MobilePay spørgsmål og svar pr. 17.07.2019


Privat

Kom i gang

Opsætning

Hvordan kommer jeg i gang med MobilePay?

Du starter med at downloade MobilePay-appen til din smartphone eller din tablet.
Du kan downloade appen i App Store til iPhone og iPad og i Google Play Store til Android.

Sådan gør du

Vil du senere bruge MobilePay fra en ny mobil, skal du downloade appen igen, vælge 'Log på (eksisterende bruger)' og herefter bekræfte med den aktiveringskode, du modtager via SMS. Dette gælder også, hvis du ved en fejl er kommet til at slette MobilePay-appen.
Der kan være forsinkelse på modtagelsen af SMS'en. Får du ikke en SMS, så kontakt support på 45 144 447.

Bemærk, at MobilePay kun virker med danske mobilnumre.

Hvad kræver det at få MobilePay?

For at du kan få MobilePay, skal du:
Det er kun muligt at have én MobilePay-profil pr. bruger som privat person. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en MobilePay-erhvervsaftale.
 Se mere her.

Hvilke kort kan jeg bruge med MobilePay?

Det er muligt at tilknytte flere typer af kort til din MobilePay. I alt kan du tilknytte op til 6 kort. Det skal være et dansk kredit- eller debetkort, og kortet skal være udstedt til dig.
Du kan bruge følgende kort i MobilePay:
Bemærk. På MasterCard kan der være lavet en spærring for, hvor du må bruge kortet (verdensdele). Kortet kan også være spærret til brug på nettet. Kort fra nogle banker er som standard indstillet således, at de ikke kan bruges ved handel på nettet. Hvis du oplever den type problemer, skal du kontakte din bank.

Hvorfor virker mit betalingskort ikke med MobilePay?

Der kan være flere grunde til, at dit betalingskort ikke virker med MobilePay.

Her er nogle af de mest almindelige grunde til, at et betalingskort ikke virker:

Hvordan aktiverer jeg Touch ID (fingeraftryk) til log in?

For at bruge Touch ID (fingeraftryk) til MobilePay, skal du aktivere Touch ID to steder, både under 'Indstillinger' på din mobil og i MobilePay-appen.
Du kan tilføje op til 5 fingeraftryk til Touch ID.
 Disse enheder understøtter Touch ID:

Det er en forudsætning, at du har aktiveret Touch ID-funktionen på din mobil for at kunne bruge den i MobilePay.  Du aktiverer 'Touch ID & adgangskode' under 'Indstillinger'. Har du ikke allerede et fingeraftryk, skal du oprette et. Følg vejledningen på din mobil.

 Sådan gør du, hvis du har en iPhone: 
 

Hvorfor kan jeg ikke finde MobilePay i App Store eller Google Play?

Du kan downloade appen i App Store til iPhone og iPad og i Google Play Store til Android.

Du kan også søge på 'MobilePay' i App Store eller Google Play Store. Bemærk at MobilePay er i et ord.
Hvis du fortsat ikke kan finde MobilePay, kan det være, fordi din smartphone kører på et styresystem, som vi ikke supporterer. Hvis det er tilfældet, kan du ikke finde MobilePay i App Store eller Google Play. Se hvilke tekniske krav MobilePay stiller til din smartphone eller tablet.

Hvorfor skal MobilePay have adgang til mine kontakter, GPS, billeder, kamera mm.?

For at du fuldt ud kan udnytte MobilePay, har vi behov for adgang til visse funktioner på din smartphone. Se herunder, hvad vi bruger de forskellige oplysninger og funktioner til:


Hvorfor kommer mine kontakter ikke frem - eller er forkerte?

Kommer dine kontakter ikke frem, når du vil overføre penge med MobilePay, kan årsagen være, at MobilePay-appen ikke har adgang til dine kontakter. Det er dog muligt at ændre, så MobilePay får adgang. Sådan gør du: 
iPhone

Android 

Kontakterne skal være gemt i telefonens hukommelse og ikke på SIM-kortet. Flyt kontakterne til telefonens hukommelse.
Alternativt kan du slette MobilePay-appen og hente den igen. Vær dog opmærksom på, at din aktivitetsliste i MobilePay forsvinder, hvis du tilmelder dig på ny. Husk at svare 'Ja' til, at appen må hente oplysninger fra telefonen. Har du sagt 'Ja', men pludselig ikke kan tilgå dine kontakter, skal du slette MobilePay-appen og installere den igen. Husk, at du skal logge på som 'Eksisterende bruger'.

Hvorfor får jeg ikke en besked, når jeg modtager penge eller får en regning i MobilePay?

Ved tilmeldingen til MobilePay bliver du spurgt, om du vil tillade, at MobilePay sender dig beskeder. Har du svaret 'Nej', sender vi ikke en besked, når du fx modtager penge eller får en regning via MobilePay.
Du vil dog altid kunne se dine overførsler i din aktivitetsliste i MobilePay.  
Ønsker du at modtage beskeder, skal du tillade brug af push-beskeder på din mobil. Sådan gør du: 
iPhone

tillad-meddelelser-iphone

Android

På Android kan det variere alt efter hvilken telefon-model du har og hvilken version af Android, du har installeret.

Bemærk, at energibesparende funktioner på nogle Android-telefoner kan forhindre notifikationerne i at nå frem.

tillad-meddelelser-android

Jeg får en fejlmeddelelse. Hvad gør jeg?

Hvis du får fejlmeddelelsen ’Der skete en teknisk fejl. Prøv igen senere (E4)’ når du forsøger at logge ind:

Hvis du får fejlmeddelelsen ’Der skete en teknisk fejl. Prøv igen senere (E5)’ efter du er logget ind

Andre fejlmeddelelser:

Ret oplysninger

Jeg har glemt min kode. Hvad gør jeg?

Har du glemt din kode, kan du nemt selv lave en ny. Sådan gør du:

Glemt nummer - Mobilepay

Bemærk, hvis du har tilknyttet flere kort i MobilePay, er det tallene fra det kort du oprettede først, du skal bruge til at genaktivere din adgang. Hvis du har fået nyt kort, er det fortsat dit gamle kortnummer du skal bruge til genaktivering.

Kan du ikke huske, hvilket kort du har registreret i MobilePay, så ring til MobilePay support på tlf. 45 144 447.

 

Hvordan skifter jeg kode i MobilePay?

Du kan altid skifte din kode, når du er logget ind i MobilePay.
 Sådan gør du:

Vær opmærksom på om det også er nødvendigt, at du ændrer dit kontonummer.

 

Skift din kode i MobilePay-appen


Hvordan skifter jeg kort?

Det er nemt at ændre kort, du har registreret i MobilePay. Du kan blot tilføje nye kort og slette gamle. 

Sådan tilføjer og sletter du et kort i Mobilepay-appen

Hvordan skifter jeg konto?

Det er nemt at ændre det kontonummer, du har registreret i MobilePay.

Husk at tjekke, om du samtidig skal ændre dit betalingskort.

Jeg har fået en SMS om, at mine kontooplysninger er forkerte. Hvad gør jeg?

Du har modtaget en SMS fra os enten fordi

Kontroller at oplysningerne er korrekte. Hvis der er fejl i oplysninger skal du rette det i MobilePay. Har du brug for hjælp til dette, så klik på de relaterede spørgsmål nedenfor.

Når du har rettet dine oplysninger, bliver pengene som er sendt til dig i MobilePay indenfor de sidste 15 hverdage, sat ind på din konto efter nogle timer.

Hvordan retter jeg mit navn i MobilePay?

Du kan nemt rette dit navn i MobilePay.
Vi anbefaler, at du bruger dit rigtige navn, så dine modtagere ikke er i tvivl om, hvem du er.
Bemærk, at du kun kan ændre dit navn op til 3 gange pr. måned.

Hvordan retter jeg min e-mail i MobilePay?

Du kan nemt rette din e-mail adresse i MobilePay.


Jeg har fået ny mobil. Hvad gør jeg?

Har du fået ny mobil, men beholder dit gamle mobilnummer, skal du blot downloade MobilePay på din nye mobil.

Du kan sagtens aktivere MobilePay på flere mobiler eller tablets. Du skal bare logge på som eksisterende bruger med det samme mobilnummer. Slet MobilePay-appen fra din gamle mobil eller tablet, hvis du ikke skal bruge den længere.

Bemærk, at der kan gå op til 1 time før du modtager aktiveringskoden.

Jeg har fået nyt telefonnummer. Hvad gør jeg?

Hvis du stadig har adgang til dit gamle mobilnummer:

Bemærk, at hvis du lige har skiftet mobilnummer og/eller teleselskab, kan der gå op til 24 timer før SMS virker korrekt. Modtager du ikke din aktiveringskode på SMS så prøv igen senere.

