MobilePay spørgsmål og svar pr. 01.06.2020


Kom i gang

Opsætning

Hvordan kommer jeg i gang med MobilePay?

Du starter med at downloade MobilePay-appen til din smartphone eller din tablet.
Du kan downloade appen i App Store til iPhone og iPad og i Google Play Store til Android.

Sådan gør du

Vil du senere bruge MobilePay fra en ny mobil, skal du downloade appen igen, vælge 'Log på (eksisterende bruger)' og herefter bekræfte med den aktiveringskode, du modtager via SMS. Dette gælder også, hvis du ved en fejl er kommet til at slette MobilePay-appen.
Der kan være forsinkelse på modtagelsen af SMS'en. Får du ikke en SMS, så kontakt support på 45 144 447.

Bemærk, at MobilePay kun virker med danske mobilnumre.

Hvad kræver det at få MobilePay?

For at du kan få MobilePay, skal du:
Det er kun muligt at have én MobilePay-profil pr. bruger som privat person. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en MobilePay-erhvervsaftale.
 Se mere her.

Hvilke kort kan jeg bruge med MobilePay?

I alt kan du tilknytte op til 10 kort og konti. 
Det er muligt at tilknytte flere typer af kort til din MobilePay. Det skal være et dansk kredit- eller debetkort, og kortet skal være udstedt til dig.
Du kan bruge følgende kort i MobilePay:
Bemærk. På MasterCard kan der være lavet en spærring for, hvor du må bruge kortet (verdensdele). Kortet kan også være spærret til brug på nettet. Kort fra nogle banker er som standard indstillet således, at de ikke kan bruges ved handel på nettet. Hvis du oplever den type problemer, skal du kontakte din bank.

Du kan læse mere om, hvordan du tilføjer et kort i MobilePay her.

Hvorfor virker mit betalingskort ikke med MobilePay?

Der kan være flere grunde til, at dit betalingskort ikke virker med MobilePay.

Her er nogle af de mest almindelige grunde til, at et betalingskort ikke virker:

Læs her, hvilke kort du kan bruge i MobilePay

Hvad kræver det at tilføje en konto i MobilePay?

Du skal være MobilePay-bruger og have en bankkonto og et NemID. Når du tilføjer din konto, beder vi derudover din bank validere, at kontoen kan bruges. Ikke alle partnerbanker er klar på samme tid til at understøtte, at du kan tilføje din konto i MobilePay. Hvis din bank ikke er klar endnu, får du besked i appen, når du forsøger at indtaste dit kontonummer.

Hvad er fordelen ved at tilføje min konto frem for mit kort i MobilePay-appen?

Ved faste betalinger og enkeltstående regninger kan du som bruger nu tilkoble nøjagtigt den bankkonto, du ønsker. Du kan betale regninger med MobilePay direkte fra fx budgetkontoen uden at skulle tænke på, hvornår dit kort udløber, eller om det bliver spærret.

Du slipper for manuelt at skulle flytte penge rundt mellem forskellige betalingskort og -konti i netbanken. Samtidig bevarer du det fulde overblik over de faste betalinger og regninger i appen.

Kontoen udløber ikke, som kortet gør.

Hvorfor modtager jeg stadig penge på den gamle konto, når jeg har tilføjet en ny?

Din modtagerkonto ikke er den samme som din afsenderkonto. Din modtagerkonto er som udgangspunkt den konto, som du har knyttet til det betalingskort, du har registreret som primært i appen.

Hvis du vil bruge den samme konto til begge dele, skal du tilføje den to gange (under ’Modtag penge’ og ’Send penge’).

Hvad gør jeg, hvis jeg vil registrere en konto i MobilePay, men ikke har NemID?

For at du kan bruge MobilePay, kræver det, at du har NemID. Det er en del af vores høje sikkerhed. Er du under 15 år, kan du derfor ikke tilføje en konto i MobilePay-appen. 

Hvorfor kan jeg ikke tilføje min konto i MobilePay?

Da din konto i første omgang kun kan bruges til betaling af regninger og til faste betalinger, er det et krav, at du (fortsat) altid har mindst et kort tilknyttet MobilePay. 

Hvis du heller ikke kan tilføje en konto efter, du har oprettet dig, kan der være flere grunde. Det kan fx være, fordi din bank endnu ikke understøtter, at du kan tilføje din konto. Det kan også være selve kontoen, der ikke kan bruges i MobilePay. Kontakt din bank for at få løst problemet.

Er det et krav at jeg har tilføjet en konto i MobilePay-appen?

