MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


Fakta

Hvor gammel skal man være for at få MobilePay?

Du skal være 13 år eller derover for at kunne bruge MobilePay. Du skal desuden have dit eget betalingskort. Hvis du er under 18 år, skal dine forældre/din værge give lov til, at du opretter dig som bruger. De skal ikke gøre noget aktivt andet end at fortælle dig, at du gerne må få MobilePay.

Når du tilføjer et nyt betalingskort i MobilePay, skal du bruge enten NemID eller en éngangskode, som du modtager på SMS. Koden skal indtastes lige efter, du har indtastet dine kortoplysninger.

Under 15 år og har ikke NemID

Er du under 15 år og modtager ikke en éngangskode på SMS ved tilføjelse af nyt betalingskort?

Hvis du ikke modtager éngangskoden på SMS, og ikke har NemID, hvis du fx er under 15, så skal du sørge for, at dit betalingskort er tilknyttet dit telefonnummer.

Hvis du ikke allerede har tilknyttet dit telefonnummer til dit betalingskort, så skal du kontakte din bank for at få denne til at tilknytte telefonnummeret til kortet. Skulle banken være i tvivl om, hvordan det gøres, så kan du bede banken om at kontakte Nets.

 

Hvor meget kan jeg overføre med MobilePay?

Din beløbsgrænse afhænger af, hvordan du er identificeret i MobilePay (CPR-nummer, NemID, Billedidentifikation). Der findes både en daglig og en årlig grænse for, hvor mange penge du kan overføre. Jo bedre du er identificeret, desto flere penge kan du overføre.
Tjek din nuværende beløbsgrænse ved at logge ind i MobilePay-appen, klik på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og vælg 'Beløbsgrænser'.
Bemærk, når du hæver din beløbsgrænse, kan du ikke sænke den igen.

CPR-nummer

NemID

Hvis du ønsker at være identificeret med NemID i MobilePay, kan du gøre det inde i MobilePay-appen under indstillinger (tandhjulet), klik herefter på 'Beløbsgrænser' og tilslut 'NemID'.

Bemærk, at vi beder dig identificere dig med NemID i MobilePay-appen, hvis du ikke er kunde i en af vores partnerbanker. Læs mere her. Har du ikke NemID, hvis du fx er under 15 år, og ønsker du at forhøje den årlige beløbsgrænse, skal du kontakte vores support på 45 144 447.

 

Billedlegitimation (fuldt identificeret)

Bemærk. 300.000 kr. årligt er den højest mulige beløbsgrænse.

Hvis du ønsker at være identificeret med billedelegitimation i MobilePay, kan du gøre det i MobilePay-appen under 'Menu' og indstillinger (tandhjulet). Klik på 'Beløbsgrænser' og klik derefter 'Fortsæt'. Klik 'Fortsæt' på siden 'Forhøj til...' Årlig beløbsgrænse 300.000 kr. Du skal herefter scanne dokumenter til identifikation.

Bemærk. Det er vigtigt at du scanner dokumenter til identifikation. Du modtager en sms fra MobilePay, når dokumenterne er blevet behandlet. Der kan gå op til 5 hverdage.

Din beløbsgrænse gælder for et kalenderår og nulstilles når et nyt år begynder.

Online handel

Handler du med MobilePay i online-butikker, er der ingen beløbsgrænser, hverken daglige eller årlige, uanset hvordan du er identificeret.
Bemærk. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en MobilePay MyShop-aftale. Se mere om MobilePay til erhverv.

Hvordan opsiger jeg MobilePay?

Ønsker du at blokere eller opsige din MobilePay-aftale, skal du kontakte support på tlf. 45 14 44 47. Her får du følgende muligheder:

Opsig din MobilePay-aftale

Hvis du opsiger din MobilePay-aftale sletter vi dine tidligere registreringer, og du er ikke længere MobilePay-bruger. Hvis du vil bruge MobilePay igen, og oprette en ny aftale, skal du vente indtil 1. januar det kommende år.

Bloker din MobilePay-aftale af sikkerhedsmæssige årsager

Du kan af sikkerhedsmæssige årsager, få mulighed for at blokere din MobilePay-aftale. Du kan til enhver tid få den åbnet, når du er klar til at bruge MobilePay igen. Hvis du åbner din MobilePay-aftale igen indenfor samme år, som du har blokeret din aftale, vil dit forbrug i indestående år fortsat være aktivt.

Kan jeg have mere end én MobilePay-profil?

Det er kun muligt at have én MobilePay-profil pr. bruger som privatperson. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, skal du have en erhvervsaftale.

Hvad koster MobilePay?

Det koster ikke noget at overføre eller modtage penge med MobilePay for privat-brugere.

Hvem kan bruge MobilePay?

For at du kan få MobilePay, skal du være fyldt 13 år og have:
Det er kun muligt at have én MobilePay-profil som privat person. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en erhvervsaftale.
 

Kan jeg få MobilePay, hvis jeg bor i udlandet?

