MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


MobilePay MyShop

Kom i gang

Hvordan får jeg MobilePay MyShop i min virksomhed?

Det er nemt at oprette MobilePay MyShop til din virksomhed: 

Vi kontakter dig med uddybende spørgsmål omkring oprettelsen, og du vil herefter modtage en mail fra os, når din MobilePay MyShop er klar til brug. Bemærk, at der kan være ventetid før du hører fra os.

Se videoen "Sådan opretter du din virksomhed i MobilePay MyShop" lige her:

Hvordan kan jeg se, om min bankkonto er blevet bekræftet?

Du kan se alle de bankkonti, du har registreret, og om de er blevet bekræftet, i bankkontioversigten under 'Indstillinger'.

Hvorfor skal MobilePay have bekræftet min bankkonto?

Vi skal have bekræftet din virksomheds bankkonto for at sikre, at de betalinger du modtager med MobilePay, kun kan overføres til din virksomhed.

Hvordan aktiverer jeg MyShop-appen på min smartphone/tablet?

Du skal aktivere appen på MobilePay-portalen. Det gør du ved at følge følgende skridt:
  1. Log på MobilePay-portalen, når du har downloaded appen.
  2. Klik på 'MyShop' i venstremenuen, og vælg 'App' øverst på siden.
  3. Klik 'Generer en aktiveringskode', og lav en permanent 4-cifret pinkode. Aktiveringskoden udløber efter ca. 10 min. Hvis du vil aktivere appen på flere enheder, skal du generere en ny aktiveringskode til hver enhed. Du bruger samme pinkode til at logge på alle enheder.
  4. Åbn appen på din smartphone eller tablet, og aktivér den med aktiveringskoden.
Du kan nu fremover logge på MyShop-appen med din permanente pinkode.

Se videoen "Sådan aktiverer du MobilePay MyShop" lige her:

Hvorfor skal jeg oprette et betalingssted?

Betalingsstedet er dit MobilePay-nummer, som dine kunder betaler til. Du kan oprette flere forskellige betalingssteder, hvis du har brug for det. Udfyld felterne i forbindelse med bestillingen af MobilePay til din virksomhed.

Kan jeg oprette flere MobilePay-numre?

Du kan godt oprette mere end et MobilePay-nummer, hvis du har flere forskellige betalingssteder - ét nummer pr. betalingssted. Til hvert MobilePay-nummer skal du tilknytte en konto, som betalingerne automatisk bliver overført til én gang om dagen. Du kan vælge samme konto til alle dine betalingssteder, eller du kan have seperate konti for hvert betalingssted. Du skal have oprettet de konti, du bruger i din egen bank i forvejen.

Hvorfor skal jeg indsende dokumentation og give oplysninger om min virksomhed og dens ejere?

Som finansiel virksomhed har vi pligt til at indsamle oplysninger om vores kunder. Vi bruger oplysningerne til at sikre, at MobilePay ikke bliver misbrugt til ulovlige aktiviteter. Vi beder dig derfor om legitimation og om information om din virksomhed, samt hvad du skal bruge MobilePay til.

For eksempel skal vi bruge et virksomhedsnavn, cvr-nummer samt kontaktpersonens email og telefonnummer. Bemærk, at når du sender dokumenter kan du maksimalt sende op til 10 filer af 4 MB i alt.

Hvad sker der, når jeg har bestilt MobilePay til min virksomhed online?

Når du har udfyldt informationerne online, gennemgår vi oplysningerne og sender dig en e-mail, så snart du kan bruge MobilePay MyShop. Hvis vi har behov for yderligere oplysninger, før du kan tage MobilePay MyShop i brug, kontakter vi dig hurtigst muligt. Du kan altid se status for din oprettelse ved at logge ind på MobilePay-portalen.

Jeg har oprettet MobilePay til min virksomhed, men kan ikke modtage betalinger - hvorfor?

Når du har bestilt MobilePay til din virksomhed,  gennemgår vi de oplysninger, du har indtastet. Før du kan tage løsningen i brug, skal vi fx have bekræftet, at det er din virksomhed, der ejer den konto, der er tilknyttet MobilePay-nummeret. Det er for at sikre, at de penge, som dine kunder betaler via MobilePay, lander på din virksomheds konto.

