MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


MobilePay Subscriptions

Kom i gang

Hvordan foregår abonnementsbetalinger og andre faste betalinger med MobilePay?

Din kunde tilknytter MobilePay til den faste betaling fx et abonnement. Som virksomhed kan du lægge en 'Betal med MobilePay'-knap ind i dine kontaktpunkter med kunden. Du kan fx udstille knappen i dit købsflow på din personlige login-side eller i en e-mail.

Hvordan får min virksomhed MobilePay Subcriptions?

To ting skal være på plads for at komme i gang med MobilePay Subscriptions.

  1. Du skal oprette MobilePay Subcriptions via MobilePay-portalen.
  2. MobilePay skal kunne tale sammen med dit system.

Det sidste hjælper vi dig med.

Du opretter MobilePay Subscriptions til din virksomhed på MobilePay-portalen.

Følg flowet, udfyld felterne og vælg kun MobilePay Subscriptions, når du kommer til valg af produkt.

Afhængig af, hvilken type virksomhed, du repræsenterer, kontakter vi dig i forhold til onboarding og legitimering.  Herefter skal du underskrive en aftale om brugen af Subscriptions.

Når du er oprettet, kontakter vi dig vedr. integrationen af MobilePay til dit system.

Opret din virksomhed her.

Hvordan tilslutter min kunde sig den faste betalingsaftale via MobilePay?

MobilePay Subscriptions virker i alle webbaserede miljøer - mobil, tablet og computer. Du kan også integrere en signup-knap i e-mails. Det vil sige, at aftaler du og din kunde at køre en betalingsaftale (fx en abonnementsbetaling) via MobilePay i telefonen, kan du sende en e-mail med en 'Betal med MobilePay'-knap - ligesom du kan lægge knappen, hvor du ønsker i dit online flow. Kunden klikker på linket og swiper i MobilePay – så er MobilePay tilknyttet jeres indbyrdes aftale omkring betaling.

Kræver MobilePay Subscriptions integration med mit regnskabssystem?

Subscriptions behøver ikke at være integreret til dit regnsskabssystem, det kan også være et andet sted i din virksomheds IT-setup. Men du skal som virksomhed integrere løsningen, så dine kunder nemt kan tilmelde sig den faste betaling med MobilePay. Det kan vi hjælpe med.
Læs mere på MobilePay's udvikler-site

Hvad skal jeg tage stilling til i forhold til integrationen?

Du skal tage stilling til, hvordan din kunde skal tilmelde sig MobilePay Subscriptions i dit tilmeldingsflow.
For at dit system kan kommunikere med MobilePay, skal det integrere vores API. Du kan vælge selv at integrere vores API i dit IT-system, eller du kan lade en integrator stå for integrationen og køre Subscriptions via integratorens platform.  Se de certificerede integratorer, som vi samarbejder med, her.
Når du tilmelder din virksomhed MobilePay Subscriptions, får du adgang til et testmiljø, så du kan starte integrationen af løsningen med det samme.
REST API er vores cloud-baserede API. Din virksomhed koder direkte op imod vores REST API. Derfor behøver du kun én aftale for at komme i gang - nemlig den aftale, du laver med MobilePay.
Du kan få adgang til vores udviklermiljø og se, hvordan du integrerer løsningen. På vores udvikler site kan du også se dokumentationen, og hvis du ønsker at se, hvordan løsningen passer ind i dit setup, kan du skrive dig op her og få adgang til vores udviklermiljø.
Få hjælp og se vores API på vores site for udviklere.

Hvilke krav er der til mit system, hvis jeg ønsker MobilePay Subscriptions?

For at dit system kan kommunikere med MobilePay, skal det integrere vores API. Du kan vælge selv at integrere vores API i dit IT-system, eller du kan få hjælp af en integrator. 
Læs mere på MobilePay's udviklersite.

Brug

Hvordan ser jeg, om kundens betaling er gennemført?