Nej, det er helt op til dig selv, om du vil tilføje en eller flere konti.

Kan jeg vælge en konto som primær

Nej, det skyldes, at dine konti i første omgang alene kan bruges til faste betalinger og regninger.

Du kan nemt ændre, hvilket kort eller hvilken konto du skal bruge, når du skal betale i MobilePay-appen, du skal bare klikke på feltet lige under kommentarfeltet, inden du godkender betalingen. Sæt hak ved det kort eller den konto, du vil bruge, og godkend betalingen.

Hvordan aktiverer jeg Touch ID (fingeraftryk) til log in?

For at bruge Touch ID (fingeraftryk) til MobilePay, skal du aktivere Touch ID to steder, både under 'Indstillinger' på din mobil og i MobilePay-appen.
Du kan tilføje op til 5 fingeraftryk til Touch ID.
 Disse enheder understøtter Touch ID:

Det er en forudsætning, at du har aktiveret Touch ID-funktionen på din mobil for at kunne bruge den i MobilePay.  Du aktiverer 'Touch ID & adgangskode' under 'Indstillinger'. Har du ikke allerede et fingeraftryk, skal du oprette et. Følg vejledningen på din mobil.

 Sådan gør du, hvis du har en iPhone: 
 

Hvorfor kan jeg ikke finde MobilePay i App Store eller Google Play?

Du kan downloade appen i App Store til iPhone og iPad og i Google Play Store til Android.

Du kan også søge på 'MobilePay' i App Store eller Google Play Store. Bemærk at MobilePay er i et ord.
Hvis du fortsat ikke kan finde MobilePay, kan det være, fordi din smartphone kører på et styresystem, som vi ikke supporterer. Hvis det er tilfældet, kan du ikke finde MobilePay i App Store eller Google Play. Se hvilke tekniske krav MobilePay stiller til din smartphone eller tablet.

Hvorfor skal MobilePay have adgang til mine kontakter, GPS, billeder, kamera mm.?

For at du fuldt ud kan udnytte MobilePay, har vi behov for adgang til visse funktioner på din smartphone. Se herunder, hvad vi bruger de forskellige oplysninger og funktioner til:


Hvorfor kommer mine kontakter ikke frem - eller er forkerte?

Kommer dine kontakter ikke frem, når du vil overføre penge med MobilePay, kan årsagen være, at MobilePay-appen ikke har adgang til dine kontakter. Det er dog muligt at ændre, så MobilePay får adgang. Sådan gør du: 
iPhone

Android 

Kontakterne skal være gemt i telefonens hukommelse og ikke på SIM-kortet. Flyt kontakterne til telefonens hukommelse.
Alternativt kan du slette MobilePay-appen og hente den igen. Vær dog opmærksom på, at din aktivitetsliste i MobilePay forsvinder, hvis du tilmelder dig på ny. Husk at svare 'Ja' til, at appen må hente oplysninger fra telefonen. Har du sagt 'Ja', men pludselig ikke kan tilgå dine kontakter, skal du slette MobilePay-appen og installere den igen. Husk, at du skal logge på som 'Eksisterende bruger'.

Hvorfor får jeg ikke en besked, når jeg modtager penge eller får en regning i MobilePay?

Ved tilmeldingen til MobilePay bliver du spurgt, om du vil tillade, at MobilePay sender dig beskeder. Har du svaret 'Nej', sender vi ikke en besked, når du fx modtager penge eller får en regning via MobilePay.
Du vil dog altid kunne se dine overførsler i din aktivitetsliste i MobilePay.  
Ønsker du at modtage beskeder, skal du tillade brug af push-beskeder på din mobil. Sådan gør du: 
iPhone

tillad-meddelelser-iphone

Android

På Android kan det variere alt efter hvilken telefon-model du har og hvilken version af Android, du har installeret.

Bemærk, at energibesparende funktioner på nogle Android-telefoner kan forhindre notifikationerne i at nå frem, medmindre appen er i brug eller kører i baggrunden. Kontakt evt. producenten for vejledning til telefon-indstillingerne.

 

tillad-meddelelser-android

Jeg får en fejlmeddelelse. Hvad gør jeg?

Hvis du får fejlmeddelelsen ’Der skete en teknisk fejl. Prøv igen senere (E4)’ når du forsøger at logge ind:

Hvis du får fejlmeddelelsen ’Der skete en teknisk fejl. Prøv igen senere (E5)’ efter du er logget ind

Andre fejlmeddelelser:

Ret oplysninger

Jeg har glemt min kode. Hvad gør jeg?

