MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


MobilePay Invoice

Kom i gang

Hvordan får jeg Mobilepay Invoice?

Du kan oprette MobilePay Invoice til din virksomhed her.

Vælg 'Er du ny kunde? Opret dig her' og udfyld felterne.

Du skal ikke vælge andet end MobilePay Invoice ved produktvalg. Er du allerede MobilePay-erhverskunde, logger du bare på MobilePay-portalen og vælger MobilePay Invoice.

Opret din virksomhed på MobilePay-portalen.

For at du kan bruge MobilePay Invoice og sende regninger til betaling i MobilePay, skal dit faktureringssystem tale sammen med MobilePay. Se mere på vores hjemmeside for udviklere.

Hvorfor skal jeg indsende dokumentation og give oplysninger om min virksomhed og dens ejere?

Som finansiel virksomhed har vi pligt til at indsamle oplysninger om vores kunder. Vi bruger oplysningerne til at sikre, at MobilePay ikke bliver misbrugt til ulovlige aktiviteter. Vi beder dig derfor om legitimation og information om din virksomhed, samt hvad du skal bruge MobilePay til.

Hvad sker der, når jeg har bestilt MobilePay Invoice til min virksomhed?

Når du har udfyldt informationerne online, gennemgår vi de oplysninger, du har indtastet. Før vi kan begynde at overføre penge til din bankkonto, skal vi fx have bekræftet, at det er din virksomhed, der ejer kontoen. Det er for at sikre, at de penge, som dine kunder betaler via MobilePay, lander på din virksomheds konto.

Når vi gennemgår oplysningerne, ringer vi til dig. Vi sender dig en e-mail, så snart vi har gennemgået oplysningerne, og du kan bruge MobilePay.

Du kan altid se status for din oprettelse ved at logge ind på MobilePay-portalen.

Jeg har oprettet MobilePay til min virksomhed, men jeg kan ikke modtage betalinger - hvorfor?

Når du har bestilt MobilePay til din virksomhed, gennemgår vi de oplysninger, du har indtastet. Før vi kan begynde at overføre penge til din bankkonto, skal vi fx have bekræftet, at det er din virksomhed, der ejer kontoen. Det er for at sikre, at de penge, som dine kunder betaler via MobilePay, lander på din virksomheds konto.
Vi sender en bekræftelse på e-mail, så snart det hele er på plads. Du kan følge med i, hvor langt vi er med oprettelsen på MobilePay-portalen.

Hvorfor skal MobilePay have bekræftet min konto?

Vi skal have bekræftet din virksomheds bankkonto for at sikre, at de betalinger, du modtager med MobilePay, kun kan blive overført til din virksomhed.

Hvordan får jeg bekræftet min virksomheds bankkonto?

I de fleste tilfælde bliver din konto bekræftet automatisk. Hvis vi ikke kan bekræfte kontoen automatisk, sender vi dig en e-mail med information om, hvordan du selv kan bekræfte kontoen.

Du bekræfter kontoen selv ved at overføre 1 kr. fra din konto til vores konto: reg.nr. 4183 kontonr. 0012126611.

Husk, at du skal overføre 1 kr. fra den konto, du har tilknyttet til dit betalingssted.

Når vi har modtaget overførslen, kan vi få bekræftet, at din virksomhed er ejer af kontoen, og vi kan begynde at overføre betalingerne fra dine kunder til din konto. Overførslen af alle betalinger sker én gang dagligt – med mindre du har valgt ’instant transfer’, hvor du modtager betalingerne med det samme. Vær opmærksom på, at den konto, du har registreret i MobilePay, skal være ejet af din virksomhed, for at vi kan godkende den.

Hvad skal jeg gøre for at mit faktureringssystem kan sende regninger til betaling med MobilePay?

For at du kan bruge MobilePay Invoice og sende regninger til betaling i MobilePay, skal dit faktureringssystem ”tale sammen” med MobilePay. Se mere på hjemmeside for udviklere.

Vi samarbejder med en række udvalgte leverandører af økonomi- og faktureringssystemer, som allerede er forberedt til MobilePay Invoice. Der kommer hele tiden flere til – så hold øje. Se, hvem vi samarbejder med.

Hvis dit faktureringssystem ikke allerede understøtter MobilePay Invoice, så tag fat i din systemleverandør og hør, om de er på vej til at integrere med Mobilepay.
Du kan også vælge selv at integrere API'et sammen med din egen IT-leverandør. Se vores API'er.

Vores udvikler-support er klar til til hjælpe i gang. Se mere på vores hjemmeside for udviklere.

 

Hvordan får jeg MobilePay Invoice via min systemleverandør?

