation af MobilePay?

Din sikkerhed er vigtig for os. Derfor kan du opleve, at du skal vente, før du kan komme videre med din installation af MobilePay. Når nedtællingen er færdig, kan du trykke dig videre og få din aktiveringskode på SMS. Du er velkommen til at bruge andre apps eller låse telefonen, mens du venter.

Hvad gør jeg, hvis min telefon er blevet stjålet, eller jeg har mistanke om misbrug af min MobilePay?

Ring til MobilePay Support på tlf. 45 14 44 47 og spær din MobilePay, hvis du har mistanke om misbrug, eller din telefon er blevet stjålet.

Se hvordan du gør indsigelse ved misbrug her.

Hvordan gør jeg indsigelse?

Hvis du mener, at der er gennemført betalinger med MobilePay, som du ikke har godkendt, medvirket til eller foretaget, skal du kontakte os hurtigst muligt efter, at du har opdaget det, og lave en indsigelse. Husk også at få spærret din MobilePay-aftale. Du skal blot ringe til os på 45 14 44 47, så hjælper vi dig.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felterne i indsigelsesblanketten. Derefter skal du printe blanketten og sende den til os. Husk at skrive under, inden du sender den.
Udfyld blanketten her.
Send blanketten med almindelig post til:
MobilePay Denmark A/S 
Att. Fraud Management 
Holmens Kanal 2-12 
1060 København K
eller scan den underskrevne blanket og send den på e-mail til: investigation@mobilepay.dk.
Vi vil gøre dig opmærksom på, at e-mail ikke er en sikker kanal. Der er derfor risiko for, at oplysningerne undervejs kan blive læst eller ændret af uvedkommende.

Hvordan er forløbet i en indsigelsessag?

Når vi har modtaget blanketten, vil vi hurtigst muligt behandle din indsigelse. Det kan være, vi får brug for at kontakte dig i forbindelse med sagsbehandlingen.
Viser undersøgelsen, at din MobilePay-profil er blevet misbrugt, refunderer vi beløbet. Beløbet bliver overført til din modtagerkonto i MobilePay-appen.
Viser din indsigelse sig at være uberettiget, forbeholder vi os retten til at få refunderet beløbet.
Vil du vide mere, så se også MobilePay's betingelser.

Gælder de forsikringer, jeg har tilknyttet mit kort, også når jeg betaler med MobilePay?

Når du betaler med MobilePay gælder de forsikringer, du eventuelt har tilknyttet dit kort ikke.
Ved nethandel vil forsikringer, der er tilknyttet dit kort dog gælde, hvis du anvender MobilePay ved nethandel. Ved nethandel bliver MobilePay kun brugt til at omsætte dit tilmeldte mobilnummer til de kortoplysninger, du har registreret i din MobilePay, hvorefter netbutikkens betalingsudbyder gennemfører en almindelig kortbetaling.

Kan andre få adgang til min MobilePay-profil?

Andre kan ikke få adgang til din MobilePay-profil, med mindre de har adgang til din telefon eller dit SIM-kort, og samtidig kender din firecifrede kode eller kortnummeret på det kort, du har registreret i MobilePay.

Koden vælger du selv, når du tilmelder dig MobilePay, og du skal bruge den, hver gang du logger på.

Du kan selv gøre en del for at sikre dig bedst muligt mod misbrug, og vi anbefaler at du:

 

 

Er det sikkert at betale med MobilePay via boksen ved kassen?

Der bliver ikke overført nogle oplysninger mellem MobilePay og MobilePay-boksen ved kassen. Boksen bliver kun brugt til at formidle en lokation til MobilePay-appen, så den ved, hvilken kasse/butik, du vil sende penge til. Betalingen sker i en sikker forbindelse gennem MobilePay-appen, præcis på samme måde, som når du sender penge til en privat person.

Kan en MobilePay-boks blive stjålet og brugt til at snyde med?

MobilePay-boksen skal være koblet til et kassesystem for at virke. Det er kun muligt at knytte én boks pr. kasse og kun den tilkoblede kasse kan anmode om penge, når du har påbegyndt en betaling ved at føre din mobil hen over MobilePay-boksen.