Vi sender en bekræftelse på e-mail, så snart du kan tage din MyShop-løsning i brug. Du kan følge med i, hvor langt vi er med oprettelsen på MobilePay-portalen.

Hvordan får jeg bekræftet min virksomheds bankkonto?

I de fleste tilfælde bliver din konto bekræftet automatisk. Hvis vi ikke kan bekræfte kontoen automatisk, sender vi dig en e-mail med information om, hvordan du selv kan bekræfte kontoen.
For at bekræfte at din virksomhed ejer kontoen, skal du overføre 1 kr. fra din konto til vores konto: reg.nr. 4183 kontonr. 0012126611.

Husk, at du skal overføre fra den konto, du har knyttet til dit betalingssted.

Når vi har modtaget overførslen, kan vi få bekræftet, at din virksomhed er ejer af kontoen, og vi kan begynde at overføre MobilePay-betalingerne fra dine kunder. Overførslen af alle MobilePay-betalinger sker én gang dagligt.

Vær opmærksom på at den konto, du har registreret i MobilePay, skal være ejet af din virksomhed, for at vi kan godkende den.

Hvor kan jeg downloade MyShop-appen?

Du kan downloade MyShop-appen til både iOS (App Store) og Android (Google Play Store).

Du kan også finde MyShop-appen ved at søge på 'MyShop' i din App Store eller Google Play Store.

Brug

Generelt

Kan jeg have forskellige pinkoder til forskellige smartphones/tablets?

Ja. Hver enkel bruger kan få sin egen pinkode til MyShop-appen.

Ønsker du at MyShop-appen skal benyttes på flere smartphones/tablet til samme bruger, skal du bruge det samme login på tværs af enheder. Herefter kan den enkelte bruger gå ind i portalen og selv hente aktiveringskoden til hver enkel enhed.

Hvorfor bliver der ikke overført betalinger til min bankkonto?

Før vi kan overføre penge til din bankkonto, skal vi have bekræftet, at det er din virksomhed, der ejer kontoen. Det sikrer, at de penge, du har modtaget via MobilePay bliver overført til din virksomhedskonto. Har du ikke fået bekræftet din bankkonto af os, tilbageholder vi dine penge, indtil bekræftelsen er gennemført.

Hvornår bliver MobilePay-betalingerne overført til min bankkonto?

Indbetalingerne fra MobilePay bliver overført til din bankkonto én gang dagligt. Det er ikke muligt selv at vælge, hvornår overførslen skal finde sted.

Hvorfor er det overførte beløb mindre end mit faktiske salg?

Før vi overfører penge til din konto, fratrækker vi eventuelle tilbagebetalinger og gebyrer, medmindre du har valgt månedlig fakturering. Du kan altid se oplysninger om den enkelte overførsel under 'Overførsler'.
Du kan se oplysninger om salg, tilbagebetalinger, gebyrer og det samlede overførte beløb.

Hvor kan jeg se de gebyrer, jeg har betalt?

Hvis du ikke har valgt månedlig fakturering, kan du se de samlede gebyrer for en bestemt periode under 'Overførsler' på MobilePay-portalen.

Kan jeg selv vælge, hvordan jeg vil betale gebyrer?

Ja. Du kan enten vælge at få fratrukket gebyrer, før vi overfører penge til din bankkonto, eller ved månedlig fakturering.

Hvordan foregår indløsning af MobilePay MyShop-transaktioner?

Du behøver kun en MobilePay-aftale for at kunne modtage MyShop-betalinger. Vi håndterer processen i forhold til indløsning af transaktionerne.

Jeg har glemt min e-mail - hvad gør jeg?

Skriv til os via erhverv@mobilepay.dk eller ring på 45 14 44 40 for at få oplyst den e-mail, der blev brugt i forbindelse med bestillingen af MobilePay.

Hvordan opretter jeg mine egne betalingslinks og QR-koder?

Du kan oprette dine egne betalingslinks, hvis du har MyShop og har oprettet et MobilePay-nummer. Du kan både oprette et betalingslink, en QR-kode og en mærkat, som du kan gemme som en billedfil og selv printe/trykke, her.

