MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


Brug

Hvordan ser jeg, om kundens betaling er gennemført?

Du får besked med det samme (i realtid) om alle de betalinger, du modtager.

Det foregår via callback med en callback status_text og status_code, der forklarer, hvad der er sket med betalingen. Læs mere her. 

Kan jeg ændre beløbet tilknyttet den faste betaling?

I kan ændre beløbene i på abonnementsbetalingen og andre faste betalinger fra opkrævning til opkrævning. Ønsker I at ændre en allerede afsendt opkrævning, kan I justere opkrævningen ved at ændre beløbet på den faste betaling frem til dagen før forfaldsdato. Det vil dog kun være muligt at gøre beløbet lavere. I kan fx godt sende et beløb på 500 kr. og senere ændre det til 400 kr., men I kan ikke gøre det omvendte og kræve et højere beløb senere.

Det er heller ikke muligt at sende en abonnementsbetaling eller fast betaling afsted med 0 kr.

Skal kunden godkende en ændring, når aftalen med kunden bliver opdateret eller bliver de blot notificeret?

Kunden skal ikke godkende ændringen. Kunden skal godkende aftalen, men kun første gang. Hvis der er ændringer i beløb, frekvens mv. så skal kunden ikke godkende ændringerne. Kunden skal kun godkende oprettelse af aftalen. Derefter kan I ændre beløb, plan, beskrivelse, næste betalingsdato og frekvens. Og den eneste af disse parametre der har en egentlig effekt er frekvens, som påvirker hvor ofte I kan opkræve betalinger fra kunden. Det er vigtigt at huske, at beløb blot er informativt, det påvirker ikke de reelle betalinger. Vi anbefaler dog at beløbet altid afspejler det beløb i reelt opkræver kunden.

Er der validering i API'et på at forfaldsdatoen overholder intervallet, ud fra frekvensen på en fast betaling?

Måden Subscriptions-betalingerne bliver oprettet er ved, at I sender betalingsoprettelser senest dagen før forfaldsdato, hvis jeres aftale med kunden tillader det. I kan kun have én ventende betaling pr. kunde. Det vil sige, at hvis en kunde skal betale hver måned, så skal I sende en betalingsoprettelse hver måned.

I kan sætte det beløb, I vil, for hver betaling, så det har ingen betydning, om det skifter fra måned til måned. Forbrugeren skal kunne se betalingen inden forfaldsdato. Det er muligt at vise betalingen i MobilePay-appen fra 8 dage før forfaldsdatoen og frem til dagen før forfaldsdato. Og det afhænger af jeres aftale med kunden, hvornår i denne periode I vælger at vise betalingen. Læs mere her.

Der er også mulighed for at opkræve på selve forfaldsdatoen, her vil det ikke være muligt at vise betalingen i appen.

Får min kunde en gyldig regning i forbindelse med betalingen?

Du kan vise regningen i appen eller linke til jeres eget miljø, hvor kunden kan se sin regning (hvis I fx har et selvbetjeningsmiljø).

Hvordan laver jeg en afstemning?

Din virksomhed kan selv danne et ID (external_ID) for hver transaktion. Dette ID modtager du altid status på, også når transaktionen er gennemført, således at du kan afstemme.

Vi overfører hver dag alle transaktioner som er godkendt i en samlet postering til jeres konto. Det vil sige, at alle de transaktioner, som vi siger ’OK’ til i dag,  har I (i en samlet postering) i jeres bank i morgen. Denne samlede postering kan afstemmes med de løbende callbacks, I modtager, når jeres opkrævninger bliver betalt. Hovedreglen er, at alle betalte opkrævninger fra dagen (kl. 00.01-23.59), overføres og kan ses i banken i morgen.

Vi stiller et afstemnings-API til rådighed, så din virksomhed automatisk modtager afstemningsdata.

Hvordan foregår indløsning af MobilePay Subscriptions-transaktioner?

Du behøver kun en MobilePay-aftale for at kunne modtage Subscriptions-betalinger. Vi håndterer processen i forhold til indløsning af transaktionerne.

Hvordan tilføjer jeg et ID, der følger med transaktionen?

ID'et, external_ID, bliver sendt med hver enkelt Subscriptions-betaling - også engangsbetalinger med Subscriptions. Din virksomhed bruger external_ID til identifikation af en bestemt betaling i jeres system. Se mere på vores site for udviklere.

Hvordan ser min kunde, at der automatisk bliver trukket penge?

Din kunde vil i sin MobilePay-app under 'Aktiviteter' eller under 'Betalingsaftaler' kunne se betalingen som en fremtidig betaling enten 8 dage inden betalingsdatoen eller i perioden frem til dagen før betalingsdatoen – afhængig af, hvornår din virksomhed vælger at gøre betalingen synlig i appen. Opkræver din virksomhed på forfaldsdatoen, kan din kunde ikke se betalingen på forkant, men her vil kunden modtage en kvittering.

Det er valgfrit for din virksomhed, om I vil tilbyde at notificere jeres kunder med en push-besked dagen før forfaldsdato. Hvis I tilbyder dette, vil kunden modtage en push-besked med oplysning om, at I trækker penge i morgen. Kunden kan selv frakoble, at modtage push-notifikationer.  Ønsker I ikke at tilbyde jeres kunder denne service, får kunden ingenting.