Har du glemt din kode, kan du nemt selv lave en ny. Sådan gør du:

Glemt nummer - Mobilepay

Bemærk, hvis du har tilknyttet flere kort i MobilePay, er det tallene fra det kort du oprettede først, du skal bruge til at genaktivere din adgang. Hvis du har fået nyt kort, er det fortsat dit gamle kortnummer du skal bruge til genaktivering.

Kan du ikke huske, hvilket kort du har registreret i MobilePay, så ring til MobilePay support på tlf. 45 144 447.

 

Hvordan skifter jeg kode i MobilePay?

Du kan altid skifte din kode, når du er logget ind i MobilePay.
 Sådan gør du:

Vær opmærksom på om det også er nødvendigt, at du ændrer dit kontonummer.

 

Skift din kode i MobilePay-appen


Hvordan skifter jeg kort?

Det er nemt at ændre betalingskort, du har registreret i MobilePay. Du skal blot tilføje det/de nye betalingskort først og slette det/de gamle betalingskort efterfølgende.

Sådan tilføjer og sletter du et kort i Mobilepay-appen

Hvordan skifter jeg konto?

Sådan ændrer du det kontonummer, du har registreret i MobilePay, at du gerne vil modtage penge på.

Husk at tjekke, om du samtidig skal ændre dit betalingskort.

Vil du ændre kontonummeret på konti, som du sender penge fra?

Du skal tilføje din nye konto i MobilePay-appen og slette din gamle konto. Se, hvordan du gør her.
Husk at tjekke, om du samtidig skal ændre dit betalingskort i MobilePay.

 

Jeg har fået en SMS om, at mine kontooplysninger er forkerte. Hvad gør jeg?

Du har modtaget en SMS fra os enten fordi

Kontroller at oplysningerne er korrekte. Hvis der er fejl i oplysninger skal du rette det i MobilePay. Har du brug for hjælp til dette, så klik på de relaterede spørgsmål nedenfor.

Når du har rettet dine oplysninger, bliver pengene som er sendt til dig i MobilePay indenfor de sidste 15 hverdage, sat ind på din konto efter nogle timer.

Hvordan retter jeg mit navn i MobilePay?

Du kan nemt rette dit navn i MobilePay.
Vi anbefaler, at du bruger dit rigtige navn, så dine modtagere ikke er i tvivl om, hvem du er.
Bemærk, at du kun kan ændre dit navn op til 3 gange pr. måned.

Hvordan retter jeg min e-mail i MobilePay?

Du kan nemt rette din e-mail adresse i MobilePay.


Jeg har fået ny mobil. Hvad gør jeg?

Har du fået ny mobil, men beholder dit gamle mobilnummer, skal du blot downloade MobilePay på din nye mobil.

Du kan sagtens aktivere MobilePay på flere mobiler eller tablets. Du skal bare logge på som eksisterende bruger med det samme mobilnummer. Slet MobilePay-appen fra din gamle mobil eller tablet, hvis du ikke skal bruge den længere.

Bemærk, at der kan gå op til 1 time før du modtager aktiveringskoden.

Jeg har fået nyt telefonnummer. Hvad gør jeg?

Hvis du stadig har adgang til dit gamle mobilnummer:

Bemærk, at hvis du lige har skiftet mobilnummer og/eller teleselskab, kan der gå op til 24 timer før SMS virker korrekt. Modtager du ikke din aktiveringskode på SMS så prøv igen senere.

Hvis du ikke har adgang til dit gamle mobilnummer:

Hvis ikke du har et NemID, kan du kontakte vores support på tlf. 45 14 44 47.

Jeg kan ikke logge på MobilePay og ”glemt kode” virker ikke. Hvad gør jeg?

Hvis du får en fejlbesked om "glemt kode", når du åbner appen, og "glemt kode" funktionen ikke virker, kan du ikke få adgang til din MobilePay aftale. Ring til MobilePay support på tlf. 45 144 447, så hjælper vi dig videre, så du kan logge på igen med din eksisterende bruger.

Jeg har skiftet bank. Hvad gør jeg?

Hvis du har skiftet bank, har du både fået nyt betalingskort og nyt registrerings- og kontonummer. Disse oplysninger skal du sørge for at opdatere i MobilePay-appen.

Kort oplysninger (når du sender penge)

Sådan opdaterer du dine kortoplysninger i MobilePay

Kontooplysninger (når du modtager penge, går pengene ind på denne konto)

Sådan opdaterer du dine kontooplysninger i MobilePay