Kan jeg tilføje en besked til et betalingslink?

Ja, du kan tilføje en besked, når du skaber dit betalingslink.

Du bestemmer selv, om betaleren skal have mulighed for at kunne udfylde beskedfeltet, eller om du vil låse beskedfeltet, så man ikke kan slette eller ændre i den besked, du skriver. Du kan se beskeden på MobilePay-portalen. Klik på 'Salg' i venstremenuen. Her vil du kunne finde beskeden under overskriften 'Information' på salgsoversigten.

Log på MobilePay-portalen.

Hvad kan jeg bruge mine betalingslinks til?

Et betalingslink er et link, som du fx kan sætte på virksomhedens fakturaer, så dine kunder nemt kan betale til virksomhedens MobilePay-nummer. Betalingslinks er underlagt de samme vilkår og betingelser som MobilePay MyShop.

Bemærk, du må ikke bruge betalingslinks til onlinesalg og netbutikker.

MyShop-appen

Hvordan ændrer jeg pinkoden til MyShop-appen?

Du kan til hver en tid ændre pinkoden til MyShop-appen.

Din pinkode er nu skiftet for alle de enheder, du har tilknyttet MyShop-appen.

MyShop skift pinkode

Hvor mange enheder kan jeg bruge MyShop-appen på samtidig?

Du kan bruge appen på så mange enheder samtidig, som du ønsker. Du skal blot aktivere hver enkelt enhed med en aktiveringskode for at sikre, at du har fuld kontrol med, hvem der har adgang til appen.

Hvordan blokerer jeg adgangen til MyShop-appen?

Du kan som Super Manager logge på MobilePay-portalen og ændre en brugers adgang. Det kan du fx gøre, hvis en bruger ikke længere skal have adgang til at se betalingssteder i MyShop-appen. På MobilePay-portalen kan du fravælge betalingssteder, brugeren har adgang til, så brugeren ikke længere har adgang til disse i MyShop-appen.

I MyShop-appen møder brugeren beskeden: "du er ikke blevet tildelt adgang til nogen betalingssteder”.

Kan jeg blokere adgang til MyShop-appen fra en bestemt telefon eller tablet?

Nej, det er ikke muligt at blokere adgang til appen fra en bestemt telefon eller tablet. Hvis du vil blokere adgang til appen, anbefaler vi, at du ændrer pinkoden.

Hvor i MyShop-appen ser jeg mine indbetalinger?

Under 'Aktiviteter' kan du se alle indbetalinger fra dine kunder.
Har du flere betalingssteder, kan du skifte mellem dem under 'Indstillinger'.

MyShop - Betalingsdetaljer 01MyShop - Betalingsdetaljer 02

Hvordan skifter jeg mellem betalingssteder i MyShop-appen?

Hvis du har flere betalingssteder, kan du under 'Indstillinger' skifte mellem dem.

MyShop - Betalingssted 01

MyShop - Betalingssted 02MyShop - Betalingssted 03

Hvordan kan jeg bruge MyShop-appen som betalingsterminal?

Når du har hentet MyShop-appen og godkendt dit betalingssted, har du mulighed for at bruge din mobil og MyShop-app som betalingsterminal. Funktionen er en bluetooth-løsning, og det kræver, at både du og kunden har aktiveret bluetooth på mobilen.
Brug MyShop-appen som betalingsterminal:

Hvordan anmoder jeg om betaling fra en kunde i MyShop-appen?

Du kan via MyShop-appen anmode dine kunder om det beløb, de skal betale, og dermed lade din telefon fungere som en betalingsterminal.
Bemærk. Både du og kunden skal have Bluetooth slået til for at kunne bruge 'Anmod'-funktionen via Bluetooth.

MyShop - Anmod 01MyShop - Anmod 02MyShop - Anmod 03MyShop - Anmod 04

Fakta

Hvad er MobilePay MyShop?

Med Mobilepay MyShop får du et MyShop-nummer, som dine kunder kan betale til når du sælger fysiske varer i din forretning.

Med MyShop overfører dine kunder penge til dit MyShop-nummer og du skal ikke have ekstra udstyr.

Bemærk, at MobilePay MyShop ikke må benyttes når der forudbetales for varer eller services. Kunden skal derfor have modtaget varen eller servicen når der betales gennem MobilePay MyShop.

Læs mere om MobilePay MyShop

Hvad koster MobilePay MyShop?

MobilePay MyShop koster højst 0,75 kr. pr transaktion og ned til 0,30 kr. Prisen falder jo flere transaktioner du har.

Se den fulde prisliste.

Du kan vælge mellem at betale dine gebyrer på to måder:

Læs mere om MobilePay MyShop

Hvad er et MyShop-nummer og et MobilePay-nummer?

Dit MobilePay-nummer er det MyShop-nummer, dine kunder betaler til. Hvis du har MobilePay MyShop, er dit MobilePay-nummer derfor dit MyShop-nummer.
Du kan oprette flere MyShop-numre, hvis du vil adskille betalinger fra forskellige betalingssteder. Alle MyShop-numre skal have tilknyttet en bankkonto for, at vi kan overføre pengene til dig.

Du vil automatisk få tildelt dit første MyShop-nummer, når du opretter MobilePay MyShop til din virksomhed. Det er ikke muligt selv at vælge sit nummer – det bliver tildelt tilfældigt. Herefter har du mulighed for at oprette flere betalingssteder og dermed flere MyShop-numre, hvis du fx har flere butikker eller betalingssteder. Til hvert MyShop-nummer tilknytter du en konto, som betalingerne automatisk bliver overført til én gang om dagen. Det kan være den samme konto eller forskellige konti. De valgte konti skal være oprettet i egen bank i forvejen.

Hvad er MyShop-appen?

MyShop-appen giver dig adgang til værktøjer, der gør det nemt at håndtere daglige opgaver i forbindelse med MobilePay-betalinger.

Du kan downloade MyShop-appen til både iOS (App Store) og Android (Google Play Store).

Hvordan opkræver I gebyrer for transaktioner?

Du har mulighed for at vælge mellem at få fratrukket gebyrer, før vi overfører penge til din konto eller gennem månedlig fakturering. Hvis du har valgt at få fratrukket gebyrer, inden vi overfører pengene, kan du altid se oplysninger om den enkelte overførsel på MobilePay-portalen.
Du kan se oplysninger om gebyrer, salg og tilbagebetalinger for den valgte overførsel.
Transaktionsprisen er afhænig af virksomhedens antal MobilePay-transaktioner.

Hvad koster MobilePay MyShop?

Din pris afhænger af, hvor mange MobilePay transaktioner, du har.

Du kan se priser for MobilePay MyShop her.

Hvad er et betalingssted?

Dit betalingssted er det MobilePay-nummer, som kunderne betaler til. Du kan vælge at oprette så mange betalingssteder, som du har brug for.

Hvad koster ekstra klistermærker?

Klistermærkerne er gratis.

Hvad er de tekniske krav for at få MobilePay MyShop?

Har du en smartphone eller en tablet, kan du bruge MobilePay MyShop-appen. Der er dog nogle tekniske krav, hvis du vil have mest muligt ud af appen.
Bemærk, telefoner med Windows kan ikke bruges.

Juni 2019: Opdatering for iOS 9.0 brugere

MyShop-appen supporteres ikke længere på iOS 9.0. Dette skyldes opdateringen af en service fra Apple, som MyShop-appen benytter, og som nu kræver minimum iOS 10 for at fungere. Hvis du vil tilgå MyShop-appen via en Apple enhed, kræver det derfor en enhed med iOS 10 eller nyere. Har du en Android enhed kræver det som minimum version 5.0. Du kan altid se din salgs- og overførselsoversigt på MobilePay-portalen.

Opdatering af operativsystemer

Vi optimerer hele tiden vores apps og onlinesystemer til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. I mange tilfælde vil vores apps også kunne køre på ældre versioner af et operativsystem. Vi forsøger så vidt muligt at gøre opmærksom på det, når vi ikke længere har mulighed for at understøtte enheder med ældre operativsystemer.
Vi har testet, at vores MobilePay-apps og onlinesystemer virker med følgende operativsystemer:

MyShop - mobil og tablet

MobilePay Business - mobil og tablet

Computer

Windows 7, 8, 10. Browsere:

Apple macOS: Yosemite, El Capitan, Sierra, High Sierra. Browsere:

Hvad er et betalingslink?