Hvad gør jeg, hvis jeg ser overførsler på min MobilePay, som ikke er mine?

Opdager du overførsler i MobilePay eller på dine konti, som du ikke selv har lavet, skal du med det samme kontakte MobilePay Support på tlf. 45 14 44 47. 

Husk altid at kontrollere navn og telefonnummer, inden du overfører penge eller accepterer anmodninger i MobilePay. Modtageren kan godt hedde noget andet i MobilePay end det navn, du har gemt i dine kontakter. Det er fordi, at navnet du ser i MobilePay, er det navn, som modtageren selv har valgt til sin MobilePay-aftale.

Jeg er blevet snydt i en handel. Hvad gør jeg?

Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen, har du i de fleste tilfælde ret til at få dine penge tilbage. Du skal dog være opmærksom på, at mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.
Den benyttede betalingstype vil fremgå af din betalingsoversigt.

Hvis der står 'MobilePay' på betalingen i din kontooversigt

Betalingen er gået igennem med MobilePay. Du skal selv forsøge at løse problemet ved at kontakte personen eller forretningen, du har handlet med.

Hvis der står virksomhedens navn på betalingen i din kontooversigt

Du har kun brugt MobilePay til at indsætte dine kortoplysninger ved betalingen, så du har teknisk set betalt med dit betalingskort. Du skal kontakte din bank. De hjælper dig med at tilbageføre pengene.

Jeg er blevet snydt ved en privat handel

Har du købt en vare ved en privat handel og ikke modtaget varen, skal du først og fremmest selv prøve at kontakte personen, du har handlet med. Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys gerne personen om, at du melder vedkommende til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur, da truslen om en anmeldelse ofte kan hjælpe på samarbejdet. Det samme gælder, hvis du fx uden held har forsøgt at få kontakt til personen. 
Du kan melde sagen til politiet via politiets egen hjemmeside her.

Jeg er blevet snydt ved en handel via en hjemmeside

Er varen købt via et firma eller en hjemmeside, som fx DBA.dk, kan du prøve at kontakte dem for at høre, hvilke muligheder, du har. De vil ofte have erfaringer med andre, der har stået i samme situation som dig.
Når du har betalt for en vare ved at sende penge via MobilePay til sælgers mobilnummer, har vi har desværre ikke nogen muligheder for at trække overførslen tilbage. Men vi vil holde øje med den nævnte MobilePay-bruger og overveje vedkommendes engagement med MobilePay.

Jeg er blevet snydt ved en handel via en netbutik

Har du købt en vare gennem en netbutik og ikke modtaget varen, kan du få dine penge tilbageført. Betalte du med MobilePay på samme måde, som hvis du betalte med betalingskort, dvs. at du ikke har sendt pengene til et mobilnummer, kan din bank hjælpe med at tilbageføre dine penge. Virksomhedens navn vil stå på betalingen i din kontooversigt.

Hvornår må jeg indtaste personfølsomme oplysninger?

Når du er logget ind i MobilePay-appen, er du i et sikkert univers. Vi vil kun bede dig om at indtaste kortoplysninger, NemID og CPR-nummer samt at indsende dokumenter til identifikation, når du er logget ind.
Du logger ind i MobilePay enten via din firecifrede kode eller med Touch ID. Vi vil ikke bede dig om at sende os oplysninger på sms eller e-mail, og vi vil aldrig bede dig om at tage et billede af dit NemID nøglekort.
Du kan godt modtage en sms om, at du skal opdatere nogle oplysninger. Men du skal altid sørge for at være logget ind i MobilePay-appen, inden du foretager ændringerne.  Får du en sms eller en e-mail, hvori MobilePay beder dig sende personfølsomme oplysninger, er den falsk, og du skal slette beskeden. 
 
Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvorfor skal jeg identificere mig med NemID?

