MobilePay spørgsmål og svar pr. 15.10.2019


Brug

Basisfunktioner

Hvordan overfører jeg penge til andre?

Det er nemt at overføre penge med MobilePay. Sådan gør du:

Send penge og anmod andre om penge i MobilePay appen

Har den person, du vil overføre pengene til, ikke MobilePay, får du tilbudt at sende et tip til almindelig SMS-takst. Pengene bliver på din konto, indtil modtageren har registreret sig. Hvis modtageren ikke registrerer sig inden for 30 dage, annullerer vi automatisk din overførsel.


Hvordan tilføjer og sletter jeg et kort?

Sådan tilføjer du et kort i MobilePay:

Tilføj kort - MobilePayTilføj kort i MobilePay

 

Du kan tilføje op til 6 kort i din MobilePay.

MobilePay bruger automatisk det betalingskort, som er sat til at være det primære kort. Du kan let vælge et andet, når du betaler eller overfører penge. Du skal bare klikke på feltet lige under kommentarfeltet, inden du godkender betalingen. Sæt hak ved det kort, du vil bruge, og godkend betalingen. Husk at dit betalingskort er personligt og kun må ligge på din egen MobilePay-aftale.

Se hvordan du skifter mellem dine betalingskort her.

Sådan sletter du et kort i MobilePay:

Bemærk, hvis du kun har ét betalingskort tilknyttet og du skal erstatte det med et nyt, så skal du først tilføje det nye kort ved at trykke på ’+ Tilføj’ og derefter slette det gamle. Hvis det nye kort har samme kortnummer som det gamle, overskrives det gamle automatisk.

Hvor mange kort kan jeg lægge ind i MobilePay-appen?

Du kan tilføje op til 6 kort i din MobilePay.

MobilePay bruger automatisk det betalingskort, som er sat til at være det primære kort. Du kan let vælge et andet, når du betaler eller overfører penge. Du skal bare klikke på feltet lige under kommentarfeltet, inden du godkender betalingen. Sæt hak ved det kort, du vil bruge, og godkend betalingen.

Se hvordan du skifter mellem dine betalingskort her.

Hvordan kan jeg bede en anden om at sende penge til mig?

Har du lagt ud for en gave, en middag eller andet, kan du få dine penge tilbage ved at anmode om dem i MobilePay.
Sådan gør du:

Anmod om penge i MobilePay-appen

Du får en besked, når du modtager pengene. Du kan altid følge med i dine betalinger under ’Aktiviteter’. Den person, du anmoder om penge, vil få en besked, som han eller hun enten kan godkende eller afvise. I aktivitetslisten i MobilePay-appen kan du til hver en tid se, om pengene er sendt, eller om din anmodning er blevet afvist.

Slet en anmodning

Du kan til enhver tid slette en anmodning, du selv har sendt, medmindre at modtageren, allerede har godkendt eller afvist anmodningen. Klik på anmodningen i aktivitetslisten og tryk på slet-ikonet i toppen.

Hvordan ser jeg mine overførsler, og hvor længe er de synlige i MobilePay?

Du kan se alle overførsler under 'Aktiviteter' i MobilePay. Sådan gør du:

Du kan altid se alle dine MobilePay overførsler mindst 13 måneder tilbage i aktivitetslisten.

Bemærk. Det er ikke muligt at slette gennemførte overførsler i aktivitetslisten. Din aktivitetsliste fungerer ligesom dit kontoudtog - hvor det heller ikke er muligt at slette overførsler.

Læs mere om hvad du gør hvis du fortryder en overførsel i MobilePay.

Hvad er en 'ventende betaling'?

Sender du penge til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en 'ventende betaling' under 'Aktiviteter’. Overførslen er endnu ikke gennemført. Er en betaling ventende, kan du slette den via 'Aktiviteter' i MobilePay-appen.
Sådan sletter du en ventende betaling:
Bemærk, at slette en ventende betaling er ikke det samme som at få tilbageført en overførsel.
Når en overførsel er gennemført, kan du ikke fortryde den. Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte den person, der har modtaget pengene. Du kan evt. benytte MobilePay til at sende en anmodning.
Det er ikke muligt at slette en ventende betaling til en virksomhed. Du skal kontakte den pågældende virksomhed hvis betalingen skal slettes.

Kan jeg fortryde en overførsel i MobilePay?

Nej. Så snart du vælger 'Send penge', og du kan se, at overførslen er gennemført i din aktivitetsliste, kan du ikke fortryde. Dette gælder også, hvis du betaler en regning til en virksomhed via MobilePay.

Din aktivitetsliste fungerer ligesom dit kontoudtog - hvor det heller ikke er muligt at slette overførsler.

Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte virksomheden eller modtageren. Hvis overførslen var til en privat person, kan du evt. benytte MobilePay til at sende en anmodning.

Sender du penge til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en 'ventende betaling' under 'Aktiviteter’.

Sådan sletter du en ventende betaling:

Bemærk, det er ikke muligt at slette en ventende betaling til en virksomhed. Du skal kontakte den pågældende virksomhed hvis betalingen skal slettes.

Hvorfor er penge, jeg har overført eller skal modtage, ikke nået frem?

Hvis I begge er MobilePay-brugere, kan både du, som afsender, og den person, der skal modtage pengene, se overførslen under ’Aktiviteter’ i MobilePay med det samme.
Pengene bliver med det samme reserveret på din konto (hvis du er afsenderen), men det varierer, hvornår pengene bliver trukket fra kontoen og overført til modtagerens konto. Oftest sker det med det samme, men der kan gå op til 4 dage.

Pengene når ikke frem

Hvis pengene ikke når frem, kan du tjekke, om pengene er sendt til den rigtige modtager. Det ser du under ’Aktiviteter’ i MobilePay-appen.
Det er altid en god idé for modtageren at kontrollere, om bankkontoen pengene skal sættes ind på, er korrekt registreret i appen. Det kan kontrolleres ved at modtageren logger på sin MobilePay og klikker på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og klik på 'Kontonummer'.

Eksisterer modtagerens bankkonto ikke, er spærret eller lignende, sender vi en SMS til vedkommende, der fortæller, at vi har forsøgt at sætte penge ind på kontoen og at den skal rettes. Når modtageren har rettet kontonummeret, bliver pengene overført til kontoen indenfor 24 timer. 

Pengene er ved en fejl overført til en forkert person

Du kan ikke fortryde eller slette en MobilePay-overførsel, der allerede er gennemført. Er pengene ved en fejl overført til en forkert person, anbefaler vi, at du tager kontakt til personen og beder hende eller ham om at returnere beløbet. Du kan evt. benytte MobilePay til at lave en anmodning. Du har selv ansvaret for at vælge den rigtige modtager og sikre, at mobilnummeret er korrekt, så dobbelttjek altid, inden du swiper.

Er pengene sendt til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en ventende betaling. Du kan slette en ventende betaling via 'Aktiviteter' i MobilePay-appen: 

Betal i butikker

Hvordan betaler jeg med MobilePay i butikker?

Butikker har mulighed for at tilbyde betaling med MobilePay via to løsninger. Du skal enten betale via butikkens MobilePay-nummer (ofte små virksomheder) eller betale direkte via terminalen eller den hvide MobilePay-boks (ofte supermarkeder eller større butikskæder).

Betaling via butikkens MobilePay-nummer

For at betale til butikkens MobilePay-nummer indtaster du bare beløbet og sender pengene til det 5-cifrede nummer, der står på butikkens MobilePay-skilt (nogle butikker bruger deres telefonnummer). Vis herefter kvitteringen til kasseassistenten og få godkendt betalingen.

Betaling via den hvide MobilePay-boks eller terminalen

Skal du betale med MobilePay via terminalen eller den hvide MobilePay-boks, gør du sådan:

Husk at Bluetooth skal være slået til

Før du kan gennemføre betalingen, skal du have slået Bluetooth til på din telefon. Tjek om du er klar ved at klikke på ikonet for trådløs betaling i øverste højre hjørne (MobilePay-ikonet med trådløs-signal).

QR-kode

Hvis du har problemer med Bluetooth, kan du i stedet bruge den QR-kode, der er på MobilePay-boksen. Sådan gør du:

betal-i-butik-blutooth

 

Se, hvordan du betaler via terminalen

Oplever du problemer?

Hold altid dit styresystem opdateret til den nyeste version, da nogle funktioner ikke virker med ældre versioner.
Se tekniske krav

Hvordan betaler jeg fra låst skærm?

Betaling fra låst skærm betyder, at du kan betale op til 250 kr. uden at logge ind i MobilePay, og uden at låse mobilen op.

Du skal dog have aktiveret din mobils display - ligesom når du ser klokken på din mobil.

Sådan betaler du under 250 kr. med en nyere mobil

Hvis du har en af de nyeste telefoner, skal du bruge 'forced touch', når du betaler fra låst skærm: 

  1. Hold telefonen hen til terminalen og modtag en pop-up-besked.
  2. Aktivér 'push-knapper' ved at holde fingeren nede på pop-up-beskeden. Klik på 'Godkend'.  

Sådan betaler du under 250 kr. med en ældre mobil

Hvis du ikke har en af de aller nyeste telefoner, foregår betaling fra låst skærm sådan her: 

  1. Hold telefonen hen til terminalen og modtag en pop-up-besked.
  2. Aktivér 'push-knapper' ved at swipe til venstre på pop-up-beskeden. Tryk herefter på vis, og efterfølgende på 'Godkend'.

Hvis beløbet overstiger 250 kr., skal du logge ind i MobilePay-appen for at godkende beløbet. Det samme er tilfældet, hvis det er 6. gang du betaler fra låst skærm uden at være logget ind i appen.

Slå betaling fra låst skærm til i MobilePay-appen

Hvis din telefon kan bruges til at betale fra låst skærm, kan du slå det til og fra i MobilePay-appen, ved at gå til 'Menu' (nederst i højre hjørne), indstillinger (tandhjulet) og ’Betal fra låst skærm’.

Hvad er beløbsgrænsen ved betaling via låst skærm?

Du kan betale op til 250 kr. uden at logge ind i MobilePay, og uden at låse telefonen op.
Hvis beløbet overstiger 250 kr., skal du logge ind i MobilePay-appen for at godkende beløbet. Det samme er tilfældet, hvis det er 6. gang du betaler fra låst skærm uden at være logget ind i appen.
Det er heller ikke muligt at bruge mere end 1000 kr. på én dag uden at logge ind.
Ellers gælder samme daglige og årlige beløbsgrænser som ved andre MobilePay-produkter.

Hvordan fungerer medlemsskaber?

Hvis du er medlem af et fordelsprogram i en af de butikker, vi samarbejder med, kan du registrere dit medlems-ID i MobilePay. Så får du automatisk adgang til de medlemsfordele, butikken tilbyder, hver gang du betaler med MobilePay i den pågældende butik.

Du kan se, hvilke butikker der understøtter løsningen i MobilePay-appen.

se-medlemskaber

 

Du kan nu registrere dit medlems-ID for den pågældende butik i MobilePay.

Hvordan lægger jeg mit medlems-ID ind i MobilePay?

Du tilføjer et medlemskab i MobilePay appen på din mobiltelefon.

opret-medlem-meny


Hvad er mit medlems-ID?

Du kan få oplyst dit medlems-ID hos den enkelte butik, der udbyder fordelsprogrammet.

Hvad koster det at have medlemskaber via MobilePay?

Det koster ikke noget at have tilknyttet sit medlemskab til et fordelsprogram i MobilePay-appen.

Kan jeg slette mit medlems-ID fra MobilePay igen?

Ja, du går bare ind i MobilePay-appen under 'Medlemskaber' og sletter det ønskede fordelsprogram.

Hvad er MobilePay Back?

MobilePay Back er din mulighed for at få købsbeløbet tilbage, når du betaler med MobilePay i butikker eller i virksomheders apps.

Udvælgelsen er tilfældig, og alle der betaler med MobilePay i butikker eller i virksomheders apps har altså en chance for at få købsbeløbet tilbage. Vores algoritme tager ikke højde for, hvad du køber, eller hvor du køber. Dog er det størst mulige vinderbeløb 1.500 kroner, men langt hovedparten af vinderbeløbene vil være mindre, fx svarende til en kop kaffe eller lignende.

