MobilePay spørgsmål og svar pr. 15.10.2019


Til medarbejdere i butikker

Hvordan virker løsningen for kunderne?

Tag din telefon, åbn MobilePay-appen og hold den hen til terminalen. Husk at slå Bluetooth til. Telefonen kommunikerer med terminalen via Bluetooth, og du vil få en betalingsskærm frem, som du kender fra overførsler til venner. Swipe godkend, og købet er gennemført.

Hvad kræver det af mine kunder?

Det kræver først og fremmest, at den nyeste version af MobilePay er installeret på kundens telefon. Derudover kræver det, at kunden minimum har iOS 9.0 eller Android 5.0 på telefonen. Løsningen virker ikke på Windows-telefoner.

Kan MobilePay til terminal fungere offline?

Nej, der skal være adgang til internettet.

Hvorfor kan kunden ikke gennemføre betalingen med MobilePay?

Er der en risiko for, at pengene opkræves forkert - fx hos MobilePay-brugeren bagved i køen?

For at få en MobilePay-betalingsanmodning fra terminalen, skal der maksimalt være 10 cm. afstand mellem telefonen og betalingsterminalen. Derfor er risikoen lille for, at en forkert telefon vil opfange en anden kundes betaling. Kunden skal også altid godkende anmodningen med et swipe for at betale beløbet.

Hvad skal jeg som medarbejder gøre for, at kunden kan betale med MobilePay via terminal?

Hvis butikken har integreret terminalen til kasseapparatet, skal du blot trykke på ”betal ved terminal”-knappen på kasseapparatet. Så sendes beløbet til terminalen. Præcis på samme måde, som du gør ved en kortbetaling. Terminalen ved herefter, hvilken betalingsmetode kunden vil bruge.

Kan kunden hæve over beløbet?

Nej, det er ikke muligt at hæve over beløbet med MobilePay.

Kan jeg tilbageføre penge til en kunde via MobilePay?

Det er som udgangspunkt ikke muligt at tilbageføre beløbet via MobilePay - med mindre kassesystemet understøtter det.

Hvor meget kan en kunde betale med MobilePay?

Den daglige beløbsgrænse er 15.000 kr. ved betaling i butikker, mens den fortsat er 10.000 kr. når man overfører fra person til person. Vær opmærksom på, at det er den daglige samlede beløbsgrænse og ikke pr. overførsel.

Hvad koster det for kunden at betale med MobilePay?

Det er gratis for kunden at bruge MobilePay.

Kan MobilePay-bekræftelsen benyttes som kvittering - fx i tilfælde af reklamation eller returnering?

Nej, kunden skal bruge sin bon eller være tilmeldt kvitteringer i MobilePay, såfremt butikken tilbyder det.

Hvorfor kører MobilePay langsomt?

Nedsat hastighed kan skyldes problemer med adgang til internettet. Undersøg, om både butikken og kunden er online.

Hvis betaling er godkendt på mobil og kunden har kvittering – er betalingen gået igennem. Også selvom terminalen melder fejl.

Hvad er NFC og Bluetooth?

To teknologier til at overføre data mellem enheder – i dette tilfælde mellem kasseapparatet og kundens telefon.

Hvad er en QR-kode?

QR (Quick Response) er en 'billede-kode', der fungerer på samme måde som en stregkode. Kunder med telefoner, der ikke understøtter Bluetooth eller NFC, kan scanne QR-koden på MobilePay-boksen for at betale.

Hvilke teknologier bygger terminalen på?

Når kunden holder telefonen tæt på terminalen, benyttes Bluetooth til at formidle til MobilePay, hvilken terminal/kasse kunden står ved. 
Når MobilePay har identificeret terminalen, modtages beløbet automatisk på telefonen, og betalingen overføres til den rette modtager lige så sikkert som enhver anden MobilePay-transaktion.

BLE (Bluetooth Low Energy) – er en trådløs kommunikationsteknologi med lavt energiforbrug, der bliver brugt i flere forskellige apps. I MobilePay bliver den brugt til kommunikation på samme afstand som NFC.

Hvor lang radius er der på BLE-chippen - kan man risikere at betale for andre ved en fejl?

Radiosignaler kan under særlige forhold læses længere væk, end man regner med. Derfor har vi besluttet, at brugeren altid skal godkende betalingen, modsat det man ser på kontaktløse betalingskort og i NFC-wallets. Kunden godkender betalingen med et swipe i MobilePay-appen.

Hvordan ved jeg, at en kundes MobilePay-betaling er gået igennem, hvis der opstår fejl?

Hvis kunden kan vise en aktiv kvittering på sin telefon, så er betalingen gået igennem og du modtager betalingen som butik. Tjek fx kundens kvittering for dato, tid og butik for at validere, at det er den rigtige kvittering.