Vi samarbejder med flere systemleverandører, som allerede har lavet integrationen, så du kan køre MobilePay Invoice via deres platform. Se certificerede IT-integratorer til MobilePay Invoice.

Hvis din systemleverandør ikke er på listen, så tag fat i dem og hør, om de er på vej til at få Mobilepay Invoice integreret.

Min virsomhed vil selv integrere til MobilePay Invoice. Hvad gør vi?

Hvis din virksomhed har en fast IT-leverandør, kan du også vælge at bruge dem til integrationen. Det kan også være, at du selv vil gøre det. Vores udvikler-support sidder klar til at hjælpe din virksomhed eller din IT-leverandør i gang. Se mere på vores hjemmeside for udviklere.

Se vores API'er

Hvornår skal jeg vælge MobilePay Invoice, og hvornår skal jeg vælge MobilePay Subscriptions ?

Hvis du sender mange enkeltstående fakturaer med forskellige beløb på forskellige tidspunkter, passer MobilePay Invoice bedst til din virksomhed.

Hvis din virksomhed er en abonnementsvirksomhed, en medlemsorganisation, eller hvis dine kunder typisk betaler den samme beløbsstørrelse med en fast frekvens, fx hver måned, passer MobilePay Subscriptions bedst til din virksomhed.

Med MobilePay Subscriptions kan du dog også opkræve enkeltstående betalinger. Det kan fx være, hvis din kunde skal betale den første regning samtidig med tilmeldingen til betalingsaftalen. Et andet eksempel er, hvis du fx skal opkræve en kunde for en enkeltstående betaling i perioden mellem to faste betalinger – hvis en kunde fx har brug for ekstra data i et mobilabonnement eller tilkøber en times personlig træning til et fitnessabonnement.

Brug

Hvordan informerer jeg mine kunder om, at de kan modtage fakturaer gennem MobilePay Invoice?

Vores erfaring er, at det typisk er i selve betalingsssituationen, kunden skal se budskabet. Så ud over på din hjemmeside giver det også mening at have en ”Betal med MobilePay-knap på fakturaen og i selvbetjening - eller i velkomst- og ”win back”-mails. Du kan også sende betalingslinket i en sms eller via chat (fx i support). Få inspiration til, hvordan du eksponerer MobilePay Invoice, og hvad andre gør.

Få inspiration

Vælger du at sende regningen direkte ind i din kundes MobilePay-app, er det vigtigt, at du har aftalt det med din kunde på forhånd. Aftalen kan både være skriftlig eller mundtlig, og det er din virksomhed, der har ansvaret for, at aftalen er gyldig.

Hvordan sender jeg en anmodning om betaling af en regning via MobilePay?

Din virksomhed kan sende fakturaen på flere måder med MobilePay. 

Du kan lade din kunde modtage fakturaen direkte i MobilePay-appen (InvoiceDirect). Herefter åbner din kunde appen, vælger betalingsdato og swiper.

Alternativt kan du sende fakturaen direkte til din kunde, fx som en PDF vedhæftet i en e-mail med en betalingsknap eller et betalingslink (InvoiceLink). Betalingsknapper med teksten ”Betal med MobilePay” er mest tydelige for brugerne. Når din kunde klikker på knappen eller linket, vil MobilePay-appen åbne på telefonen, og kunden kan se og betale sin regning med et swipe.

Vil du vide mere om, hvordan kunden kan betale sin regning, så se en film her.

Hvordan tilføjer jeg et ID, der følger med transaktionen?

Hvis du udfylder feltet 'PaymentReference', følger det ID, du har skrevet som reference, den enkelte betaling. Udfylder du ikke 'PaymentReference', vil det være inputtet fra feltet 'InvoiceNumber', der står som reference på betalingen.

Se mere om, hvordan du tilføjer ID’et i vores tekniske dokumentation.

Skal jeg som virksomhed kende min kundes mobilnummer for at sende en regning?

Hvis du som virksomhed sender regningen med en MobilePay-betalingsknap eller et betalingslink (InvoiceLink), behøver du ikke at kende din kundes mobilnummer.

Hvis din virksomhed sender regningen direkte via MobilePay-appen (InvoiceDirect), skal du kende kundens navn  og mobilnummer (kundens navn er det navn, der er registreret i MobilePay-appen). Husk, at du samtidig skal have en mundtlig eller skriftlig aftale med din kunde om, at du må sende regningen direkte til kundens MobilePay.

Kan min kunde ændre betalingsdatoen for en regning i MobilePay?

Ja, din kunde kan i MobilePay ændre datoen for, hvornår regningen skal betales, dog ikke længere end 30 dage fra forfaldsdatoen.