Hvis du ikke har adgang til dit gamle mobilnummer:

Hvis ikke du har et NemID, kan du kontakte vores support på tlf. 45 14 44 47.

Jeg kan ikke logge på MobilePay og ”glemt kode” virker ikke. Hvad gør jeg?

Hvis du får en fejlbesked om "glemt kode", når du åbner appen, og "glemt kode" funktionen ikke virker, kan du ikke få adgang til din MobilePay aftale. Ring til MobilePay support på tlf. 45 144 447, så hjælper vi dig videre, så du kan logge på igen med din eksisterende bruger.

Jeg har skiftet bank. Hvad gør jeg?

Hvis du har skiftet bank, har du både fået nyt betalingskort og nyt registrerings- og kontonummer. Disse oplysninger skal du sørge for at opdatere i MobilePay-appen.

Kort oplysninger (når du sender penge)
Sådan opdaterer du dine kortoplysninger i MobilePay

Kontooplysninger (når du modtager penge, går pengene ind på denne konto)
Sådan opdaterer du dine kontooplysninger i MobilePay

Brug

Basisfunktioner

Hvordan overfører jeg penge til andre?

Det er nemt at overføre penge med MobilePay. Sådan gør du:

Send penge i MobilePay-appen

Har den person, du vil overføre pengene til, ikke MobilePay, får du tilbudt at sende et tip til almindelig SMS-takst. Pengene bliver på din konto, indtil modtageren har registreret sig. Hvis modtageren ikke registrerer sig inden for 30 dage, annullerer vi automatisk din overførsel.


Hvordan tilføjer og sletter jeg et kort?

Sådan tilføjer du et kort i MobilePay:

Tilføj kort - MobilePayTilføj kort i MobilePay

 

Du kan tilføje op til 6 kort i din MobilePay.

MobilePay bruger automatisk det betalingskort, som er sat til at være det primære kort. Du kan let vælge et andet, når du betaler eller overfører penge. Du skal bare klikke på feltet lige under kommentarfeltet, inden du godkender betalingen. Sæt hak ved det kort, du vil bruge, og godkend betalingen. Husk at dit betalingskort er personligt og kun må ligge på din egen MobilePay-aftale.

Se hvordan du skifter mellem dine betalingskort her.

Sådan sletter du et kort i MobilePay:

 

Bemærk, hvis du har ét betalingskort tilknyttet og du skal erstatte det med et nyt, så skal du først tilføje det nye kort ved at trykke på ’+’ og derefter slette det gamle. Hvis det nye kort har samme kortnummer som det gamle, overskrives det gamle automatisk.

Hvor mange kort kan jeg lægge ind i MobilePay-appen?

Du kan tilføje op til 6 kort i din MobilePay.

MobilePay bruger automatisk det betalingskort, som er sat til at være det primære kort. Du kan let vælge et andet, når du betaler eller overfører penge. Du skal bare klikke på feltet lige under kommentarfeltet, inden du godkender betalingen. Sæt hak ved det kort, du vil bruge, og godkend betalingen.

Se hvordan du skifter mellem dine betalingskort her.

Hvordan kan jeg bede en anden om at sende penge til mig?

Har du lagt ud for en gave, en middag eller andet, kan du få dine penge tilbage ved at anmode om dem i MobilePay.
Sådan gør du:

Anmod om penge i MobilePay-appen

Du får en besked, når du modtager pengene. Du kan altid følge med i dine betalinger under ’Aktiviteter’. Den person, du anmoder om penge, vil få en besked, som han eller hun enten kan godkende eller afvise. I aktivitetslisten i MobilePay-appen kan du til hver en tid se, om pengene er sendt, eller om din anmodning er blevet afvist.

Slet en anmodning

Du kan til enhver tid slette en anmodning, du selv har sendt, medmindre at modtageren, allerede har godkendt eller afvist anmodningen. Klik på anmodningen i aktivitetslisten og tryk på slet-ikonet i toppen.

Hvordan ser jeg mine overførsler, og hvor længe er de synlige i MobilePay?

Du kan se alle overførsler under 'Aktiviteter' i MobilePay. Sådan gør du:

Du kan altid se alle dine MobilePay overførsler mindst 13 måneder tilbage i aktivitetslisten.

Bemærk. Det er ikke muligt at slette gennemførte overførsler i aktivitetslisten. Din aktivitetsliste fungerer ligesom dit kontoudtog - hvor det heller ikke er muligt at slette overførsler.

Læs mere om hvad du gør hvis du fortryder en overførsel i MobilePay.

Hvad er en 'ventende betaling'?

Sender du penge til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en 'ventende betaling' under 'Aktiviteter’. Overførslen er endnu ikke gennemført. Er en betaling ventende, kan du slette den via 'Aktiviteter' i MobilePay-appen.
Sådan sletter du en ventende betaling:
Bemærk, at slette en ventende betaling er ikke det samme som at få tilbageført en overførsel.
Når en overførsel er gennemført, kan du ikke fortryde den. Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte den person, der har modtaget pengene. Du kan evt. benytte MobilePay til at sende en anmodning.
Det er ikke muligt at slette en ventende betaling til en virksomhed. Du skal kontakte den pågældende virksomhed hvis betalingen skal slettes.

Kan jeg fortryde en overførsel i MobilePay?

Nej. Så snart du vælger 'Send penge', og du kan se, at overførslen er gennemført i din aktivitetsliste, kan du ikke fortryde. Dette gælder også, hvis du betaler en regning til en virksomhed via MobilePay.

Din aktivitetsliste fungerer ligesom dit kontoudtog - hvor det heller ikke er muligt at slette overførsler.

Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte virksomheden eller modtageren. Hvis overførslen var til en privat person, kan du evt. benytte MobilePay til at sende en anmodning.

Sender du penge til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en 'ventende betaling' under 'Aktiviteter’.

Sådan sletter du en ventende betaling:

Bemærk, det er ikke muligt at slette en ventende betaling til en virksomhed. Du skal kontakte den pågældende virksomhed hvis betalingen skal slettes.

Hvorfor er penge, jeg har overført eller skal modtage, ikke nået frem?

Hvis I begge er MobilePay-brugere, kan både du, som afsender, og den person, der skal modtage pengene, se overførslen under ’Aktiviteter’ i MobilePay med det samme.
Pengene bliver med det samme reserveret på din konto (hvis du er afsenderen), men det varierer, hvornår pengene bliver trukket fra kontoen og overført til modtagerens konto. Oftest sker det med det samme, men der kan gå op til 4 dage.

Pengene når ikke frem

Hvis pengene ikke når frem, kan du tjekke, om pengene er sendt til den rigtige modtager. Det ser du under ’Aktiviteter’ i MobilePay-appen.
Det er altid en god idé for modtageren at kontrollere, om bankkontoen pengene skal sættes ind på, er korrekt registreret i appen. Det kan kontrolleres ved at modtageren logger på sin MobilePay og k
likker på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og klik på 'Kontonummer'.

Eksisterer modtagerens bankkonto ikke, er spærret eller lignende, sender vi en SMS til vedkommende, der fortæller, at vi har forsøgt at sætte penge ind på kontoen og at den skal rettes. Når modtageren har rettet kontonummeret, bliver pengene overført til kontoen indenfor 24 timer. 

Pengene er ved en fejl overført til en forkert person

Du kan ikke fortryde eller slette en MobilePay-overførsel, der allerede er gennemført. Er pengene ved en fejl overført til en forkert person, anbefaler vi, at du tager kontakt til personen og beder hende eller ham om at returnere beløbet. Du kan evt. benytte MobilePay til at lave en anmodning. Du har selv ansvaret for at vælge den rigtige modtager og sikre, at mobilnummeret er korrekt, så dobbelttjek altid, inden du swiper.

Er pengene sendt til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en ventende betaling. Du kan slette en ventende betaling via 'Aktiviteter' i MobilePay-appen: 

Betal i butikker

Hvordan betaler jeg med MobilePay i butikker?

Butikker har mulighed for at tilbyde betaling med MobilePay via to løsninger. Du skal enten betale via butikkens MobilePay-nummer (ofte små virksomheder) eller betale direkte via terminalen eller den hvide MobilePay-boks (ofte supermarkeder eller større butikskæder).

Betaling via butikkens MobilePay-nummer

For at betale til butikkens MobilePay-nummer indtaster du bare beløbet og sender pengene til det 5-cifrede nummer, der står på butikkens MobilePay-skilt (nogle butikker bruger deres telefonnummer). Vis herefter kvitteringen til kasseassistenten og få godkendt betalingen.

Betaling via den hvide MobilePay-boks eller terminalen

Skal du betale med MobilePay via terminalen eller den hvide MobilePay-boks, gør du sådan:

Husk at Bluetooth skal være slået til

Før du kan gennemføre betalingen, skal du have slået Bluetooth til på din telefon. Tjek om du er klar ved at klikke på ikonet for trådløs betaling i øverste højre hjørne (MobilePay-ikonet med trådløs-signal).

QR-kode

Hvis du har problemer med Bluetooth, kan du i stedet bruge den QR-kode, der er på MobilePay-boksen. Sådan gør du:

betal-i-butik-blutooth

 

Se, hvordan du betaler via terminalen

Oplever du problemer?

Hold altid dit styresystem opdateret til den nyeste version, da nogle funktioner ikke virker med ældre versioner.
Se tekniske krav

Hvordan betaler jeg fra låst skærm?

Betaling fra låst skærm betyder, at du kan betale op til 250 kr. uden at logge ind i MobilePay, og uden at låse mobilen op.

Du skal dog have aktiveret din mobils display - ligesom når du ser klokken på din mobil.

Sådan betaler du under 250 kr. med en nyere mobil

Hvis du har en af de nyeste telefoner, skal du bruge 'forced touch', når du betaler fra låst skærm: 

  1. Hold telefonen hen til terminalen og modtag en pop-up-besked.
  2. Aktivér 'push-knapper' ved at holde fingeren nede på pop-up-beskeden. Klik på 'Godkend'.  

Sådan betaler du under 250 kr. med en ældre mobil

Hvis du ikke har en af de aller nyeste telefoner, foregår betaling fra låst skærm sådan her: 

  1. Hold telefonen hen til terminalen og modtag en pop-up-besked.
  2. Aktivér 'push-knapper' ved at swipe til venstre på pop-up-beskeden. Tryk herefter på vis, og efterfølgende på 'Godkend'.

Hvis beløbet overstiger 250 kr., skal du logge ind i MobilePay-appen for at godkende beløbet. Det samme er tilfældet, hvis det er 6. gang du betaler fra låst skærm uden at være logget ind i appen.

Slå betaling fra låst skærm til i MobilePay-appen

Hvis din telefon kan bruges til at betale fra låst skærm, kan du slå det til og fra i MobilePay-appen, ved at gå til 'Menu' (nederst i højre hjørne), indstillinger (tandhjulet) og ’Betal fra låst skærm’.

Hvad er beløbsgrænsen ved betaling via låst skærm?

Du kan betale op til 250 kr. uden at logge ind i MobilePay, og uden at låse telefonen op.
Hvis beløbet overstiger 250 kr., skal du logge ind i MobilePay-appen for at godkende beløbet. Det samme er tilfældet, hvis det er 6. gang du betaler fra låst skærm uden at være logget ind i appen.
Det er heller ikke muligt at bruge mere end 1000 kr. på én dag uden at logge ind.
Ellers gælder samme daglige og årlige beløbsgrænser som ved andre MobilePay-produkter.

Hvordan fungerer medlemsskaber?

Hvis du er medlem af et fordelsprogram i en af de butikker, vi samarbejder med, kan du registrere dit medlems-ID i MobilePay. Så får du automatisk adgang til de medlemsfordele, butikken tilbyder, hver gang du betaler med MobilePay i den pågældende butik.

Du kan se, hvilke butikker der understøtter løsningen i MobilePay-appen.

se-medlemskaber

 

Du kan nu registrere dit medlems-ID for den pågældende butik i MobilePay.

Hvordan lægger jeg mit medlems-ID ind i MobilePay?

Du tilføjer et medlemskab i MobilePay appen på din mobiltelefon.

opret-medlem-meny


Hvad er mit medlems-ID?

Du kan få oplyst dit medlems-ID hos den enkelte butik, der udbyder fordelsprogrammet.

Hvad koster det at have medlemskaber via MobilePay?

Det koster ikke noget at have tilknyttet sit medlemskab til et fordelsprogram i MobilePay-appen.

Kan jeg slette mit medlems-ID fra MobilePay igen?

Ja, du går bare ind i MobilePay-appen under 'Medlemskaber' og sletter det ønskede fordelsprogram.

Hvad er MobilePay Back?

MobilePay Back er din mulighed for at få købsbeløbet tilbage, når du betaler med MobilePay i butikker eller i virksomheders apps.

Udvælgelsen er tilfældig, og alle der betaler med MobilePay i butikker eller i virksomheders apps har altså en chance for at få købsbeløbet tilbage. Vores algoritme tager ikke højde for, hvad du køber, eller hvor du køber. Dog er det størst mulige vinderbeløb 1.500 kroner, men langt hovedparten af vinderbeløbene vil være mindre, fx svarende til en kop kaffe eller lignende.

Hvis du er heldig at få dit købsbeløb tilbage, får du besked direkte i MobilePay-appen. Pengene bliver automatisk overført til din konto, og du vil også kunne se, at du har fået købsbeløbet tilbage under 'Aktiviteter' i appen. Der kan gå op til en dag, før du kan se pengene på din konto.

 

 

Er der nogle betingelser ved at være med i MobilePay Back?

MobilePays generelle forretningsbetingelser er uændrede. Du kan finde vores betingelser her.

MobilePay Back er ikke en konkurrence, man tilmelder sig. Man kan bare være heldig at få sit købsbeløb tilbageført til ens konto. Det er alt.

Bliver mine oplysninger delt med tredjepart i forbindelse med MobilePay Back?

MobilePay har udviklet en algoritme, som tilfældigt udvælger de købsbeløb, der skal tilbageføres. Dine personlige oplysninger bliver derfor ikke delt med andre end virksomheden og MobilePay. Det er MobilePay og ikke virksomheden, der betaler dit købsbeløb tilbage. Der er derfor ingen data, der bliver delt med en tredjepart, som fx hvilken butik, du har handlet i.

Jeg har ved en fejl overført penge til en butik. Hvad gør jeg?

Hvis du ved en fejl har overført penge til en butik, kan vi hjælpe dig med at få pengene tilbage.

Du kan også selv tage kontakt til butikken, hvor pengene er overført til og bede dem sende beløbet, de har modtaget ved en fejl, retur til dig. Se hvad butikken kalder sig på kvitteringen i MobilePay under 'Aktiviteter'.

Hvis det ikke er muligt at tage kontakt til butikken, så hjælper vi dig. Ring til MobilePay Support på tlf. 45 14 44 47.

Betal online og i apps

Hvordan betaler jeg på nettet?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik/webshop.
Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Betal med MobilePay i netbutikker

Sådan gør du:
Bemærk, du skal ikke sende penge til et mobilnummer, når du betaler med MobilePay i en netbutik.
Se, hvordan du betaler med MobilePay på nettet

Jeg kan ikke betale med MobilePay på nettet. Hvad gør jeg?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Allerede aktiveret til nethandel i MobilePay

Hvis du allerede har aktiveret til nethandel i MobilePay og fortsat oplever problemer kan det skyldes at:

For at få hjælp til dette, skal du kontakte din egen bank.

Har du fået nyt kort?

Kortet skal aktiveres, før det kan bruges i MobilePay. Dit kort kan blive afvist, hvis du endnu ikke har brugt kortet med pinkode i en butik eller automat.

Er kortet allerede aktiveret? Så bemærk, at der kan gå op til 30 minutter fra, at kortet er aktiveret til, at det kan bruges i MobilePay.

Jeg får fejlbeskeder når jeg betaler i andre apps. Hvad gør jeg?

Du handler med MobilePay i andre apps når du fx betaler gennem PostNord, DSB, OK Benzin, ParkOne eller EasyPark.

Køb afventer gennemførsel

Når du betaler med MobilePay i andre apps og får fejlbeskeden "Køb afventer gennemførsel", skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Beløbet bliver automatisk reserveret på din konto og trukket efter 14 dage. Hvis beløbet skal trækkes før, skal du tage kontakt til afsenderen af den app du handler gennem.

Beløbet trækkes efter købet er afsluttet

Når du får fejlbeskeden "Beløbet trækkes efter købet er afsluttet" betyder det, at handlen er igangsat og så snart det endelige beløb kendes, vil det blive trukket.

Hvis købet aldrig bliver til noget, bliver beløbet frigivet igen. Hvis du oplever problemer med at pengene ikke bliver frigivet, skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Der er reserveret et beløb på mit kort ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis der ved en fejl er reserveret et beløb fra MobilePay på dit kort, bliver pengene automatisk frigivet efter 30 bankdage. Du kan derfor afvente at reservationen udløber. 

MobilePay kan ikke slette reservationen. Hvis du ønsker at få reservationen slettet, skal du kontakte din bank.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Hvad er MobilePay Checkout?

Når du handler med MobilePay Checkout på nettet henter webshoppen automatisk din leveringsadresse, der er registreret i MobilePay. Så slipper du for at indtaste dine leveringsoplsyninger i forbindelse med afslutning af købet på dit site.

MobilePay Checkout sørger for at overføre din leveringsadresse samt dit navn, telefonnummer og e-mail direkte fra MobilePay til den webshop du handler i. Du kan derfor færdiggøre dit køb hurtigere, da du slipper for at indtaste informationen manuelt. Du kan altid rette dine leveringsoplysninger i MobilePay-appen:

Hjemmeadresse

Din hjemmeadresse er adressen på din bopæl. Når du bruger MobilePay Checkout, overføres din hjemmeadresse til webshoppen. Webshoppen registrer dine oplysninger og bruger dem i forbindelse med det igangværende køb og i forbindelse med levering af dine købte varer.

Leveringsadresse

Du kan angive en eller flere leveringsadresser i MobilePay-appen, hvis du ønsker mulighed for levering til et andet sted end din bopæl (fx til din arbejdsplads). Angiver du en leveringsadresse, overføres både din hjemmeadresse og den valgte leveringsadresse til webshoppen.

MobilePays adresseoplysninger

MobilePay har gemt din hjemmeadresse i forbindelse med, at du oprettede din MobilePay-profil. Første gang du bruger MobilePay Checkout i en webshop, vil din hjemmeadresse være den adresse, som er blevet gemt i MobilePays adresseregister. Er det ikke længere din hjemmeadresse, kan du nemt ændre den til en anden adresse i MobilePay-appen: klik på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og vælg 'Leveringsadresser'.

Betalingsaftaler

Hvordan tilmelder jeg mig en betalingsaftale via MobilePay?

Virksomheder eller offentlige instanser, der tilbyder betalingsaftaler med MobilePay, har typisk en tilmeldingsknap på deres hjemmeside. Start der og følge flowet, så åbner betalingsaftalen i MobilePay-appen. Du starter betalingsaftalen med et enkelt swipe.
Se i filmen, hvordan du gør:

Kan jeg betale en regning og tilmelde mig betalingsaftalen på én gang?

Det afhænger af den virksomhed eller offentlige instans, du betaler til. Nogle giver mulighed for at betale et udestående og tilmelde sig betalingsaftalen med ét swipe. Hos andre tilmelder man sig, efter at man har betalt et eventuelt udestående. Hvis du både kan betale og tilmelde dig betalingsaftalen på én gang, vil du ved betaling se en ”Betal og tilmeld”-knap på virksomhedens eller den offentlige instans’ hjemmeside.

Kan jeg se en oversigt over mine betalingsaftaler?

Du finder en samlet oversigt over dine faste betalinger i MobilePay-appen under menupunktet 'Betalingsaftaler'.

Her har du en oversigt over dine betalinger til virksomheden eller den offentlige instans.

Hvornår kan jeg se, hvilke regninger der ligger til betaling?

Du kan se en kommende betaling otte dage inden, beløbet bliver trukket.

Her har du en oversigt over dine betalinger til virksomheden eller den offentlige instans.

Kan jeg afvise en enkeltstående betaling med MobilePay?

Du kan afvise en enkeltstående betaling frem til dagen før betalingsdatoen. Hvis du afviser en enkeltstående betaling, fortsætter betalingsaftalen, og du betaler automatisk næste betaling via MobilePay, som du plejer. Du afviser en enkeltstående betaling i appen under menupunktet 'Betalingsaftaler'.

Bemærk. Har du afvist en betaling, er det ikke muligt at fortryde og senere gennemføre betalingen i MobilePay. Du skal derfor kontakte den virksomhed eller offentlige instans, som du betaler til, og aftale en anden betalingsform.

Jeg er kommet til at afvise en betaling ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis du er kommet til at afvise en enkeltstående betaling i MobilePay ved en fejl, så kontakt den virksomhed eller offentlige instans, du skulle betale til, for at aftale, hvordan du betaler den regning, du er kommet til at afvise. Selvom du har afvist en enkeltstående betaling, har du ikke afmeldt betalingsaftalen, så de næste betalinger vil blive betalt automatisk via MobilePay, som de plejer.

Kan jeg afmelde betalingsaftalen med MobilePay?

Ja. Hvis du ikke længere vil betale automatisk via MobilePay, kan du slette betalingsaftalen. Det gør du i Mobileay-appen under menupunktet 'Betalingsaftaler'.

Vær opmærksom på, at når du sletter en betalingsaftale i MobilePay, betyder det, at du ikke vil bruge MobilePay som betalingsform. Vil du opsige en fast betaling fra en virksomhed eller offentlig instans, skal du kontakte virksomheden eller den offentlige instans direkte.

Hvorfor er betalingen ikke gennemført?

Oplever du, at en forventet betaling i MobilePay ikke er gennemført, kan der være flere årsager. Fx kan dit kort være udløbet eller at der ikke er dækning på kortet.
Få overblik over dine betalingsaftaler i MobilePay-appen:

Bemærk. Er betalingen ikke gennemført, skal du selv kontakte den virksomhed, du ville betale til, og aftale en anden betalingsmåde for den betaling, det handler om.

Betal regninger

Hvordan får jeg regninger fra en virksomhed eller offentlig instans i MobilePay?

Virksomheden eller den offentlige instans kan sende regninger til dig direkte i MobilePay-appen, hvis du har givet virksomheden eller den offentlige instans lov til det.

Husk , at du også skal sørge for, at du har slået 'Modtag regninger' til i MobilePay-appen.

Sådan gør du:

Hvis du ikke har givet virksomheden eller den offentlige instans lov til at sende regningen direkte til dig, vil du modtage et betalingslink. Når du klikker på det, vil MobilePay-appen åbne, og regningen bliver vist, så du kan betale den med et swipe.

tillad-meddelelser-iphone

Hvordan betaler jeg en regning med MobilePay?

Du betaler ved at swipe i MobilePay-appen. Klik på den meddelelse, du får, hvis du har givet virksomheden eller den offentlige instans lov til at sende regningen direkte. Eller find regningen under ”Aktiviteter” og ”Regninger” i MobilePay-appen, vælg ”Betal” og swipe.

Har du ikke sagt ja til at få regningen direkte i appen, får du et betalingslink fra virksomheden eller den offentlige instans. Når du klikker på linket, kan du se reningen i appen, og du kan swipe for at betale.

Hvordan ved jeg, at der er en regning til betaling i MobilePay?

Hvis du har slået ”Meddelelser” til i MobilePay-appen, og har sagt ja til, at virksomheden eller den offentlige instans må sende regningen direkte til appen, får du en meddelelse fra virksomheden eller den offentlige instans, når vi har sendt regningen til betaling i MobilePay:
Sådan slår du meddelelser til:
 

iPhone

tillad-meddelelser-iphone

Android

tillad-meddelelser-android

Kan jeg afvise en regning i MobilePay?

Ja. Når du har modtaget regningen i MobilePay, kan du finde regningen under ”Aktiviteter” og ”Regninger”. Hvis du vil afvise den, så klik på ”Annuller” i øverste venstre hjørne.

Jeg har afvist en anmodning/regning ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis du ved en fejl er kommet til at afvise en regning/anmodning, kan du bede virksomheden om at sende regningen/anmodningen igen.

Du kan også betale regningen som et indbetalingskort via din net- eller mobilbank. Du skal kunne oplyse tallene fra indbetalingskort-kodelinijen, som er regningens FIK-nummer: kortart, betalingsidentifikation og kreditornummer.

(Se  eksempel: +71< 000000000000026+88888888)

Kan jeg ændre beløbet på regningen inden betaling?

Nej, du har ikke mulighed for at ændre beløbet på regningen. Men du kan annullere regningen i MobilePay, hvis du mener, at beløbet ikke stemmer overens med det, du har aftalt med virksomheden eller den offentlige instans, du skal betale til.

Kan jeg ændre betalingsdatoen på en regning?

Ja, du har mulighed for at ændre betalingsdatoen, inden du swiper for at betale. Du kan også vente med at swipe og dermed vælge at betale på et senere tidspunkt. Regningen ligger til betaling i appen i 29 dage.

Hvad sker der, hvis jeg kommer til at overskride betalingsfristen?

Det afhænger af den virksomhed eller offentlige instans, som har sendt regningen. Så kontakt virksomheden eller den offentlige instans, hvis du er kommet til at overskride betalingsfristen.

Hvordan afmelder jeg regninger fra en virksomhed eller offentlige instans i MobilePay?

Tag fat i den pågældende viskomhed eller offentlige instans, hvis du ikke længere ønsker at modtage regninger fra dem i MobilePay.

Donationer

Kan jeg få skattefradrag for mine donationer via MobilePay?

Vi har lukket for vores automatiske skattefradragsløsning, men du kan fortsat støtte NGOer ved at betale med MobilePay, og efterfølgende bede NGOen om at indberette dit skattefradrag for dig.

Det gør du ved at oplyse dit CPR-nummer og afhængig af organisation, eventuelt også indsende dokumentation for betalingerne til den pågældende velgørende organisation. Fradraget vil blive indberettet til SKAT for dig af den velgørende organisation og vil være tilgængelig på din årsopgørelse for indeværende år.

 

 

 

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål vedr. mine donationer med MobilePay?

Alle spørgsmål, der er relaterede til dine donationer og indberetning til SKAT, skal du rette mod den pågældende velgørende organisation.

Kvitteringer

Hvad er kvitteringer i MobilePay?

Kvitteringer i MobilePay er et samarbejde mellem MobilePay og Storebox, der gør det muligt for dig at få vist dine købskvitteringer i appen. Som bruger kan du se kvitteringer fra udvalgte butikker for dine køb med MobilePay og med de betalingskort, du har tilmeldt i MobilePay. I MobilePay kan du se, sortere og søge i dine kvitteringer. Du kan også dele dine kvitteringer med andre.

Koster det penge at få kvitteringer i MobilePay?

Nej, det koster ikke noget at få kvitteringer i MobilePay.

Hvordan får jeg kvitteringer i MobilePay?

For at få kvitteringer skal du tilmelde dig i MobilePay og have en profil hos vores samarbejdspartner Storebox. Du kan tilmelde dig begge dele i MobilePay-appen, det koster ikke noget.

Sådan gør du:

Du er nu tilmeldt kvitteringer.

Har du allerede en profil hos Storebox?  Sådan knytter du den til MobilePay:

Du er nu tilmeldt kvitteringer i MobilePay.

Hvis du tidligere har været tilmeldt digitale kvitteringer i MobilePay, kan du nemt aktivere det igen. Åbn MobilePay, Klik på menuen (profilikonet), vælg indstillinger (tandhjulet) og ’Kvitteringer’.

For hvilke betalinger vil jeg få en digital kvittering?

For at kunne få kvitteringer i MobilePay skal den butik, du handler med, have indgået en aftale med Storebox. Du kan se kvitteringer i MobilePay for flere typer betalinger:

Hvor finder jeg mine kvitteringer, når jeg er tilmeldt?

Du kan se dine kvitteringer under 'Kvitteringer' i MobilePay.

Sådan gør du:

se-kvitteringer-mobilepay

Du kan sortere listen efter beløb, dato eller beløb, og du kan finde en specifik kvittering ved at søge på forretningens navn, på beløbet eller på datoen for købet.


Hvordan søger jeg i kvitteringer?

Det er nemt at finde en bestemt kvittering i MobilePay.

Sådan gør du:

Søg-Kvitteringer-mobilepay

 

Du kan også sende dine kvitteringer videre til en anden MobilePay-bruger (der er tilmeldt kvitteringer), eller du kan sende kvitteringen via e-mail ved at klikke på ikonet til overfør.

 Send kvitteringer i MobilePay-appen

Hvordan deler og videresender jeg en kvittering?

Du kan nemt dele dine kvitteringer med andre. Hvis du fx har givet en gave til én, der bor i den anden ende af landet, kan du med et klik i MobilePay sende kvitteringen videre. Det gælder både kvitteringer for penge, du har sendt til andre privatpersoner (finder du under menupunktet 'Aktiviteter') og kvitteringer fra butikker. 
Du deler en kvittering ved at vælge den aktuelle kvittering i appen og trykke på dele-ikonet øverst på siden.

Du kan sortere listen efter butik, dato eller beløb, og du kan finde en specifik kvittering ved at søge på forretningens navn, på beløbet eller på datoen for købet.

Send kvitteringer i MobilePay-appen

 

Hvordan afmelder jeg kvitteringer?

Du kan afmelde kvitteringer i MobilePay-appen under indstillinger.

Sådan gør du:

Slå kvitteringer fra i MobilePay-appen

Du kan fortsat logge ind på din profil hos Storebox og se dine kvitteringer. Vil du både afmelde kvitteringer i MobilePay og hos Storebox, skal du afmelde begge steder.

Sådan afmelder du kvitteringer både i MobilePay og Storebox:

Hvorfor kan jeg ikke se mine kvitteringer?

De fleste kassesystemer i butikkerne er online og sender kvitteringen til Storebox indenfor få sekunder efter din betaling. Nogle kassesystemer sender dog ikke kvitteringen med det samme, og der kan derfor gå længere tid, før du modtager kvitteringen.

Kan du ikke se dine kvitteringer i MobilePay senest 24 timer efter, at du har foretaget dit køb, så ring til Storebox Support på tlf. 7015 2152. 

Bemærk. For at kunne få kvitteringer i MobilePay skal den butik, du handler med, have indgået en aftale med Storebox.


Hvordan sletter jeg en kvittering?

Du kan vælge at slette dine kvitteringer fra oversigten i MobilePay-appen. Sådan gør du:

Kan jeg genskabe en slettet kvittering?

Du kan ikke genskabe en kvittering i MobilePay, som er slettet. På storebox.dk kan du tjekke, om den fortsat ligger under menupunktet 'Alle kvitteringer' eller 'Slettet'.

Hvordan returnerer jeg en vare med en elektronisk kvittering?

Du skal bare vise kvitteringen på mobilen i butikken, ligesom du ville vise en fysisk kvittering.

Jeg har fået et nyt telefonnummer. Hvad gør jeg?

Har du fået et nyt mobilnummer tilknyttet MobilePay, skal du logge ind på din profil hos Storebox og skrive dit nye mobilnummer. Så slipper du for at huske på dit gamle telefonnummer, når du skal logge på hos Storebox.

Hvilke kvitteringsdata har MobilePay adgang til?

Vi har ikke adgang til dine kvitteringsdata, og disse bliver ikke lagret hos os. 
Din kvittering bliver først genereret i MobilePay i det øjeblik, du klikker på den. Vi viser kun dine kvitteringer, så længe du har funktionen åbnet og kun for dig. Dette skyldes, at løsningen bliver udbudt af Storebox, som ejer løsningen samt kvitteringsdata. Dette betyder også, at kvitteringerne ikke optager plads på din telefon.

Hvilke oplysninger deler MobilePay med StoreBox?

MobilePay deler de mest nødvendige oplysninger med Storebox, og de bliver sendt sikkert og krypteret. MobilePay deler følgende oplysninger med Storebox:

Storebox bruger dine brugeroplysninger og kortoplysninger til at oprette en profil og til at matche dit kort med de kvitteringer, du modtager fra en butik. Dine kortoplysninger bliver gemt sikkert i et PCI-certificeret miljø, der har samme sikkerhed som ved kortbetalinger på internettet. Der bliver gennemført kvartalsvise tests og en årlig certificering af de systemer, som håndterer kortoplysningerne. Certificering og tests bliver gennemført af et eksternt sikkerhedsfirma.


Hvad bruger StoreBox mine oplysninger til?

Storebox bruger kun dine brugeroplysninger og kortoplysninger, når de gemmer og sender dine kvitteringer til MobilePay. Dine brugeroplysninger og kortoplysninger bruger Storebox til at oprette en profil og til at matche dit kort med de kvitteringer, du modtager fra en butik.

Hvem er StoreBox?

Storebox er Nordens største leverandør af digitale kvitteringsløsninger med kontorer i København, Stockholm og Oslo. Virksomheden hed tidligere Kvittering.dk.
StoreBox er ligeledes MobilePays samarbejdspartner. Er du er tilmeldt Storbox's elektroniske kvitteringsløsning og har tilmeldt dig ’Kvitteringer’ i MobilePay, kan du se dine kvitteringer under menupunktet ’Kvitteringer’ i MobilePay-appen og på Storebox’s hjemmeside storebox.com.

Hvilke butikker er med i løsningen?

Storebox får løbende nye samarbejdsaftaler med danske butikker – få overblik på storebox.com.

Fakta

Hvor gammel skal man være for at få MobilePay?

Du skal være 13 år eller derover for at kunne bruge MobilePay. Du skal desuden have dit eget betalingskort. Hvis du er under 18 år, skal dine forældre/din værge give lov til, at du opretter dig som bruger. De skal ikke gøre noget aktivt andet end at fortælle dig, at du gerne må få MobilePay.

Hvor meget kan jeg overføre med MobilePay?

Din beløbsgrænse afhænger af, hvordan du er identificeret i MobilePay (CPR-nummer, NemID, Billedidentifikation). Der findes både en daglig og en årlig grænse for, hvor mange penge du kan overføre. Jo bedre du er identificeret, desto flere penge kan du overføre.
Tjek din nuværende beløbsgrænse ved at logge ind i MobilePay-appen, klik på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og vælg 'Beløbsgrænser'.
Bemærk, når du hæver din beløbsgrænse, kan du ikke sænke den igen.

CPR-nummer

NemID

Hvis du ønsker at være identificeret med NemID i MobilePay, kan du gøre det inde i MobilePay-appen under indstillinger (tandhjulet), klik herefter på 'Beløbsgrænser' og til slut 'NemID'.

Bemærk, at vi beder dig identificere dig med NemID i MobilePay-appen, hvis du ikke er kunde i en af vores partnerbanker. Læs mere her.

Billedlegitimation (fuldt identificeret)

Bemærk. 300.000 kr. årligt er den højest mulige beløbsgrænse.

Hvis du ønsker at være identificeret med billedelegitimation i MobilePay, kan du gøre det i MobilePay-appen under 'Menu' og indstillinger (tandhjulet). Klik på 'Beløbsgrænser' og klik derefter 'Fortsæt'. Klik 'Fortsæt' på siden 'Forhøj til...' Årlig beløbsgrænse 300.000 kr. Du skal herefter scanne dokumenter til identifikation.

Bemærk. Det er vigtigt at du scanner dokumenter til identifikation. Du modtager en sms fra MobilePay, når dokumenterne er blevet behandlet. Der kan gå op til 5 hverdage.

Din beløbsgrænse gælder for et kalenderår og nulstilles når et nyt år begynder.

Online handel

Handler du med MobilePay i online-butikker, er der ingen beløbsgrænser, hverken daglige eller årlige, uanset hvordan du er identificeret.
Bemærk. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en MobilePay MyShop-aftale. Se mere om MobilePay til erhverv.

Hvordan opsiger jeg MobilePay?

Ønsker du at blokere eller opsige din MobilePay-aftale, skal du kontakte support på tlf. 45 14 44 47. Her får du følgende muligheder:

Opsig din MobilePay-aftale

Hvis du opsiger din MobilePay-aftale sletter vi dine tidligere registreringer, og du er ikke længere MobilePay-bruger. Hvis du vil bruge MobilePay igen, og oprette en ny aftale, skal du vente indtil 1. januar det kommende år.

Bloker din MobilePay-aftale af sikkerhedsmæssige årsager

Du kan af sikkerhedsmæssige årsager, få mulighed for at blokere din MobilePay-aftale. Du kan til enhver tid få den åbnet, når du er klar til at bruge MobilePay igen. Hvis du åbner din MobilePay-aftale igen indenfor samme år, som du har blokeret din aftale, vil dit forbrug i indestående år fortsat være aktivt.

Kan jeg have mere end én MobilePay-profil?

Det er kun muligt at have én MobilePay-profil pr. bruger som privatperson. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, skal du have en erhvervsaftale.

Hvad koster MobilePay?

Det koster ikke noget at overføre eller modtage penge med MobilePay for privat-brugere.

Hvem kan bruge MobilePay?

For at du kan få MobilePay, skal du være fyldt 13 år og have:
Det er kun muligt at have én MobilePay-profil som privat person. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en erhvervsaftale.
 

Kan jeg få MobilePay, hvis jeg bor i udlandet?

Ja, du kan godt få MobilePay, hvis du har en udenlandsk adresse. Du skal blot have et dansk NemID, en dansk bank, CPR.-nummer og et dansk mobilnummer. Og så har vi brug for lidt mere dokumentation fra dig.
For at du kan identificere dig, skal vi have en kopi af dine personlige dokumenter. I MobilePay-appen vil du via scanningsfunktionen blive bedt om at tage et billede af fx dit pas og andre nødvendige dokumenter. Se hvilken type dokumenter her.
Når du opretter dig i MobilePay, vil du automatisk blive bedt om at indsende den nødvendige dokumentation. Er du allerede bruger af MobilePay og flytter til udlandet, vil du også automatisk via appen blive bedt om den nødvendige dokumentation. Du vil herefter være fuldt identificeret og med højeste beløbsgrænse i MobilePay. 
Du vil løbende blive bedt om at identificere dig i appen. Vi er forpligtet til at kende din adresse, og da vi ikke kan hente den automatisk fra CPR-registreret, fordi du bor i udlandet, skal du selv sende dokumentationen til os med jævne mellemrum.
Bemærk, hvis du har et administrativt CPR-nummer (fx af skattehensyn), kan du ikke få MobilePay.

Kan jeg have min MobilePay på flere mobile enheder - fx på min smartphone og tablet?

Ja, du kan godt have den samme MobilePay-konto tilknyttet flere mobile enheder. Sådan gør du:

Du kan ikke oprette flere MobilePay-profiler med separate kort og konti. Hver privatbruger må kun have én MobilePay-profil.


Hvad er de tekniske krav til at kunne bruge MobilePay?

Har du en smartphone, kan du normalt uden problemer bruge MobilePay-appen.  Vær dog opmærksom på, at der kan være flere tekniske krav, hvis du vil bruge særlige funktioner - fx betaling fra låst skærm.

Vi optimerer hele tiden appen til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. MobilePay-appen virker med følgende operativsystemer:

iOS (iPhone)

10.0 eller nyere 

Android

5.0 eller nyere

Min MobilePay version er forældet. Hvad gør jeg?

Du skal opdatere MobilePay-appen for at bruge den. Hent den nyeste version i App Store eller Google Play.

Vi optimerer hele tiden appen til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. Hvis din telefons styresystem ikke lever op til vores tekniske krav, kan du desværre ikke bruge MobilePay-appen.

Læs mere om MobilePays tekniske krav

Hvorfor skal jeg opdatere min iPhone eller Android telefon?

Vi opdaterer løbende MobilePay og forsøger at understøtte ældre telefoner og gamle styresystemer. Af tekniske og sikkerhedsmæssige årsager stopper vi med virkning fra vores app-opdatering i juni måned 2019 med at understøtte iPhones med styresystemer ældre end iOS 10.0 og Android telefoner med styresystemer ældre end version 5.0.

Du skal derfor opgradere styresystemet på din telefon. Hvis det ikke er muligt at opdatere, kan du desværre ikke længere bruge Mobilepay på din telefon.

Hvis du har en iPhone, kan du kontrollere om der er en opdatering til iOS på din telefon ved først at gå i 'Indstillinger' - 'Generelt'  og i 'Softwareopdatering'. Bemærk, at det på ældre telefoner kan være nødvendigt at opdatere via iTunes på en computer.

Kan man selv sætte en årlig eller daglig beløbsgrænse?

Nej, det er ikke muligt.

Læs mere om beløbsgrænser 

Hvor hurtigt sker en overførsel?

Hvis I begge er MobilePay-brugere, kan både du og modtageren se overførslen under 'Aktiviteter' i MobilePay med det samme. Når du kan se overførslen i 'Aktiviteter', er pengene som regel også overført til modtagerens konto.
Pengene bliver trukket fra din konto via dit tilmeldte betalingskort på samme måde, som når du bruger betalingskortet i en butik. Der kan gå fra et par timer og op til fire dage, før pengene bliver trukket.

Er dit kort udstedt af en bank, der har indgået en aftale med MobilePay Denmark om at distribuere MobilePay, kan MobilePay overføre beløbet direkte fra din konto.

Må jeg som privatperson bruge min MobilePay til indsamlinger og crowdfunding?

Du må gerne bruge MobilePay til at samle penge ind blandt familie og venner, men du må ikke bruge MobilePay til offentlige indsamlinger.
Ønsker du som privatperson at samle penge ind med MobilePay blandt personer, du ikke kender, skal du have et CVR-nummer, en godkendelse på indsamlingen fra Indsamlingsnævnet og en MobilePay MyShop-aftale.
Har du et CVR-nummer og en godkendelse fra Indsamlingsnævnet, kan du få lavet en MobilePay MyShop-aftale til formålet. Du kan tilmelde din forretning online på MobilePay-portalen.

Hvor finder jeg priser og betingelser?

Du kan altid finde den seneste version af priser og vilkår her og  i din app. Ældre versioner kan du se her på hjemmesiden.

MobilePay

Betingelser for MobilePay til nethandel 

Se nuværende og historiske betingelser for MobilePay her.

Må jeg bruge MobilePay til Erhverv?

MobilePay er en løsning til private. Du må bruge appen til at sende penge mellem privatpersoner og til at betale i butikker og netbutikker.

Ønsker du at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay via et nummer, skal du have en MobilePay MyShop-aftale.

Læs mere om MobilePay til erhverv.




Kan man overføre penge til en finsk MobilePay-bruger?

Nej, det er desværre ikke muligt at overføre penge til en finsk MobilePay-bruger.

Kan jeg bruge MobilePay i udlandet?

Ja, hvis du sender til en anden dansk MobilePay-bruger med et dansk telefonnummer, et dansk kredit- eller debetkort og en dansk bankkonto tilknyttet sin MobilePay. Vær opmærksom på, at din teleudbyder kan opkræve ekstra for brug af datatrafik i udlandet.

MobilePay Box

Kom i gang

Hvad er MobilePay Box?

MobilePay Box er en ny funktion i din MobilePay-app, der gør det let for dig at samle penge ind til en fælleskasse – f.eks. en indsamling til en gave på arbejdet, klassekassen i skolen eller måske til madklubben. Dvs. MobilePay Box fungerer som fælleskassen – altså, en hvilken som helst kasse, man indbetaler til. 

Når du opretter en MobilePay Box, får du dit eget Box-ID, som andre MobilePay-brugere nemt kan sende penge til.

Pengene, der bliver sat ind, ender i din MobilePay Box og bliver altså holdt separat fra din egen økonomi. Du kan nemt overskue, hvem der har betalt hvad, og når pengene skal bruges, kan du nemt distribuere dem. 

MobilePay Box er gratis at oprette, og du kan eje og oprette op til tre af dem. Der er kun én person, der kan administrere den oprettede MobilePay Box. 

MobilePay Box er en funktion (tilvalgsløsning) i MobilePay-appen og ikke en selvstændig app.

Læs mere om MobilePay Box

Hvordan opretter jeg en MobilePay Box?

Du går ind i din MobilePay-app under menupunktet ’Box’ og følger vejledningen.

Du får dit eget Box-ID, som du kan dele med dem, der skal sende penge til din MobilePay Box.

Koster det noget at oprette en MobilePay Box?

Det koster ikke noget at oprette en MobilePay Box ligesom de første 999 kr. du modtager er helt gratis.

Det koster 15 kr. for hver tusinde kroner, der samlet bliver indbetalt til en MobilePay Box. Altså, når der er indsamlet 1.000 kr. i alt, koster det 15 kr. og når der er indsamlet 2.000 kr. i alt koster det igen 15 kr., osv. Pengene bliver automatisk trukket fra de indsamlede penge i en Box. På den måde er alle med til at dele omkostningen.

Hvordan får jeg folk til at indbetale til min MobilePay Box?

Du kan dele linket til din MobilePay Box direkte fra din MobilePay Box og fx sende via mail, sms, Messenger.

Eller du kan give dit MobilePay Box-ID til dem, der skal indbetale (eks. ’box12345’) – det ID, som modtageren skal indtaste dér, hvor man normalt indtaster telefonnummer, når man vil sende penge med MobilePay. 

Må jeg bruge MobilePay Box til erhverv?

Nej, MobilePay Box må kun bruges til private formål.

Må jeg bruge MobilePay Box til offentlig indsamlinger?

Nej, MobilePay Box må kun bruges til private formål.

Brug

Hvordan indbetaler jeg til en MobilePay Box?

Som indbetaler til MobilePay Box indtaster du MobilePay Box-ID’et (eksempel: ’box12345’) dér, hvor du normalt indtaster telefonnummer, når du vil sende penge i MobilePay.

Hvis du modtager et betalingslink fra personen, der administrerer en MobilePay Box, vil MobilePay Box-ID’et være præudfyldt. 

Hvor ser jeg indbetalingerne til min MobilePay Box?

Hvis du administrerer en MobilePay Box, kan du se alle aktiviteterne under ”Box” i MobilePay-menuen.

Hvad gør jeg, hvis maximum-beløbet i min MobilePay Box er nået?

Hvis du har fået indbetalt op til 15.000 kr., som er maks. per MobilePay Box årligt, så kan du oprette en ny MobilePay Box og få et nyt MobilePay Box-ID.

Du kan oprette op til 3 MobilePay Box.

 

Kan jeg bruge samme MobilePay Box igen?

Ja. Du sagtens bruge din Box til en ny indsamling, så længe du ikke har ramt det årlige maks. på 15.000 kr. i indgående beløb. Og du kan til enhver tid ændre navnet på den. Selvom du ændrer navnet på din Box, vil du stadig kunne se tidligere indbetalinger.

Hvis du derimod har fået indbetalinger for op til 15.000 kr., som er det årlige maks. per MobilePay Box, kan du ikke bruge denne Box igen resten af indeværende kalenderår - heller ikke selvom du har udbetalt pengene. Men du kan oprette en ny MobilePay Box, hvor du så modtager et nyt Box-ID.

I alt kan du oprette og administrere op til tre MobilePay Box.

Jeg kan ikke se MobilePay Box i menuen?

Du skal have den seneste version af MobilePay for at kunne se ’Box’ i menupunktet. Gå ind i App Store eller Google Play og opdater til den seneste version. 

Jeg kan ikke sende penge til en MobilePay Box?

Hvis det er første gang du skal indbetale til en MobilePay Box, kan det skyldes, at du ikke har den nyeste version af MobilePay. Gå ind i App Store eller Google Play og opdater din app.

Hvis en MobilePay Box har nået sit maksimum for indbetaling (15.000 kr. årligt), vil du få en besked om, at du ikke kan indbetale til denne MobilePay Box.

Kan jeg åbne linket til indbetaling til en MobilePay Box på en computer?

Det er muligt at åbne betalingslinket på en computer. Når du åbner linket på en computer, får du en QR-kode på skærmen, som du bare skal scanne og derefter vælge beløb og godkende betalingen.

Kan jeg slette en oprettet MobilePay Box?

Nej, du kan ikke slette en Box, når den først er oprettet, men du kan ændre navnet på den, hvis du ønsker at bruge den til et andet formål. Fx hvis du ønsker at bruge den i fodboldklubben i stedet for klassekassen.

Du kan også vælge at deaktivere din MobilePay Box, så der ikke kan indbetales penge. Sådan gør du:

Skal jeg have MobilePay for at kunne indbetale til en MobilePay Box?

Ja, du skal have MobilePay for at kunne oprette og betale til en MobilePay Box.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistanke om misbrug af min MobilePay Box?

Hvis du mener, at der er gennemført betalinger med MobilePay, som du ikke har godkendt, medvirket til eller foretaget, skal du kontakte os hurtigst muligt, og lave en indsigelse.

Se mere her

Fakta

Er der en beløbsgrænse per MobilePay Box?

Du kan modtage op til 15.000 kr. med en MobilePay Box årligt. Når du rammer grænsen på 15.000 kr., kan du ikke modtage flere penge i dét kalenderår - heller ikke selvom du udbetaler de 15.000 kr. Når et nyt år begynder, kan du igen modtage penge med Box.

Den samlede saldo i en Box kan max være 15.000 kr.

Du kan oprette op til tre MobilePay Box.

Bemærk, at når du overfører penge fra en MobilePay Box som du administrerer, har det indflydelse på din daglige beløbsgrænse i MobilePay.

Læs mere om beløbsgrænser

MobilePay Box er et e-penge-produkt - hvad betyder det?

At MobilePay Box er et e-penge-produkt betyder, at pengene bliver holdt elektronisk i MobilePay Box som e-penge, men bliver udbetalt som helt normale penge. Du kan bruge e-penge i butikker, der har MobilePay MyShop, sende pengene til din egen MobilePay eller til en privat bankkonto. Du kan læse mere om betingelserne for brug af MobilePay Box i vores betingelser i afsnittet om MobilePay Box.

Hvad er et Box-ID?

Et Box-ID fungerer på samme måde som et telefonnummer eller en butiks MobilePay-nummer. Det er det nummer, som du skal indtaste, når du vil overføre penge til en MobilePay Box. Box-ID’et består af ordet ’box’ efterfulgt af 5 cifre - for eksempel ’box12345’.

Hvem administrerer en MobilePay Box?

Det er kun den person, der har oprettet MobilePay Box, som kan administrere den, og der kan kun være én administrator per MobilePay Box. Det er ikke muligt at overføre administrationen af en MobilePay Box fra en person til en anden person.

Påvirker en MobilePay Box mine beløbsgrænser?

Ja, både når du indbetaler til en MobilePay Box, og når du som ejer af en MobilePay Box modtager og sender penge, vil det påvirke din årlige og daglige beløbsgrænse.  Dog vil udbetalinger fra en MobilePay Box til din egen MobilePay ikke påvirke din årlige beløbsgrænse.