Ja, du kan godt få MobilePay, hvis du har en udenlandsk adresse. Du skal blot have et dansk NemID, en dansk bank, CPR.-nummer og et dansk mobilnummer. Og så har vi brug for lidt mere dokumentation fra dig.
For at du kan identificere dig, skal vi have en kopi af dine personlige dokumenter. I MobilePay-appen vil du via scanningsfunktionen blive bedt om at tage et billede af fx dit pas og andre nødvendige dokumenter. Se hvilken type dokumenter her.
Når du opretter dig i MobilePay, vil du automatisk blive bedt om at indsende den nødvendige dokumentation. Er du allerede bruger af MobilePay og flytter til udlandet, vil du også automatisk via appen blive bedt om den nødvendige dokumentation. Du vil herefter være fuldt identificeret og med højeste beløbsgrænse i MobilePay. 
Du vil løbende blive bedt om at identificere dig i appen. Vi er forpligtet til at kende din adresse, og da vi ikke kan hente den automatisk fra CPR-registreret, fordi du bor i udlandet, skal du selv sende dokumentationen til os med jævne mellemrum.
Bemærk, hvis du har et administrativt CPR-nummer (fx af skattehensyn), kan du ikke få MobilePay.

Kan jeg have min MobilePay på flere mobile enheder - fx på min smartphone og tablet?

Ja, du kan godt have den samme MobilePay-konto tilknyttet flere mobile enheder. Sådan gør du:

Du kan ikke oprette flere MobilePay-profiler med separate kort og konti. Hver privatbruger må kun have én MobilePay-profil.


Hvad er de tekniske krav til at kunne bruge MobilePay?

Har du en smartphone, kan du normalt uden problemer bruge MobilePay-appen.  Vær dog opmærksom på, at der kan være flere tekniske krav, hvis du vil bruge særlige funktioner - fx betaling fra låst skærm.

Vi optimerer hele tiden appen til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. MobilePay-appen virker med følgende operativsystemer:

iOS (iPhone)

10.0 eller nyere 

Android

5.0 eller nyere

Min MobilePay version er forældet. Hvad gør jeg?

Du skal opdatere MobilePay-appen for at bruge den. Hent den nyeste version i App Store eller Google Play.

Vi optimerer hele tiden appen til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. Hvis din telefons styresystem ikke lever op til vores tekniske krav, kan du desværre ikke bruge MobilePay-appen.

Læs mere om MobilePays tekniske krav

Hvorfor skal jeg opdatere min iPhone eller Android telefon?

Vi opdaterer løbende MobilePay og forsøger at understøtte ældre telefoner og gamle styresystemer. Af tekniske og sikkerhedsmæssige årsager  stopper vi med at understøtte iPhones og Android telefoner med ældre styresystemer. Du skal derfor opgradere styresystemet på din telefon, hvis du oplever problemer med at bruge MobilePay.

Hvis du har en iPhone, kan du kontrollere om der er en opdatering til iOS på din telefon ved først at gå i 'Indstillinger' - 'Generelt'  og i 'Softwareopdatering'. Bemærk, at det på ældre telefoner kan være nødvendigt at opdatere via iTunes på en computer.

Hvis din telefons styresystem ikke lever op til vores tekniske krav, kan du desværre ikke bruge MobilePay-appen.

Læs mere om MobilePays tekniske krav

Kan man selv sætte en årlig eller daglig beløbsgrænse?

Nej, det er ikke muligt.

Læs mere om beløbsgrænser 

Hvor hurtigt sker en overførsel?

Hvis I begge er MobilePay-brugere, kan både du og modtageren se overførslen under 'Aktiviteter' i MobilePay med det samme. Når du kan se overførslen i 'Aktiviteter', er pengene som regel også overført til modtagerens konto.
Pengene bliver trukket fra din konto via dit tilmeldte betalingskort på samme måde, som når du bruger betalingskortet i en butik. Der kan gå fra et par timer og op til fire dage, før pengene bliver trukket.

Er dit kort udstedt af en bank, der har indgået en aftale med MobilePay Denmark om at distribuere MobilePay, kan MobilePay overføre beløbet direkte fra din konto.

Må jeg som privatperson bruge min MobilePay til indsamlinger og crowdfunding?

Du må gerne bruge MobilePay til at samle penge ind blandt familie og venner, men du må ikke bruge MobilePay til offentlige indsamlinger.
Ønsker du som privatperson at samle penge ind med MobilePay blandt personer, du ikke kender, skal du have et CVR-nummer, en godkendelse på indsamlingen fra Indsamlingsnævnet og en MobilePay MyShop-aftale.
Har du et CVR-nummer og en godkendelse fra Indsamlingsnævnet, kan du få lavet en MobilePay MyShop-aftale til formålet. Du kan tilmelde din forretning online på MobilePay-portalen

Hvor finder jeg priser og betingelser?

Du kan altid finde den seneste version af priser og vilkår her og  i din app. Ældre versioner kan du se her på hjemmesiden.

MobilePay

Betingelser for MobilePay til nethandel 

Se nuværende og historiske betingelser for MobilePay her.

Må jeg bruge MobilePay til Erhverv?

MobilePay er en løsning til private. Du må bruge appen til at sende penge mellem privatpersoner og til at betale i butikker og netbutikker.

Ønsker du at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay via et nummer, skal du have en MobilePay MyShop-aftale.

Læs mere om MobilePay til erhverv.




Kan man overføre penge til en finsk MobilePay-bruger?

Nej, det er desværre ikke muligt at overføre penge til en finsk MobilePay-bruger.

Kan jeg bruge MobilePay i udlandet?

Ja, hvis du sender til en anden dansk MobilePay-bruger med et dansk telefonnummer, et dansk kredit- eller debetkort og en dansk bankkonto tilknyttet sin MobilePay. Vær opmærksom på, at din teleudbyder kan opkræve ekstra for brug af datatrafik i udlandet.