Du får besked med det samme (i realtid) om alle de betalinger, du modtager.

Det foregår via callback med en callback status_text og status_code, der forklarer, hvad der er sket med betalingen. Læs mere her. 

Kan jeg ændre beløbet tilknyttet den faste betaling?

I kan ændre beløbene i på abonnementsbetalingen og andre faste betalinger fra opkrævning til opkrævning. Ønsker I at ændre en allerede afsendt opkrævning, kan I justere opkrævningen ved at ændre beløbet på den faste betaling frem til dagen før forfaldsdato. Det vil dog kun være muligt at gøre beløbet lavere. I kan fx godt sende et beløb på 500 kr. og senere ændre det til 400 kr., men I kan ikke gøre det omvendte og kræve et højere beløb senere.

Det er heller ikke muligt at sende en abonnementsbetaling eller fast betaling afsted med 0 kr.

Skal kunden godkende en ændring, når aftalen med kunden bliver opdateret eller bliver de blot notificeret?

Kunden skal ikke godkende ændringen. Kunden skal godkende aftalen, men kun første gang. Hvis der er ændringer i beløb, frekvens mv. så skal kunden ikke godkende ændringerne. Kunden skal kun godkende oprettelse af aftalen. Derefter kan I ændre beløb, plan, beskrivelse, næste betalingsdato og frekvens. Og den eneste af disse parametre der har en egentlig effekt er frekvens, som påvirker hvor ofte I kan opkræve betalinger fra kunden. Det er vigtigt at huske, at beløb blot er informativt, det påvirker ikke de reelle betalinger. Vi anbefaler dog at beløbet altid afspejler det beløb i reelt opkræver kunden.

Er der validering i API'et på at forfaldsdatoen overholder intervallet, ud fra frekvensen på en fast betaling?

Måden Subscriptions-betalingerne bliver oprettet er ved, at I sender betalingsoprettelser senest dagen før forfaldsdato, hvis jeres aftale med kunden tillader det. I kan kun have én ventende betaling pr. kunde. Det vil sige, at hvis en kunde skal betale hver måned, så skal I sende en betalingsoprettelse hver måned.

I kan sætte det beløb, I vil, for hver betaling, så det har ingen betydning, om det skifter fra måned til måned. Forbrugeren skal kunne se betalingen inden forfaldsdato. Det er muligt at vise betalingen i MobilePay-appen fra 8 dage før forfaldsdatoen og frem til dagen før forfaldsdato. Og det afhænger af jeres aftale med kunden, hvornår i denne periode I vælger at vise betalingen. Læs mere her.

Der er også mulighed for at opkræve på selve forfaldsdatoen, her vil det ikke være muligt at vise betalingen i appen.

Får min kunde en gyldig regning i forbindelse med betalingen?

Du kan vise regningen i appen eller linke til jeres eget miljø, hvor kunden kan se sin regning (hvis I fx har et selvbetjeningsmiljø).

Hvordan laver jeg en afstemning?

Din virksomhed kan selv danne et ID (external_ID) for hver transaktion. Dette ID modtager du altid status på, også når transaktionen er gennemført, således at du kan afstemme.

Vi overfører hver dag alle transaktioner som er godkendt i en samlet postering til jeres konto. Det vil sige, at alle de transaktioner, som vi siger ’OK’ til i dag,  har I (i en samlet postering) i jeres bank i morgen. Denne samlede postering kan afstemmes med de løbende callbacks, I modtager, når jeres opkrævninger bliver betalt. Hovedreglen er, at alle betalte opkrævninger fra dagen (kl. 00.01-23.59), overføres og kan ses i banken i morgen.

Vi stiller et afstemnings-API til rådighed, så din virksomhed automatisk modtager afstemningsdata.

Hvordan foregår indløsning af MobilePay Subscriptions-transaktioner?

Du behøver kun en MobilePay-aftale for at kunne modtage Subscriptions-betalinger. Vi håndterer processen i forhold til indløsning af transaktionerne.

