MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


Brug

Hvordan informerer jeg mine kunder om, at de kan modtage fakturaer gennem MobilePay Invoice?

Vores erfaring er, at det typisk er i selve betalingsssituationen, kunden skal se budskabet. Så ud over på din hjemmeside giver det også mening at have en ”Betal med MobilePay-knap på fakturaen og i selvbetjening - eller i velkomst- og ”win back”-mails. Du kan også sende betalingslinket i en sms eller via chat (fx i support). Få inspiration til, hvordan du eksponerer MobilePay Invoice, og hvad andre gør.

Få inspiration

Vælger du at sende regningen direkte ind i din kundes MobilePay-app, er det vigtigt, at du har aftalt det med din kunde på forhånd. Aftalen kan både være skriftlig eller mundtlig, og det er din virksomhed, der har ansvaret for, at aftalen er gyldig.

Hvordan sender jeg en anmodning om betaling af en regning via MobilePay?

Din virksomhed kan sende fakturaen på flere måder med MobilePay. 

Du kan lade din kunde modtage fakturaen direkte i MobilePay-appen (InvoiceDirect). Herefter åbner din kunde appen, vælger betalingsdato og swiper.

Alternativt kan du sende fakturaen direkte til din kunde, fx som en PDF vedhæftet i en e-mail med en betalingsknap eller et betalingslink (InvoiceLink). Betalingsknapper med teksten ”Betal med MobilePay” er mest tydelige for brugerne. Når din kunde klikker på knappen eller linket, vil MobilePay-appen åbne på telefonen, og kunden kan se og betale sin regning med et swipe.

Vil du vide mere om, hvordan kunden kan betale sin regning, så se en film her.

Hvordan tilføjer jeg et ID, der følger med transaktionen?

Hvis du udfylder feltet 'PaymentReference', følger det ID, du har skrevet som reference, den enkelte betaling. Udfylder du ikke 'PaymentReference', vil det være inputtet fra feltet 'InvoiceNumber', der står som reference på betalingen.

Se mere om, hvordan du tilføjer ID’et i vores tekniske dokumentation.

Skal jeg som virksomhed kende min kundes mobilnummer for at sende en regning?

Hvis du som virksomhed sender regningen med en MobilePay-betalingsknap eller et betalingslink (InvoiceLink), behøver du ikke at kende din kundes mobilnummer.

Hvis din virksomhed sender regningen direkte via MobilePay-appen (InvoiceDirect), skal du kende kundens navn  og mobilnummer (kundens navn er det navn, der er registreret i MobilePay-appen). Husk, at du samtidig skal have en mundtlig eller skriftlig aftale med din kunde om, at du må sende regningen direkte til kundens MobilePay.

Kan min kunde ændre betalingsdatoen for en regning i MobilePay?

Ja, din kunde kan i MobilePay ændre datoen for, hvornår regningen skal betales, dog ikke længere end 30 dage fra forfaldsdatoen.

Kan min kunde annullere en betaling, som de har accepteret, men sat til betaling på en fremtidig dato?

Nej, efter din kunde har accepteret betalingen, og valgt en fremtidig dato, kan han/hun ikke annullere den. Dog, kan du som virksomhed annullere regningen, hvis ikke den er i status 'paid', 'rejected' eller 'expired'.

Kan min kunde se indholdet af fakturaen i MobilePay?

Ja, uanset om du sender fakturaen direkte ind i MobilePay-appen, eller du benytter en betalingsknap eller et betalingslink, vil din kunde kunne se indholdet af regningen i appen. MobilePay laver en PDF-faktura, der indeholder alle de data, du har givet os. Du kan også sende et link til kunden, hvor du kan vise din egen faktura.

Hvordan ved min kunde, at der er en regning til betaling i MobilePay?