Et betalingslink er en simpel web-adresse, som gør det nemt for dine kunder at betale og nemt for dig selv at se, hvad betalingen drejer sig om.
Udover dit MobilePay-nummer kan du vælge at tilføje et fast beløb og en besked, som din kunde kan skrive. Beskedfeltet kan også låses, så din kunde ikke kan ændre i teksten.
Med betalingslink kan du blot sende en besked med et betalingslink eller en QR-kode via fx e-mail eller en sms til dine kunder. I stedet for at logge ind i sin netbank og taste kontonummer og beløb, klikker kunden blot på linket eller scanner QR-koden og gennemfører hurtigt betalingen med MobilePay.
Du kan oprette dine egne betalingslinks. Det kræver blot, at du har tilmeldt dig MyShop og har oprettet et MobilePay-nummer. Når du opretter et betalingslink, genererer du også automatisk en mærkat magen til de klistermærker, du får, når du opretter MobilePay MyShop.
Opret et eller flere betalingslinks her.

Hvad er kravene til at bruge betalingslinks?

Hvis du vil bruge betalingslinks, skal du blot tilmelde dig MyShop og have et MobilePay-nummer.

Bemærk, at du ikke kan bruge betalingslinks til onlinesalg og netbutikker.

Hvad koster det at bruge betalingslinks?

Prisen for betalinger via betalingslinks er de samme som transaktionspriserne for MobilePay MyShop. Det koster ikke ekstra at lave et betalingslink. Lav betalingslink her.

Hvad er MobilePay Back?

Når dine kunder betaler med MobilePay, giver vi dem mulighed for at få deres købsbeløb tilbage.
Læs om MobilePay Back her.

Abonnement

Hvorfor skal jeg betale 49 kr. i abonnement?

Abonnementet giver din virksomhed/organisation/forening adgang til MyShop-produktet. Dermed kan du oprette et ubegrænset antal salgssteder og benytte MobilePay-Portalen, hvor det er muligt at få et overblik over transaktioner, gebyrer, rekvirere gebyrnotar, oprette brugere mm. Desuden får du glæde af den løbende innovation af MobilePay MyShop, samt adgang til at ringe og få hjælp af vores erhvervssupport.

Hvordan kan jeg opsige min MyShop-aftale?

Vi har sørget for, at man nemt og digitalt kan framelde sig med øjeblikkelig virkning, så man ikke bliver berørt af det nye abonnement fra den 15. oktober 2019. Opsig MyShop ved at gå logge ind på MobilePay-portalen og vælg MyShop i venstremuen. Opsiger du MobilePay MyShop, vil du fra opsigelsesdatoen ikke længere kunne modtage MobilePay-betalinger.

Hvornår træder abonnementet i kraft?

Den 15. oktober 2019 træder det nye abonnement i kraft.

Hvad hvis jeg allerede har et andet MobilePay-produkt, hvor jeg betaler et månedligt abonnement som fx MobilePay Subscriptions - skal jeg så stadig betale 49 kr. for MobilePay MyShop?

Ja, det nye abonnement er et instore-abonnement, dvs. et abonnement som dækker MobilePay MyShop og MobilePay Point of Sale. Derfor skal du betale abonnementet for begge produkter. Altså 499 kr. for MobilePay Subscriptions + 49 kr. for MobilePay MyShop.

Hvad hvis jeg har tilmeldt mig MobilePay-MyShop, men ikke modtaget en bekræftelse på, at mit produkt er klar til brug, kan jeg så stoppe processen og få annulleret oprettelsesgebyret?

Ja. Hvis du ikke er færdigoprettet og vælger at annullere din oprettelse, skal du selvfølgelig ikke betale oprettelsesgebyret. Du skal i så fald kontakte MobilePays erhvervssupport på tlf. 45 14 44 40 for at annullere din bestilling.

Hvad hvis jeg har MobilePay Business og skal til at migrere over på MyShop – skal jeg så betale det månedlige abonnement?