Hvis du ikke er kunde i en af vores partnerbanker, skal du identificere dig med NemID i appen, da vi kræver ekstra sikkerhed. I nogle situationer beder vi dig derfor registrere dit NemID med OCES-certifikat i forbindelse med tilmelding samt ved tilføjelse og/eller ændring af dit betalingskort/modtagerkonto.

Hvis du er kunde i en af vores partnerbanker og alligevel bliver bedt om NemID, er det, fordi vi ikke har kunnet validere dig med det kort eller den konto, du har tilføjet i MobilePay. Kan vi ikke forbinde dig med det kort eller den konto, har vi behov for, at du identificerer dig med NemID.

Se fuld oversigt over vores partnerbanker

Bemærk, at når du identificerer dig med NemID følger din beløbsgrænse automatisk med. Du kan ikke sænke dit ID-niveau og beløbsgrænse. Identifikation med NemID er en forudsætning for at øge beløbsgrænsen – uanset om du er kunde i en af vores partnerbanker eller ej.

Læs mere om beløbsgrænser

Jeg skal registrere et kort i MobilePay, og har ikke et NemID. Hvad gør jeg?

Som en ekstra sikkerhed skal du nu godkende med dit NemID eller en éngangskode samt et personligt kodeord. Et NemID er ofte nødvendigt for at du kan få dit kort tilføjet i MobilePay. Hvis du ikke har NemID så læs mere her.

Hvorfor skal jeg bruge 3D secure når jeg tilføjer et nyt kort i MobilePay?

Fordi vi altid er optaget af at styrke sikkerheden omkring MobilePay. ’3D-Secure’, 'Mastercard Identity Check', 'Visa Secure' og 'Dankort Secured by Nets' er en international kendt sikkerhedsstandard.

Når du tilføjer et nyt betalingskort i MobilePay, skal du bruge enten NemID eller en éngangskode samt et kodeord. Læs mere her.

Jeg har ikke registeret noget mobilnummer til mit kort – hvad gør jeg?

Hvis der ikke er noget mobilnummer registeret på kortet, når du forsøger at tilføje kortet, kan du alternativt bruge NemID. Hvis du ikke har NemID kan du også tilføje et mobilnummer til din kortaftale via din bank. Læs mere her.

Jeg har fået et nyt mobilnummer – hvad gør jeg?

Hvis der er et forkert mobilnummer registeret på kortet, kan du i stedet bruge NemID. Hvis NemID ikke fungerer for dig, hvis du fx er under 15 år, så kontakt din bank – så hjælper de dig videre.

Jeg får en fejlmeddelelse – hvad gør jeg?

Hvis du får fejlbeskeden: ”Dit kort er ikke tilmeldt sikkerhedsløsningen Verified by Visa/MasterCard ID Check – kontakt din bank”, skal du kontakte din bank og bede dem om, at tilføje kortet til sikkerhedsløsningen.

Hvorfor siger beskeden med engangskoden jeg modtager, at jeg skal betale 1 øre og er ved at lave et onlinekøb?

Beskeden er en standardtekst som MobilePay ikke har mulighed for at ændre på. Du betaler ikke nogen penge. Beskeden er lavet til primært at blive brugt ved onlinekøb - derfor kan du opleve at teksten virker misvisende.

SMS-koden er korrekt, og du betaler ikke 0,01 DKK ved tilføjelse af nye kort i MobilePay.

Jeg modtager ikke koden på SMS?

Hvis du netop har registreret nummeret hos din bank, kan der gå op til 24 timer fra telefonnummeret er blevet tilknyttet kortet til at det fungerer. Vent derfor en dags tid. Oplever du fortsat problemer, så kontakt din bank.

Du kan ikke gøre noget for at fremskynde processen.

Jeg har oplevet snyd med MobilePay. Hvordan sender jeg en anmeldelse til politiet?

Hvis du har oplevet snyd med MobilePay og ønsker at gå videre med sagen til politiet, kan du gøre det på Politiets hjemmeside i forbindelse med ’it-relateret økonomisk kriminalitet’. Så vil sagerne blive samlet, hvis andre også melder personen.

Hvis du har oplevet snyd med MobilePay og skal lave en anmeldelse til politiet, skal du: