MobilePay spørgsmål og svar pr. 23.10.2019


Flerbruger-login

Hvad betyder flerbruger-login?

Med flerbruger-login har din virksomhed mulighed for at tilknytte mere end én bruger til MobilePay administrationsportalen. På den måde får flere medarbejdere i din virksomhed mulighed for at administrere dine MobilePay-produkter, se status på MobilePay-transaktioner på de enkelte betalingssteder og administrere jeres brugere.

Har alle brugere den samme rolle?

Vi introducerer tre niveauer af roller, som kan tilknyttes en bruger:

  1. Super Manager – kan se og gøre alt i portalen.
  2. Manager – kan administrere betalingssteder og oprette brugere til netop de betalingssteder.
  3. Assistent – har "kun se"-adgang til de betalingssteder.

Er der begrænsninger på, hvor mange brugere jeg kan knytte til min virksomhedsadgang?

Nej, der er på nuværende tidspunkt ikke noget loft på hvor mange brugere, man kan tilknytte. Vi anbefaler dog, at man som minimum har tilknyttet to Super Managers, så der altid er en stedfortræder.

Hvilke rettigheder har en Super Manager i portalen?

En Super Manager kan se og gøre alt i portalen og vil være den, der opretter andre brugere. Det er kun Super Manager rollen, der kan tilvælge nye MobilePay-produkter og oprette nye betalingssteder til disse produkter. Det er Super Manageren, der tilknytter og administrerer modtagerkonti, samt vælger, hvordan virksomheden vil gebyropkræves og kan ændre virksomhedsoplysninger. Samtidig er Super Manager den, der kan tilknytte alle typer roller og foretage tilbageførsler i portalen.

 

Hvilke rettigheder har en Manager i portalen?

En Manager kan kun se og administrere de betalingssteder, han bliver tilknyttet via Super Manageren, herunder se de daglige transaktioner og overførsler. En Manager kan oprette Assistent-brugere til disse betalingssteder, men personen kan ikke oprette en Super Manager eller Manager rolle. En Manager rolle kan eksempelvis benyttes til en afdelingsleder, en kampagneleder, en brand manager eller tilsvarende, som står for den daglige drift af bestemte betalingssteder.

 

Hvilke rettigheder har en Assistent?

En Assistent har begrænsede rettigheder og kan som udgangspunkt kun se salgstransaktioner for de betalingssteder, som denne tilknyttes. En Assistent-rolle kan oprettes af enten Super Manager eller Manager. Det er muligt at tilknytte to yderligere tilladelser til en Assistent, nemlig: 

  1. Foretage tilbagebetalinger.
  2. Se de daglige overførsler.

En Assistent kan eksempelvis benyttes til butiksassistenten ude i ”butikken” eller til revisoren, der skal hjælpe med afstemningen og regnskaberne.

Kan man tilvælge ekstra tilladelser til de forskellige brugerroller?

Ja, det er muligt at tilknytte yderligere tilladelser til henholdsvis Manager og Assistent-rollen. En Super Manager har mulighed for at tilføje yderligere tre tilladelser til en Manager-rolle, da det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed hvor meget kontrol, man vil uddelegere.

Til en Manager-rolle kan der tilknyttes tilladelse til: 

  1. Foretage tilbageførsler.
  2. Oprette nye betalingssteder.
  3. Oprette/slette modtagerkonti.

Til en Assistent-rolle kan der tilknyttes tilladelse til: 

  1. Foretage tilbageførsler.
  2. Se de daglige overførsler.

Kan man ændre en brugers rolle?

Ja, man kan altid gå ind i MobilePay-portalen og ændre en brugers rolle og tilladelser. Det gør man ved at gå ind under ’Brugere’ i venstremenuen og klikke på det lille tandhjul ud for den bruger, man ønsker at ændre rolle på.

 

Kan man vælge, hvilke betalingssteder en bruger skal have adgang til?

Ja, når man opretter en ny bruger, vælger man den eller de betalingssteder, brugeren skal have adgang til. Man kan altid senere gå ind i MobilePay-portalen og ændre disse adgange. 

 

Vil en brugers adgang til betalingssteder også slå igennem på MyShop-appen?

Ja, en bruger vil i MyShop-appen kun kunne se de betalingssteder, personen er tilknyttet til.

Kan man slette en brugers rolle?

Ja, men i første omgang kræver det, at du kontakter MobilePay Erhvervssupport, så de kan hjælpe med sletningen. Vi vil senere på året gøre det muligt selv at slette en bruger direkte i portalen. 

Kan man søge på en bruger eller betalingssted?

Nej, det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at søge en specifik bruger eller betalingssted frem. Denne mulighed kommer dog i portalen senere på året. 

Vil brugerrollen også slå igennem ude i MyShop-appen?

Ja, en bruger vil kun kunne se de betalingssteder, man er blevet oprettet til i MyShop-appen. 

Kan jeg have forskellige pinkoder til forskellige smartphones/tablets?

Hver enkelt bruger får med lanceringen af flerbruger-login nu sin egen pinkode til MyShop-appen. 

Ønsker du, at MyShop-appen skal benyttes på flere smartphones/tablet til samme bruger, kan dette login benyttes til alle dem, du vælger. Så kan den enkelte bruger gå ind i portalen og selv hente aktiveringskoden til hver enkelt enhed.

 

Vi er en NGO med en masse indsamlere, som ikke skal kunne se alle vores forskellige betalingssteder, men som godt må dele login, hvordan håndterer vi det?

I kan fx oprette en Assistent-rolle i MobilePay-portalen og kun give denne rolle adgang til lige præcis det/de betalingssteder, som den rolle skal kunne se. Herefter kan I lave en aktiveringskode og oprette PIN-kode til MyShop-appen i MobilePay-portalen for denne Assistent-rolle og så videregive denne til de indsamlere, som herefter skal kunne se transaktionerne i MyShop-appen - og så kan de dele dette login. 

I kan oprette lige så mange Assistent-roller I har behov for til brug i jeres forskellige indsamlinger.

Hvordan blokerer jeg adgangen til MyShop-appen?

Du kan som Super Manager nu gå ind i MobilePay-portalen og ændre en brugers adgange. Så hvis en bruger ikke længere skal have adgang til at se betalingssteder i MyShop-appen, går du ind og fravælger de betalingssteder brugeren har haft adgang til, og herved kan brugeren ikke længere få adgang til disse i MyShop-appen.

Brugeren vil så blive mødt med en besked ”du er ikke blevet tildelt adgang til nogen betalingssteder”.