Hvis du er heldig at få dit købsbeløb tilbage, får du besked direkte i MobilePay-appen. Pengene bliver automatisk overført til din konto, og du vil også kunne se, at du har fået købsbeløbet tilbage under 'Aktiviteter' i appen. Der kan gå op til en dag, før du kan se pengene på din konto.

 

 

Er der nogle betingelser ved at være med i MobilePay Back?

MobilePays generelle forretningsbetingelser er uændrede. Du kan finde vores betingelser her.

MobilePay Back er ikke en konkurrence, man tilmelder sig. Man kan bare være heldig at få sit købsbeløb tilbageført til ens konto. Det er alt.

Bliver mine oplysninger delt med tredjepart i forbindelse med MobilePay Back?

MobilePay har udviklet en algoritme, som tilfældigt udvælger de købsbeløb, der skal tilbageføres. Dine personlige oplysninger bliver derfor ikke delt med andre end virksomheden og MobilePay. Det er MobilePay og ikke virksomheden, der betaler dit købsbeløb tilbage. Der er derfor ingen data, der bliver delt med en tredjepart, som fx hvilken butik, du har handlet i.

Jeg har ved en fejl overført penge til en butik. Hvad gør jeg?

Hvis du ved en fejl har overført penge til en butik, kan vi hjælpe dig med at få pengene tilbage.

Du kan også selv tage kontakt til butikken, hvor pengene er overført til og bede dem sende beløbet, de har modtaget ved en fejl, retur til dig. Se hvad butikken kalder sig på kvitteringen i MobilePay under 'Aktiviteter'.

Hvis det ikke er muligt at tage kontakt til butikken, så hjælper vi dig. Ring til MobilePay Support på tlf. 45 14 44 47.

Betal online og i apps

Hvordan betaler jeg på nettet?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik/webshop.
Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Betal med MobilePay i netbutikker

Sådan gør du:
Bemærk, du skal ikke sende penge til et mobilnummer, når du betaler med MobilePay i en netbutik.
Se, hvordan du betaler med MobilePay på nettet

Jeg kan ikke betale med MobilePay på nettet. Hvad gør jeg?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Allerede aktiveret til nethandel i MobilePay

Hvis du allerede har aktiveret til nethandel i MobilePay og fortsat oplever problemer kan det skyldes at:

For at få hjælp til dette, skal du kontakte din egen bank.

Har du fået nyt kort?

Kortet skal aktiveres, før det kan bruges i MobilePay. Dit kort kan blive afvist, hvis du endnu ikke har brugt kortet med pinkode i en butik eller automat.

Er kortet allerede aktiveret? Så bemærk, at der kan gå op til 30 minutter fra, at kortet er aktiveret til, at det kan bruges i MobilePay.

Jeg får fejlbeskeder når jeg betaler i andre apps. Hvad gør jeg?

Du handler med MobilePay i andre apps når du fx betaler gennem PostNord, DSB, OK Benzin, ParkOne eller EasyPark.

Køb afventer gennemførsel

Når du betaler med MobilePay i andre apps og får fejlbeskeden "Køb afventer gennemførsel", skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Beløbet bliver automatisk reserveret på din konto og trukket efter 14 dage. Hvis beløbet skal trækkes før, skal du tage kontakt til afsenderen af den app du handler gennem.

Beløbet trækkes efter købet er afsluttet

Når du får fejlbeskeden "Beløbet trækkes efter købet er afsluttet" betyder det, at handlen er igangsat og så snart det endelige beløb kendes, vil det blive trukket.

Hvis købet aldrig bliver til noget, bliver beløbet frigivet igen. Hvis du oplever problemer med at pengene ikke bliver frigivet, skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Der er reserveret et beløb på mit kort ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis der ved en fejl er reserveret et beløb fra MobilePay på dit kort, bliver pengene automatisk frigivet efter 30 bankdage. Du kan derfor afvente at reservationen udløber. 

MobilePay kan ikke slette reservationen. Hvis du ønsker at få reservationen slettet, skal du kontakte din bank.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Hvad er MobilePay Checkout?

Når du handler med MobilePay Checkout på nettet henter webshoppen automatisk din leveringsadresse, der er registreret i MobilePay. Så slipper du for at indtaste dine leveringsoplsyninger i forbindelse med afslutning af købet på dit site.

MobilePay Checkout sørger for at overføre din leveringsadresse samt dit navn, telefonnummer og e-mail direkte fra MobilePay til den webshop du handler i. Du kan derfor færdiggøre dit køb hurtigere, da du slipper for at indtaste informationen manuelt. Du kan altid rette dine leveringsoplysninger i MobilePay-appen:

Hjemmeadresse

Din hjemmeadresse er adressen på din bopæl. Når du bruger MobilePay Checkout, overføres din hjemmeadresse til webshoppen. Webshoppen registrer dine oplysninger og bruger dem i forbindelse med det igangværende køb og i forbindelse med levering af dine købte varer.

Leveringsadresse

Du kan angive en eller flere leveringsadresser i MobilePay-appen, hvis du ønsker mulighed for levering til et andet sted end din bopæl (fx til din arbejdsplads). Angiver du en leveringsadresse, overføres både din hjemmeadresse og den valgte leveringsadresse til webshoppen.

MobilePays adresseoplysninger

MobilePay har gemt din hjemmeadresse i forbindelse med, at du oprettede din MobilePay-profil. Første gang du bruger MobilePay Checkout i en webshop, vil din hjemmeadresse være den adresse, som er blevet gemt i MobilePays adresseregister. Er det ikke længere din hjemmeadresse, kan du nemt ændre den til en anden adresse i MobilePay-appen: klik på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og vælg 'Leveringsadresser'.

Betalingsaftaler

Hvordan tilmelder jeg mig en betalingsaftale via MobilePay?

Virksomheder eller offentlige instanser, der tilbyder betalingsaftaler med MobilePay, har typisk en tilmeldingsknap på deres hjemmeside. Start der og følge flowet, så åbner betalingsaftalen i MobilePay-appen. Du starter betalingsaftalen med et enkelt swipe.
Se i filmen, hvordan du gør:

Kan jeg betale en regning og tilmelde mig betalingsaftalen på én gang?

Det afhænger af den virksomhed eller offentlige instans, du betaler til. Nogle giver mulighed for at betale et udestående og tilmelde sig betalingsaftalen med ét swipe. Hos andre tilmelder man sig, efter at man har betalt et eventuelt udestående. Hvis du både kan betale og tilmelde dig betalingsaftalen på én gang, vil du ved betaling se en ”Betal og tilmeld”-knap på virksomhedens eller den offentlige instans’ hjemmeside.

Kan jeg se en oversigt over mine betalingsaftaler?

Du finder en samlet oversigt over dine faste betalinger i MobilePay-appen under menupunktet 'Betalingsaftaler'.

Her har du en oversigt over dine betalinger til virksomheden eller den offentlige instans.

Hvornår kan jeg se, hvilke regninger der ligger til betaling?

Du kan se en kommende betaling i MobilePay-appen fra op til otte til en dage inden, beløbet bliver trukket.

Her har du en oversigt over dine betalinger til virksomheden eller den offentlige instans.

Kan jeg afvise en enkeltstående betaling med MobilePay?

Du kan afvise en enkeltstående betaling frem til dagen før betalingsdatoen. Hvis du afviser en enkeltstående betaling, fortsætter betalingsaftalen, og du betaler automatisk næste betaling via MobilePay, som du plejer. Du afviser en enkeltstående betaling i appen under menupunktet 'Betalingsaftaler'.

Bemærk. Har du afvist en betaling, er det ikke muligt at fortryde og senere gennemføre betalingen i MobilePay. Du skal derfor kontakte den virksomhed eller offentlige instans, som du betaler til, og aftale en anden betalingsform.

Jeg er kommet til at afvise en betaling ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis du er kommet til at afvise en enkeltstående betaling i MobilePay ved en fejl, så kontakt den virksomhed eller offentlige instans, du skulle betale til, for at aftale, hvordan du betaler den regning, du er kommet til at afvise. Selvom du har afvist en enkeltstående betaling, har du ikke afmeldt betalingsaftalen, så de næste betalinger vil blive betalt automatisk via MobilePay, som de plejer.

Kan jeg afmelde betalingsaftalen med MobilePay?

Ja. Hvis du ikke længere vil betale automatisk via MobilePay, kan du slette betalingsaftalen. Det gør du i Mobileay-appen under menupunktet 'Betalingsaftaler'.

Vær opmærksom på, at når du sletter en betalingsaftale i MobilePay, betyder det, at du ikke vil bruge MobilePay som betalingsform. Vil du opsige en fast betaling fra en virksomhed eller offentlig instans, skal du kontakte virksomheden eller den offentlige instans direkte.

Hvorfor er betalingen ikke gennemført?

Oplever du, at en forventet betaling i MobilePay ikke er gennemført, kan der være flere årsager. Fx kan dit kort være udløbet eller at der ikke er dækning på kortet.
Få overblik over dine betalingsaftaler i MobilePay-appen:

Bemærk. Er betalingen ikke gennemført, skal du selv kontakte den virksomhed, du ville betale til, og aftale en anden betalingsmåde for den betaling, det handler om.

Betal regninger

Hvordan får jeg regninger fra en virksomhed eller det offentlige i MobilePay?

Virksomheden eller det offentlige (fx kommuner) kan sende regninger til dig direkte i MobilePay-appen, hvis du har givet lov til det.

Husk , at du også skal sørge for, at du har slået 'Modtag regninger' til i MobilePay-appen.

Sådan gør du:

Hvis du ikke har givet virksomheden eller det offentlige lov til at sende regningen direkte til dig, vil du modtage et betalingslink. Når du klikker på det, vil MobilePay-appen åbne, og regningen bliver vist, så du kan betale den med et swipe.

tillad-meddelelser-iphone

Hvordan betaler jeg en regning med MobilePay?

Du betaler ved at swipe i MobilePay-appen. Klik på den meddelelse, du får, hvis du har givet virksomheden eller det offentlige lov til at sende regningen direkte. Eller find regningen under ”Aktiviteter” og ”Regninger” i MobilePay-appen, vælg ”Betal” og swipe.

Har du ikke sagt ja til at få regningen direkte i appen, får du et betalingslink fra virksomheden eller det offentlige. Når du klikker på linket, kan du se reningen i appen, og du kan swipe for at betale.

Hvordan ved jeg, at der er en regning til betaling i MobilePay?

Hvis du har slået ”Meddelelser” til i MobilePay-appen, og har sagt ja til, at virksomheden eller det offentlige (fx en kommune) må sende regningen direkte til appen, får du en meddelelse fra virksomheden eller det offentlige, når vi har sendt regningen til betaling i MobilePay:
Sådan slår du meddelelser til:
 

iPhone

tillad-meddelelser-iphone

Android

tillad-meddelelser-android

Kan jeg afvise en regning i MobilePay?

Ja. Når du har modtaget regningen i MobilePay, kan du finde regningen under ”Aktiviteter” og ”Regninger”. Hvis du vil afvise den, så klik på ”Annuller” i øverste venstre hjørne.

Jeg har afvist en anmodning/regning ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis du ved en fejl er kommet til at afvise en regning/anmodning, kan du bede virksomheden om at sende regningen/anmodningen igen.

Du kan også betale regningen som et indbetalingskort via din net- eller mobilbank. Du skal kunne oplyse tallene fra indbetalingskort-kodelinijen, som er regningens FIK-nummer: kortart, betalingsidentifikation og kreditornummer.

(Se  eksempel: +71< 000000000000026+88888888)

Kan jeg ændre beløbet på regningen inden betaling?

Nej, du har ikke mulighed for at ændre beløbet på regningen. Men du kan annullere regningen i MobilePay, hvis du mener, at beløbet ikke stemmer overens med det, du har aftalt med virksomheden eller den offentlige instans, du skal betale til.

Kan jeg ændre betalingsdatoen på en regning?

Ja, du har mulighed for at ændre betalingsdatoen, inden du swiper for at betale. Du kan også vente med at swipe og dermed vælge at betale på et senere tidspunkt. Regningen ligger til betaling i appen i 29 dage.

Hvad sker der, hvis jeg kommer til at overskride betalingsfristen?

Det afhænger af den virksomhed eller offentlige instans, som har sendt regningen. Så kontakt virksomheden eller den offentlige instans, hvis du er kommet til at overskride betalingsfristen.

Hvordan afmelder jeg regninger fra en virksomhed eller det offentlige i MobilePay?