Hvordan tilføjer jeg et ID, der følger med transaktionen?

ID'et, external_ID, bliver sendt med hver enkelt Subscriptions-betaling - også engangsbetalinger med Subscriptions. Din virksomhed bruger external_ID til identifikation af en bestemt betaling i jeres system. Se mere på vores site for udviklere.

Hvordan ser min kunde, at der automatisk bliver trukket penge?

Din kunde vil i sin MobilePay-app under 'Aktiviteter' eller under 'Betalingsaftaler' kunne se betalingen som en fremtidig betaling enten 8 dage inden betalingsdatoen eller i perioden frem til dagen før betalingsdatoen – afhængig af, hvornår din virksomhed vælger at gøre betalingen synlig i appen. Opkræver din virksomhed på forfaldsdatoen, kan din kunde ikke se betalingen på forkant, men her vil kunden modtage en kvittering.

Det er valgfrit for din virksomhed, om I vil tilbyde at notificere jeres kunder med en push-besked dagen før forfaldsdato. Hvis I tilbyder dette, vil kunden modtage en push-besked med oplysning om, at I trækker penge i morgen. Kunden kan selv frakoble, at modtage push-notifikationer.  Ønsker I ikke at tilbyde jeres kunder denne service, får kunden ingenting.

Fakta

Hvad koster MobilePay Subcriptions?

Prisen pr. transaktion afhænger af beløbet for den enkelte transaktion og din virksomheds samlede antal MobilePay-transaktioner.
Se priser her.

Hvis min kunde sletter MobilePay som betalingsmetode for sit abonnement eller anden fast betaling, har han/hun så samtidig afmeldt sig?

Nej. MobilePay er ikke en del af den aftale, som din virksomheden har indgået med kunden. Du vil som virksomhed modtage information i samme øjeblik, at din kunde framelder sig automatisk betaling i MobilePay-appen.

Herefter skal du sammen med kunden afklare, hvordan fremtidige betalinger skal foregå. Du vil stadig kunne tilbyde kunden at betale med MobilePay - kunden skal blot tilknytte sin MobilePay på ny.

Kan min kunde også betale et engangsbeløb?

Ja. Du kan sagtens lade din kunde betale et engangsbeløb og samtidig, i samme flow, lade kunden tilknytte MobilePay som betalingsmiddel for den fremtidige faste opkrævning. Et eksempel kunne være: 'Betal 2 kr. for de første 2 måneder. Herefter er prisen 59 kr. pr. måned'.

Kan min kunde betale et engangsbeløb, som er udover den løbende betaling?

Ja. Når en kunde har valgt at bruge MobilePay som betalingsmiddel til et abonnement eller en fast betaling, så har du også mulighed for at udstille 'køb-funktioner’ til din kunde. Det kan fx være tilkøb af data til et telefonabonnement eller bare 'her og nu betaling' for noget, som ligger ud over en fast betaling som fx et månedligt abonnement. Kunden vil som udgangspunkt skulle godkende købet ved at swipe i MobilePay. I nogle tilfælde, fx til top up-løsninger, kan din virksomhed sætte det op, så kunden ikke skal godkende enkeltstående betalinger med et swipe. MobilePay skal godkende sådan en løsning.

Kan en virksomhed tilknytte en fast betaling eller et abonnement via MobilePay for kunden?

Nej. Det er kun privatbrugere, der kan tilknytte deres betalingsaftaler til MobilePay.

Er der en beløbsgrænse på MobilePay Subscriptions?

Der gælder samme daglige og årlige beløbsgrænser for din kunde som ved andre MobilePay-produkter. Dvs. beløbsgrænsen gælder også, hvis du sender en enkeltstående regning.
Se beløbsgrænser.
Der er ikke nogen grænser for, hvor meget din virksomhed må modtage. Dog fastsætter du, i forbindelse med on-boardingen, en individuel grænse på hver enkelt automatisk opkrævning.