Kan min kunde annullere en betaling, som de har accepteret, men sat til betaling på en fremtidig dato?

Nej, efter din kunde har accepteret betalingen, og valgt en fremtidig dato, kan han/hun ikke annullere den. Dog, kan du som virksomhed annullere regningen, hvis ikke den er i status 'paid', 'rejected' eller 'expired'.

Kan min kunde se indholdet af fakturaen i MobilePay?

Ja, uanset om du sender fakturaen direkte ind i MobilePay-appen, eller du benytter en betalingsknap eller et betalingslink, vil din kunde kunne se indholdet af regningen i appen. MobilePay laver en PDF-faktura, der indeholder alle de data, du har givet os. Du kan også sende et link til kunden, hvor du kan vise din egen faktura.

Hvordan ved min kunde, at der er en regning til betaling i MobilePay?

Hvis du bruger InvoiceDirect, hvor du har en aftale med kunden om, at du må sende regningen direkte til kundens MobilePay, modtager din kunde en notifikation på din telefon fra MobilePay-appen, når han/hun modtager en regning fra din virksomhed. Hvis kunden har valgt at slå muligheden for notifikationer fra i indstillinger, vil regningen vil stadig være synlig under aktiviteter som kommende betaling.

Hvornår vil min virksomhed modtage betalingen?

Din virksomhed modtager betalingen med det samme, når din kunde har godkendt og gennemført betalingen med et swipe i MobilePay-appen. Din virksomhed modtager betalingen til den konto, du har oplyst ved oprettelsen – medmindre andet er aftalt.

Du kan vælge at få hver enkelt transaktion håndteret og overført direkte til banken med det samme, eller du kan vælge at få overført dagens transaktioner som en samlet overførsel. Har du valgt den sidste løsning, modtager du betalingerne samlet én gang om dagen.

Er fakturadatoen og forfaldsdato givet automatisk?

Nej. Du skal selv oplyse de nødvendige data til generering af fakturaen, herunder en fakturadato og en forfaldsdato.

Får vi besked, hvis brugeren sætter regningen til betaling efter forfaldsdatoen?

Vi sender en besked til jer om status på betalingen (Call Back). Her giver vi en midlertidig status om, at betalingen er ’accepted’, og afventer herefter den endelige betaling. Den nye betalingsdato er ikke med i den oplyste ’Accepted’-status. Når fakturaen er betalt, modtager du en ny ’paid’-status.

Hvor ofte får brugeren notifikationer før en betaling, og hvis forfaldsdagen er overskredet?

Hvis en bruger har slået notifikationer til, vil brugeren få en sms dagen før forfaldsdatoen. Hvis brugeren først modtager sin opkrævning på forfaldsdatoen før kl. 13.30, bliver der sendt en sms samme dag, ellers bliver sms’en sendt den efterfølgende dag. Brugeren modtager også en sms, hvis betalingen fejler og ikke kan gennemføres.

Når brugeren modtager regningen, bliver der også sendt en push-besked. Brugeren kan se push-beskeden hvis han/hun har slået notifikationer til i sine indstillinger på telefonen.

Brugeren bliver ikke notificeret efter forfaldsdatoen.

Hvis en regning ikke er blevet betalt, og vi sender en ny med rykkergebyr, hvad sker der så med den oprindelige?

Den oprindelige regning vil ligge som ubetalt i aktivitetslisten hos brugeren i 30 dage - eller indtil brugeren vælger at afvise eller betale regningen. Rykkeren vil blive håndteret som alle nye regninger i MobilePay Invoice.

Hvordan foregår indløsning af MobilePay Invoice-transaktioner?

Du behøver kun en MobilePay-aftale for at kunne modtage Invoice-betalinger. Vi håndterer processen i forhold til indløsning af transaktionerne.

Hvordan afstemmer jeg betalingerne?

Din virksomhed eller din systemleverandør (hvis din systemleverandør er integrator) vælger selv reference eller ID’er på de betalinger og regninger, du sender med MobilePay. Din virksomhed kan lave afstemning på tre måder:
  1. Du henter selv status på dine regninger og betalinger via API'et (vores Call Back´s). Når regningerne har status 'betalt', betyder det, at pengene er i banken.
  2. De enkelte transaktioner (posteringer på din konto) vil indeholde den samme reference/det ID, som du selv har angivet, og referencen/ID'et vil blive returneret via API’et. 
  3. Du logger ind i vores MobilePay-portal og eksporterer transaktionerne i en csv-fil.

Log på MobilePay-portalen

Kan jeg sende en regning til andre virksomheder?