Tag fat i den pågældende viskomhed eller offentlige instans, hvis du ikke længere ønsker at modtage regninger fra dem i MobilePay.

Donationer

Kan jeg få skattefradrag for mine donationer via MobilePay?

Vi har lukket for vores automatiske skattefradragsløsning, men du kan fortsat støtte NGOer ved at betale med MobilePay, og efterfølgende bede NGOen om at indberette dit skattefradrag for dig.

Det gør du ved at oplyse dit CPR-nummer og afhængig af organisation, eventuelt også indsende dokumentation for betalingerne til den pågældende velgørende organisation. Fradraget vil blive indberettet til SKAT for dig af den velgørende organisation og vil være tilgængelig på din årsopgørelse for indeværende år.

 

 

 

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål vedr. mine donationer med MobilePay?

Alle spørgsmål, der er relaterede til dine donationer og indberetning til SKAT, skal du rette mod den pågældende velgørende organisation.

Kvitteringer

Hvad er kvitteringer i MobilePay?

Kvitteringer i MobilePay er et samarbejde mellem MobilePay og Storebox, der gør det muligt for dig at få vist dine købskvitteringer i appen. Som bruger kan du se kvitteringer fra udvalgte butikker for dine køb med MobilePay og med de betalingskort, du har tilmeldt i MobilePay. I MobilePay kan du se, sortere og søge i dine kvitteringer. Du kan også dele dine kvitteringer med andre.

Koster det penge at få kvitteringer i MobilePay?

Nej, det koster ikke noget at få kvitteringer i MobilePay.

Hvordan får jeg kvitteringer i MobilePay?

For at få kvitteringer skal du tilmelde dig i MobilePay og have en profil hos vores samarbejdspartner Storebox. Du kan tilmelde dig begge dele i MobilePay-appen, det koster ikke noget.

Sådan gør du:

Du er nu tilmeldt kvitteringer.

Har du allerede en profil hos Storebox?  Sådan knytter du den til MobilePay:

Du er nu tilmeldt kvitteringer i MobilePay.

Hvis du tidligere har været tilmeldt digitale kvitteringer i MobilePay, kan du nemt aktivere det igen. Åbn MobilePay, Klik på menuen (profilikonet), vælg indstillinger (tandhjulet) og ’Kvitteringer’.

For hvilke betalinger vil jeg få en digital kvittering?

For at kunne få kvitteringer i MobilePay skal den butik, du handler med, have indgået en aftale med Storebox. Du kan se kvitteringer i MobilePay for flere typer betalinger:

Hvor finder jeg mine kvitteringer, når jeg er tilmeldt?

Du kan se dine kvitteringer under 'Kvitteringer' i MobilePay.

Sådan gør du:

se-kvitteringer-mobilepay

Du kan sortere listen efter beløb, dato eller beløb, og du kan finde en specifik kvittering ved at søge på forretningens navn, på beløbet eller på datoen for købet.


Hvordan søger jeg i kvitteringer?

Det er nemt at finde en bestemt kvittering i MobilePay.

Sådan gør du:

Søg-Kvitteringer-mobilepay

 

Du kan også sende dine kvitteringer videre til en anden MobilePay-bruger (der er tilmeldt kvitteringer), eller du kan sende kvitteringen via e-mail ved at klikke på ikonet til overfør.

 Send kvitteringer i MobilePay-appen

Hvordan deler og videresender jeg en kvittering?

Du kan nemt dele dine kvitteringer med andre. Hvis du fx har givet en gave til én, der bor i den anden ende af landet, kan du med et klik i MobilePay sende kvitteringen videre. Det gælder både kvitteringer for penge, du har sendt til andre privatpersoner (finder du under menupunktet 'Aktiviteter') og kvitteringer fra butikker. 
Du deler en kvittering ved at vælge den aktuelle kvittering i appen og trykke på dele-ikonet øverst på siden.

Du kan sortere listen efter butik, dato eller beløb, og du kan finde en specifik kvittering ved at søge på forretningens navn, på beløbet eller på datoen for købet.

Send kvitteringer i MobilePay-appen

 

Hvordan afmelder jeg kvitteringer?