Hvis du bruger InvoiceDirect, hvor du har en aftale med kunden om, at du må sende regningen direkte til kundens MobilePay, modtager din kunde en notifikation på din telefon fra MobilePay-appen, når han/hun modtager en regning fra din virksomhed. Hvis kunden har valgt at slå muligheden for notifikationer fra i indstillinger, vil regningen vil stadig være synlig under aktiviteter som kommende betaling.

Hvornår vil min virksomhed modtage betalingen?

Din virksomhed modtager betalingen med det samme, når din kunde har godkendt og gennemført betalingen med et swipe i MobilePay-appen. Din virksomhed modtager betalingen til den konto, du har oplyst ved oprettelsen – medmindre andet er aftalt.

Du kan vælge at få hver enkelt transaktion håndteret og overført direkte til banken med det samme, eller du kan vælge at få overført dagens transaktioner som en samlet overførsel. Har du valgt den sidste løsning, modtager du betalingerne samlet én gang om dagen.

Er fakturadatoen og forfaldsdato givet automatisk?

Nej. Du skal selv oplyse de nødvendige data til generering af fakturaen, herunder en fakturadato og en forfaldsdato.

Får vi besked, hvis brugeren sætter regningen til betaling efter forfaldsdatoen?

Vi sender en besked til jer om status på betalingen (Call Back). Her giver vi en midlertidig status om, at betalingen er ’accepted’, og afventer herefter den endelige betaling. Den nye betalingsdato er ikke med i den oplyste ’Accepted’-status. Når fakturaen er betalt, modtager du en ny ’paid’-status.

Hvor ofte får brugeren notifikationer før en betaling, og hvis forfaldsdagen er overskredet?

Hvis en bruger har slået notifikationer til, vil brugeren få en sms dagen før forfaldsdatoen. Hvis brugeren først modtager sin opkrævning på forfaldsdatoen før kl. 13.30, bliver der sendt en sms samme dag, ellers bliver sms’en sendt den efterfølgende dag. Brugeren modtager også en sms, hvis betalingen fejler og ikke kan gennemføres.

Når brugeren modtager regningen, bliver der også sendt en push-besked. Brugeren kan se push-beskeden hvis han/hun har slået notifikationer til i sine indstillinger på telefonen.

Brugeren bliver ikke notificeret efter forfaldsdatoen.

Hvis en regning ikke er blevet betalt, og vi sender en ny med rykkergebyr, hvad sker der så med den oprindelige?

Den oprindelige regning vil ligge som ubetalt i aktivitetslisten hos brugeren i 30 dage - eller indtil brugeren vælger at afvise eller betale regningen. Rykkeren vil blive håndteret som alle nye regninger i MobilePay Invoice.

Hvordan foregår indløsning af MobilePay Invoice-transaktioner?

Du behøver kun en MobilePay-aftale for at kunne modtage Invoice-betalinger. Vi håndterer processen i forhold til indløsning af transaktionerne.

Hvordan afstemmer jeg betalingerne?

Din virksomhed eller din systemleverandør (hvis din systemleverandør er integrator) vælger selv reference eller ID’er på de betalinger og regninger, du sender med MobilePay. Din virksomhed kan lave afstemning på tre måder:
  1. Du henter selv status på dine regninger og betalinger via API'et (vores Call Back´s). Når regningerne har status 'betalt', betyder det, at pengene er i banken.
  2. De enkelte transaktioner (posteringer på din konto) vil indeholde den samme reference/det ID, som du selv har angivet, og referencen/ID'et vil blive returneret via API’et. 
  3. Du logger ind i vores MobilePay-portal og eksporterer transaktionerne i en csv-fil.

Log på MobilePay-portalen

Kan jeg sende en regning til andre virksomheder?

Nej, din virksomhed kan ikke sende en faktura til andre virksomheder. Denne service er kun til private brugere af MobilePay-appen.

Kan jeg lade kunderne betale for MobilePay-transaktionen?

Nej. Det er ikke tilladt at lægge betalingsgebyrer forbundet med MobilePay over på forbrugeren.