Har du MobilePay Business produktet, skal du ikke betale abonnementsgebyr. Bemærk, at MobilePay Business produktet udfases og lukkes pr. 1. november 2019. MobilePay MyShop er den nye og forbedrede version, hvor der er knyttet en månedlig abonnementspris til.

Hvornår og hvordan bliver jeg opkrævet abonnementet?

Abonnementet vil gælde per 15. oktober 2019, og er du en eksisterende MyShop-kunde, vil du blive opkrævet for ½ måned i oktober (23,71 kr.).

Er du en ny MyShop kunde vil abonnementet træde i kraft fra det tidspunkt dit produkt er meldt klar til brug, og den første måneds abonnementspris vil blive beregnet ud fra det antal dage, der er tilbage i måneden.

Du vil blive opkrævet i henhold til den aftale, som du har med os om opkrævning. Hvis du har valgt daglig opkrævning, vil vi fra starten af hver måned forsøge opkræve abonnementet fra et af dine salgssteders modtagerkonti. Har der ikke været nogen betalinger den pågældende dag, vil vi forsøge igen den efterfølgende dag og tilsvarende de efterfølgende dage. Skulle der mod forventning ikke være nogen betalinger at modregne abonnementet, sender vi en faktura til jer på det forfaldne beløb senest tre måneder efter første forsøg.

Har du derimod valgt månedlig opkrævning, vil vi medtage abonnementet i den månedlige opkrævning.

Læs mere om månedlig fakturering

Gælder de nye abonnement også NGO’er, som normalt får transaktionerne omkostningsfrit?

Nej, vi friholder de godgørende organisationer, som optræder på Skats liste, fra det nye gebyr. De er også fritaget for vores transaktionsafgifter. Så de donationer, der kommer ind med MobilePay, går ubeskåret videre til den velgørende organisation.

Læs mere om hvem der kan friholdes

Hvad hvis jeg ikke betaler abonnementet ved modtagelse af første regning?

Hvis du ikke betaler den første regning fra MobilePay, vil der blive sendt en rykker med yderligere pålagt gebyr.

Er de 49 kr. i abonnementet momsbelagt?

Nej.

Fra hvilken konto trækker I de 49 kr. i abonnementspris?

Hvis du har daglig opkrævning, modregnes abonnementsprisen fra betalingerne fra dit salgssted. Har du flere salgssteder, modregnes på det første salgssted, hvor der er dækkende indbetalinger.

Hvis du har valgt månedsafregning trækker vi fra den konto du har knyttet til.

Har du mange betalingssteder og er på automatisk daglig opkrævning, kan du med fordel ændre til 'månedlig fakturering'.

Læs mere om månedlig fakturering

Hvis jeg afmelder MyShop i dag, kan jeg så stadig logge ind på MobilePay-portalen og se historik?

Ja, du vil fortsat kunne logge dig på portalen og se de historiske data på dine gamle betalingssteder.

Hvis jeg senere ønsker at få MyShop igen – kan jeg så få samme nummer?

Nej, det vil ikke være muligt at få samme nummer. Du vil få nyt nummer, og du vil ikke længere kunne se det/de gamle numre på MobilePay-portalen.

Jeg har opsagt min aftale, og har modtaget penge som endnu ikke er overført til min konto. Hvordan får jeg dem?

Vi vil altid forsøge at overføre til din konto, og skulle denne konto være blevet lukket, vil du blive kontaktet af os, for at oplyse os om hvilken alternativ konto, vi skal overføre pengene til.

Hvad sker der, hvis en kunde prøver at betale til mit MyShop-nummer, efter jeg er opsagt?

Brugeren vil ikke kunne betale til nummeret. Brugeren vil møde en fejlbesked om, at det ikke er muligt at betale til nummeret.

Hvad skal jeg gøre ved min MyShop app, efter jeg er opsagt?

Du kan vælge at slette MyShop-appen. Du vil ikke længere have adgang til nogen betalingssteder. 

Hvornår modtager jeg sidste faktura fra MobilePay?

Når du opsiger din MyShop-aftale, opgør vi alle udestående og vil fakturere restbeløbet ved førstkommende måneds start.