Nej, din virksomhed kan ikke sende en faktura til andre virksomheder. Denne service er kun til private brugere af MobilePay-appen.

Kan jeg lade kunderne betale for MobilePay-transaktionen?

Nej. Det er ikke tilladt at lægge betalingsgebyrer forbundet med MobilePay over på forbrugeren.

Fakta

Hvad koster MobilePay Invoice?

Du betaler en samlet pris pr. måned baseret på, hvor mange MobilePay Invoice-transaktioner din virksomhed har. Prisen pr. transaktion er mellem 1,75 kr. og 2,75 kr. og bliver beregnet ud fra det gennemsnitlige antal transaktioner over de sidste 12 måneder. Har din virksomhed færre end 75 transaktioner årligt, betaler du et minimumsbeløb på 250 kr. for transaktionerne.

Se priser for MobilePay Invoice

Hvilke tekniske krav er der for at få MobilePay Invoice?

For at du kan bruge MobilePay Invoice og sende regninger til betaling i MobilePay, skal dit økonomi- eller faktureringssystem tale sammen med med MobilePay. Det betyder, at faktureringssystemet skal tilpasses, så det kommunikerer med vores API.

Kan jeg ændre en regning sendt via MobilePay Invoice?

Du kan ikke ændre en regning, som allerede er sendt via MobilePay Invoice, men du kan slette den og sende en ny.

Kan jeg fortryde en regning, jeg allerede har sendt?

Ja, du kan slette en regning med MobilePay Invoice, hvis den fx ikke længere er relevant, eller der er fejl i den. 

Kan jeg sende en kreditnota via Mobilepay Invoice?

Nej, du kan ikke sende en kreditnota via MobilePay Invoice. Men du kan slette en regning, du har sendt. 

Kan jeg sende en rykker via MobilePay Invoice?

MobilePay-appen fortæller brugeren, når betalingsfristen nærmer sig og sender en sms på forfaldsdatoen, hvis brugeren ikke har åbnet regningen og set den – og brugeren ikke har slået notifikationer fra.

Du kan ikke sende rykkere via MobilePay, men du kan tilføje en “Betal med MobilePay”-knap på de rykkere, du sender til brugeren, så brugeren har mulighed for at betale den rykker, du sender, via MobilePay.

Hvilke krav stiller MobilePay Invoice til mit faktureringssystem?

For at du kan bruge MobilePay Invoice og sende regninger til betaling i MobilePay, skal dit økonomi- eller faktureringssystem tale sammen  med MobilePay. Vi samarbejder med udvalgte leverandører af økonomi- og faktureringssystemer, som allerede er forberedt til MobilePay Invoice. Der kommer hele tiden flere til – så hold øje.

Hvis dit faktureringssystem ikke allerede understøtter MobilePay Invoice, så tag fat i din systemleverandør og hør, om de er på vej til at integrere MobilePay Invoice. Se certificerede IT-integratorer til MobilePay Invoice.

Du kan også vælge selv at integrere API'et via din faste IT-leverandør, eller gøre det selv, hvis du har styr på det med API’er. 

Se vores API'er

Kan jeg bruge andre faktureringsløsninger, selvom jeg har MobilePay Invoice?

Ja. MobilePay Invoice kan sagtens være et supplement til dine eksisterende faktureringsløsninger.

Kan jeg bruge vores FIK Kreditor-ID til transaktioner uden om MobilePay Invoice?

Ja. I API’et vælger du selv referencenummeret, som kan være virksomhedens FIK kreditor-ID. Der er ingen særlige krav til virksomhedens FIK kreditor-ID for at kunne bruge det til MobilePay Invoice.

Er der en grænse for, hvor stort et beløb min virksomhed kan fakturere med MobilePay Invoice?

Ja, fakturaen kan ikke være på mere end den daglige beløbsgrænse for MobilePay-brugere. Hvis din kunde er registreret med NemID i MobilePay-appen, betyder det, at han/hun kan betale op til 15.000 kr. via MobilePay pr. dag.
Brugernes beløbsgrænse varierer afhængig af, hvordan de er identificeret hos MobilePay.

Se beløbsgrænser

Er der nogle juridiske begrænsninger i forhold til brugen af MobilePay Invoice?

Man må ikke bruge MobilePay Invoice til:

Skal min virksomhed have en særlig aftale med kunderne om betaling af regninger via MobilePay Invoice?

Det er vigtigt, at brugerne af MobilePay-appen ikke bliver overraskede over at modtage en regning via MobilePay. Som virksomhed skal du derfor sikre, at din kunde er informeret og har accepteret at modtage en regning via MobilePay. Aftalen kan være mundtlig eller skriftlig.