MobilePay spørgsmål og svar pr. 02.03.2021


Betal online og i apps

Hvordan betaler jeg på nettet?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik/webshop.
Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Betal med MobilePay i netbutikker

Sådan gør du:
Bemærk, du skal ikke sende penge til et mobilnummer, når du betaler med MobilePay i en netbutik.
Se, hvordan du betaler med MobilePay på nettet

Jeg kan ikke betale med MobilePay på nettet. Hvad gør jeg?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Allerede aktiveret til nethandel i MobilePay

Hvis du allerede har aktiveret til nethandel i MobilePay og fortsat oplever problemer kan det skyldes at:

For at få hjælp til dette, skal du kontakte din egen bank.

Har du fået nyt kort?

Kortet skal aktiveres, før det kan bruges i MobilePay. Dit kort kan blive afvist, hvis du endnu ikke har brugt kortet med pinkode i en butik eller automat.

Er kortet allerede aktiveret? Så bemærk, at der kan gå op til 30 minutter fra, at kortet er aktiveret til, at det kan bruges i MobilePay.

Jeg får fejlbeskeder når jeg betaler i andre apps. Hvad gør jeg?

Du handler med MobilePay i andre apps når du fx betaler gennem PostNord, DSB, OK Benzin, ParkOne eller EasyPark.

Køb afventer gennemførsel

Når du betaler med MobilePay i andre apps og får fejlbeskeden "Køb afventer gennemførsel", skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Beløbet bliver automatisk reserveret på din konto og trukket efter 14 dage. Hvis beløbet skal trækkes før, skal du tage kontakt til afsenderen af den app du handler gennem.

Beløbet trækkes efter købet er afsluttet

Når du får fejlbeskeden "Beløbet trækkes efter købet er afsluttet" betyder det, at handlen er igangsat og så snart det endelige beløb kendes, vil det blive trukket.

Hvis købet aldrig bliver til noget, bliver beløbet frigivet igen. Hvis du oplever problemer med at pengene ikke bliver frigivet, skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Der er reserveret et beløb på mit kort ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis der ved en fejl er reserveret et beløb fra MobilePay på dit kort, bliver pengene automatisk frigivet efter 30 bankdage. Du kan derfor afvente at reservationen udløber. 

MobilePay kan ikke slette reservationen. Hvis du ønsker at få reservationen slettet, skal du kontakte din bank.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Hvad er MobilePay Checkout?

Når du handler med MobilePay Checkout på nettet henter webshoppen automatisk din leveringsadresse, der er registreret i MobilePay. Så slipper du for at indtaste dine leveringsoplsyninger i forbindelse med afslutning af købet på dit site.

MobilePay Checkout sørger for at overføre din leveringsadresse samt dit navn, telefonnummer og e-mail direkte fra MobilePay til den webshop du handler i. Du kan derfor færdiggøre dit køb hurtigere, da du slipper for at indtaste informationen manuelt. Du kan altid rette dine leveringsoplysninger i MobilePay-appen:

Hjemmeadresse

Din hjemmeadresse er adressen på din bopæl. Når du bruger MobilePay Checkout, overføres din hjemmeadresse til webshoppen. Webshoppen registrer dine oplysninger og bruger dem i forbindelse med det igangværende køb og i forbindelse med levering af dine købte varer.

Leveringsadresse

Du kan angive en eller flere leveringsadresser i MobilePay-appen, hvis du ønsker mulighed for levering til et andet sted end din bopæl (fx til din arbejdsplads). Angiver du en leveringsadresse, overføres både din hjemmeadresse og den valgte leveringsadresse til webshoppen.

MobilePays adresseoplysninger

MobilePay har gemt din hjemmeadresse i forbindelse med, at du oprettede din MobilePay-profil. Første gang du bruger MobilePay Checkout i en webshop, vil din hjemmeadresse være den adresse, som er blevet gemt i MobilePays adresseregister. Er det ikke længere din hjemmeadresse, kan du nemt ændre den til en anden adresse i MobilePay-appen: klik på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og vælg 'Leveringsadresser'.

Hvorfor er der krav om stærk kundeautentifikation ved betaling i webshops?

Webshops skal sikre, at de er klar til at modtage betalinger, som er godkendt med stærk kundeautentifikation, SKA, senest 11. januar 2021, når nye EU-regler for betalinger implementeres.

Danske privatbrugere vil dog allerede fra november 2020 kunne risikere at blive mødt med krav om enten at benytte 3D Secure eller NemID, når de handler på nettet.

Hvad sker der når jeg betaler med MobilePay i en webshop i dag?

Handler du på nettet med MobilePay kan du i en transitionsperiode risikerer at skulle godkende dine køb med NemID eller et personligt kodeord sammen med en sms-engangskode. Du kan oprette en personlig kode på nets.eu/3ds. Du møder din engangskode når du skal købe online. 

Efter dit Swipe i MobilePay-appen, kan du i en periode risikere at blive mødt med endnu et godkendelseslag i form af f.eks. en sms-kode eller indtastning af NemID. Det er også det, der kaldes 3D Secure.

Hvis MobilePay allerede har to-faktor-godkendelse, hvorfor kan jeg så risikere at møde endnu et godkendelseslag ved køb i webshops?

En MobilePay Online betaling omsætter i virkeligheden bare dit mobilnummer til de kortoplysninger, du har registreret i din MobilePay, hvorefter webshoppens betalingsudbyder gennemfører en almindelig kortbetaling. En MobilePay Online betaling er derfor afhængig af, hvilket kort der er tilknyttet betalingen og hvordan din bank håndterer kortbetalingen.

Den nye EU-lovgivning øger sikkerheden for e-handelsbetalinger og kræver, at der anvendes stærk kundeautentificering. MobilePay er født med SKA og to-faktor-godkendelse - men af tekniske årsager kan det alligevel i en overgangsperiode ske at kortudstedende bank kræver 3D Secure på kortbetalingen for at være sikker på at EU-lovgivningen overholdes.

Hvorfor skal jeg nu igennem endnu et godkendelseslag, når jeg betaler med MobilePay i webshops?

I langt de fleste situationer, vil du opleve betaling i webshops med MobilePay, som du plejer. Du logger ind i appen og swiper.

I andre situationer vil du nu efter swipet blive mødt af det ekstra godkendelseslag: 3D Secure, dvs. en kode via sms som du skal indtaste eller verificering med NemID, før betalingen er godkendt.

Efter en kortere overgangsperiode i starten af 2021 forventer vi, at brugeroplevelsen med MobilePay Online igen vil blive den samme alle steder, så du blot logger ind og swiper.

Skulle de nye regler ikke allerede være trådt i kraft den 14. september 2019?

Det er rigtigt, at den 14. september 2019 var sat til at være datoen for håndhævelsen af de nye lovkrav omkring SKA (Stærk kundeautentifikation) i danske webshops, men forløbet omkring de nye regler har skabt usikkerhed om, at alle betalingsløsninger kunne nå at være på plads. Derfor er fristen blevet forlænget, så alle nu skal leve op til SKA-kravet per 11. januar 2021.

Vil det ekstra godkendelseslag i MobilePay resultere i, at færre kunder gennemfører salg i de danske webshops?

Brugerrejsen for MobilePay køb i webshops vil kun midlertidigt indeholde det ekstra godkendelseslag.

Vi mener stadig, at dette er en bedre brugerrejse end at skulle indtaste dine kortdata manuelt og derefter udføre 3D Secure. Vi forventer derfor ikke, at de danske webshops konverteringsfrekvenser påvirkes negativt da 3D Secure nu forventes at blive udbredt brugt for almindelige kortbetalinger.

Fra hvilken dato kan jeg som MobilePay-bruger risikere at møde det ekstra godkendelseslag?

Det er op til de enkelte kortudsteder (banker). Den nye EU-lovgivning træder i kraft fra 11. januar 2021, hvor vi forventer at de fleste banker vil aktivere kravet. Af praktiske årsager kan nogle banker dog vælge at håndhæve dette før.

Er der en særlig beløbsgrænse som bevirker, at man som bruger bliver mødt af det ekstra godkendelseslag?

Det er ikke alle onlinebetalinger, der er omfattet af de nye regler. Småbetalinger under 30 Euro (225 kr.) vil være undtaget fra ekstra godkendelse, dog således at der skal ske to-faktor-godkendelse ved hver femte transaktion, eller hvor det samlede beløb for flere småbetalinger overstiger 100 Euro. Undtagelsen håndteres af din bank.

Er det ekstra godkendelseslag en permanent løsning i MobilePay?

Nej, vi forventer, at det ekstra godkendelseslag via 3D Secure kun vil ske i en overgangsperiode, mens den nye EU-lovgivning implementeres fuldt ud.

Ved jeg på forhånd, om jeg vil blive mødt af et ekstra godkendelseslag i MobilePay?

Nej, det er i sidste ende en beslutning som træffes af din bank.

Hvad sker der, hvis jeg siger nej til at godkende det ekstra godkendelseslag i MobilePay?

Så vil transaktionen blive afvist af din bank.

Hvad er PSD2?

PSD2 (Revised Payment Service Directive) er det reviderede betalingsdirektiv fra EU, der trådte i kraft 14. september 2019. Se spørgsmål og svar om PSD2 her.