Du kan afmelde kvitteringer i MobilePay-appen under indstillinger.

Sådan gør du:

Slå kvitteringer fra i MobilePay-appen

Du kan fortsat logge ind på din profil hos Storebox og se dine kvitteringer. Vil du både afmelde kvitteringer i MobilePay og hos Storebox, skal du afmelde begge steder.

Sådan afmelder du kvitteringer både i MobilePay og Storebox:

Hvorfor kan jeg ikke se mine kvitteringer?

De fleste kassesystemer i butikkerne er online og sender kvitteringen til Storebox indenfor få sekunder efter din betaling. Nogle kassesystemer sender dog ikke kvitteringen med det samme, og der kan derfor gå længere tid, før du modtager kvitteringen.

Kan du ikke se dine kvitteringer i MobilePay senest 24 timer efter, at du har foretaget dit køb, så ring til Storebox Support på tlf. 7015 2152. 

Bemærk. For at kunne få kvitteringer i MobilePay skal den butik, du handler med, have indgået en aftale med Storebox.


Hvordan sletter jeg en kvittering?

Du kan vælge at slette dine kvitteringer fra oversigten i MobilePay-appen. Sådan gør du:

Kan jeg genskabe en slettet kvittering?

Du kan ikke genskabe en kvittering i MobilePay, som er slettet. På storebox.dk kan du tjekke, om den fortsat ligger under menupunktet 'Alle kvitteringer' eller 'Slettet'.

Hvordan returnerer jeg en vare med en elektronisk kvittering?

Du skal bare vise kvitteringen på mobilen i butikken, ligesom du ville vise en fysisk kvittering.

Jeg har fået et nyt telefonnummer. Hvad gør jeg?

Har du fået et nyt mobilnummer tilknyttet MobilePay, skal du logge ind på din profil hos Storebox og skrive dit nye mobilnummer. Så slipper du for at huske på dit gamle telefonnummer, når du skal logge på hos Storebox.

Hvilke kvitteringsdata har MobilePay adgang til?

Vi har ikke adgang til dine kvitteringsdata, og disse bliver ikke lagret hos os. 
Din kvittering bliver først genereret i MobilePay i det øjeblik, du klikker på den. Vi viser kun dine kvitteringer, så længe du har funktionen åbnet og kun for dig. Dette skyldes, at løsningen bliver udbudt af Storebox, som ejer løsningen samt kvitteringsdata. Dette betyder også, at kvitteringerne ikke optager plads på din telefon.

Hvilke oplysninger deler MobilePay med StoreBox?

MobilePay deler de mest nødvendige oplysninger med Storebox, og de bliver sendt sikkert og krypteret. MobilePay deler følgende oplysninger med Storebox:

Storebox bruger dine brugeroplysninger og kortoplysninger til at oprette en profil og til at matche dit kort med de kvitteringer, du modtager fra en butik. Dine kortoplysninger bliver gemt sikkert i et PCI-certificeret miljø, der har samme sikkerhed som ved kortbetalinger på internettet. Der bliver gennemført kvartalsvise tests og en årlig certificering af de systemer, som håndterer kortoplysningerne. Certificering og tests bliver gennemført af et eksternt sikkerhedsfirma.


Hvad bruger StoreBox mine oplysninger til?

Storebox bruger kun dine brugeroplysninger og kortoplysninger, når de gemmer og sender dine kvitteringer til MobilePay. Dine brugeroplysninger og kortoplysninger bruger Storebox til at oprette en profil og til at matche dit kort med de kvitteringer, du modtager fra en butik.

Hvem er StoreBox?

Storebox er Nordens største leverandør af digitale kvitteringsløsninger med kontorer i København, Stockholm og Oslo. Virksomheden hed tidligere Kvittering.dk.
StoreBox er ligeledes MobilePays samarbejdspartner. Er du er tilmeldt Storbox's elektroniske kvitteringsløsning og har tilmeldt dig ’Kvitteringer’ i MobilePay, kan du se dine kvitteringer under menupunktet ’Kvitteringer’ i MobilePay-appen og på Storebox’s hjemmeside storebox.com.

Hvilke butikker er med i løsningen?

Storebox får løbende nye samarbejdsaftaler med danske butikker – få overblik på storebox.com.