Hvem kan se, hvor meget der er blevet indbetalt til en MobilePay Box?

Det er kun administratoren (ejeren) af en MobilePay Box, der kan se, hvor meget der er indbetalt, eller hvor meget der er udbetalt fra den MobilePay Box, han/hun har oprettet. 

Hvor mange MobilePay Box kan jeg oprette?

Du kan oprette op til tre MobilePay-Box. Hver Box kan maximalt modtage 15.000 kr. årligt (kalenderår).

Hvis du har en MobilePay Box, der ikke har nået maksimum-beløbet på de 15.000 kr., kan du altid ændre navnet og bruge den til din næste indsamling.

Kan alle bruge MobilePay Box?

MobilePay Box er en løsning til alle, der har MobilePay. Det er dog ikke muligt at oprette en MobilePay Box, hvis du har en iPhone med iOS  9-styresystem og ældre – det betyder bl.a., at du ikke kan tilgå ’Box’ området i MobilePay, hvis du har en iPhone 4 eller ældre.

Alle med MobilePay kan indbetale til en MobilePay Box.

Sikkerhed

Hvordan er sikkerheden i MobilePay?

Dine konto- og kortoplysninger er beskyttet i MobilePay-appen via den kode, du bruger til at logge på MobilePay. Alle overførsler bliver logget i vores system. Det betyder, at vi kan gribe ind og lukke MobilePay-profiler, hvis vi ser mistænkelige overførsler.

Gode råd om sikkerhed

Når du har MobilePay, bør du passe ligeså godt på din mobil, som du passer på dine kreditkort og kontanter. Se, hvordan du selv kan øge sikkerheden:

Hvad gør jeg, hvis min telefon er blevet stjålet, eller jeg har mistanke om misbrug af min MobilePay?

Ring til MobilePay Support på tlf. 45 14 44 47 og spær din MobilePay, hvis du har mistanke om misbrug, eller din telefon er blevet stjålet.

Se hvordan du gør indsigelse ved misbrug her.

Hvordan gør jeg indsigelse?

Hvis du mener, at der er gennemført betalinger med MobilePay, som du ikke har godkendt, medvirket til eller foretaget, skal du kontakte os hurtigst muligt efter, at du har opdaget det, og lave en indsigelse. Husk også at få spærret din MobilePay-aftale. Du skal blot ringe til os på 45 14 44 47, så hjælper vi dig.
Det er vigtigt, at du udfylder alle felterne i indsigelsesblanketten. Derefter skal du printe blanketten og sende den til os. Husk at skrive under, inden du sender den.
Udfyld blanketten her.
Send blanketten med almindelig post til:
MobilePay Denmark A/S 
Att. Fraud Management 
Holmens Kanal 2-12 
1060 København K
eller scan den underskrevne blanket og send den på e-mail til: investigation@mobilepay.dk.
Vi vil gøre dig opmærksom på, at e-mail ikke er en sikker kanal. Der er derfor risiko for, at oplysningerne undervejs kan blive læst eller ændret af uvedkommende.

Hvordan er forløbet i en indsigelsessag?

Når vi har modtaget blanketten, vil vi hurtigst muligt behandle din indsigelse. Det kan være, vi får brug for at kontakte dig i forbindelse med sagsbehandlingen.
Viser undersøgelsen, at din MobilePay-profil er blevet misbrugt, refunderer vi beløbet. Beløbet bliver overført til din modtagerkonto i MobilePay-appen.
Viser din indsigelse sig at være uberettiget, forbeholder vi os retten til at få refunderet beløbet.
Vil du vide mere, så se også MobilePay's betingelser.

Gælder de forsikringer, jeg har tilknyttet mit kort, også når jeg betaler med MobilePay?

Når du betaler med MobilePay gælder de forsikringer, du eventuelt har tilknyttet dit kort ikke.
Ved nethandel vil forsikringer, der er tilknyttet dit kort dog gælde, hvis du anvender MobilePay ved nethandel. Ved nethandel bliver MobilePay kun brugt til at omsætte dit tilmeldte mobilnummer til de kortoplysninger, du har registreret i din MobilePay, hvorefter netbutikkens betalingsudbyder gennemfører en almindelig kortbetaling.

Kan andre få adgang til min MobilePay-profil?

Andre kan ikke få adgang til din MobilePay-profil, med mindre de har adgang til din telefon eller dit SIM-kort, og samtidig kender din firecifrede kode eller kortnummeret på det kort, du har registreret i MobilePay.

Koden vælger du selv, når du tilmelder dig MobilePay, og du skal bruge den, hver gang du logger på.

Du kan selv gøre en del for at sikre dig bedst muligt mod misbrug, og vi anbefaler at du:

 

 

Er det sikkert at betale med MobilePay via boksen ved kassen?

Der bliver ikke overført nogle oplysninger mellem MobilePay og MobilePay-boksen ved kassen. Boksen bliver kun brugt til at formidle en lokation til MobilePay-appen, så den ved, hvilken kasse/butik, du vil sende penge til. Betalingen sker i en sikker forbindelse gennem MobilePay-appen, præcis på samme måde, som når du sender penge til en privat person.

Kan en MobilePay-boks blive stjålet og brugt til at snyde med?

MobilePay-boksen skal være koblet til et kassesystem for at virke. Det er kun muligt at knytte én boks pr. kasse og kun den tilkoblede kasse kan anmode om penge, når du har påbegyndt en betaling ved at føre din mobil hen over MobilePay-boksen.

Hvad gør jeg, hvis jeg ser overførsler på min MobilePay, som ikke er mine?

Opdager du overførsler i MobilePay eller på dine konti, som du ikke selv har lavet, skal du med det samme kontakte MobilePay Support på tlf. 45 14 44 47. 

Husk altid at kontrollere navn og telefonnummer, inden du overfører penge eller accepterer anmodninger i MobilePay. Modtageren kan godt hedde noget andet i MobilePay end det navn, du har gemt i dine kontakter. Det er fordi, at navnet du ser i MobilePay, er det navn, som modtageren selv har valgt til sin MobilePay-aftale.

Jeg er blevet snydt i en handel. Hvad gør jeg?

Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen, har du i de fleste tilfælde ret til at få dine penge tilbage. Du skal dog være opmærksom på, at mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.
Den benyttede betalingstype vil fremgå af din betalingsoversigt.

Hvis der står 'MobilePay' på betalingen i din kontooversigt

Betalingen er gået igennem med MobilePay. Du skal selv forsøge at løse problemet ved at kontakte personen eller forretningen, du har handlet med.

Hvis der står virksomhedens navn på betalingen i din kontooversigt

Du har kun brugt MobilePay til at indsætte dine kortoplysninger ved betalingen, så du har teknisk set betalt med dit betalingskort. Du skal kontakte din bank. De hjælper dig med at tilbageføre pengene.

Jeg er blevet snydt ved en privat handel

Har du købt en vare ved en privat handel og ikke modtaget varen, skal du først og fremmest selv prøve at kontakte personen, du har handlet med. Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys gerne personen om, at du melder vedkommende til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur, da truslen om en anmeldelse ofte kan hjælpe på samarbejdet. Det samme gælder, hvis du fx uden held har forsøgt at få kontakt til personen.

Jeg er blevet snydt ved en handel via en hjemmeside

Er varen købt via et firma eller en hjemmeside, som fx DBA.dk, kan du prøve at kontakte dem for at høre, hvilke muligheder, du har. De vil ofte have erfaringer med andre, der har stået i samme situation som dig.
Når du har betalt for en vare ved at sende penge via MobilePay til sælgers mobilnummer, har vi har desværre ikke nogen muligheder for at trække overførslen tilbage. Men vi vil holde øje med den nævnte MobilePay-bruger og overveje vedkommendes engagement med MobilePay.

Jeg er blevet snydt ved en handel via en netbutik

Har du købt en vare gennem en netbutik og ikke modtaget varen, kan du få dine penge tilbageført. Betalte du med MobilePay på samme måde, som hvis du betalte med betalingskort, dvs. at du ikke har sendt pengene til et mobilnummer, kan din bank hjælpe med at tilbageføre dine penge. Virksomhedens navn vil stå på betalingen i din kontooversigt.

Hvornår må jeg indtaste personfølsomme oplysninger?

Når du er logget ind i MobilePay-appen, er du i et sikkert univers. Vi vil kun bede dig om at indtaste kortoplysninger, NemID og CPR-nummer samt at indsende dokumenter til identifikation, når du er logget ind.
Du logger ind i MobilePay enten via din firecifrede kode eller med Touch ID. Vi vil ikke bede dig om at sende os oplysninger på sms eller e-mail, og vi vil aldrig bede dig om at tage et billede af dit NemID nøglekort.
Du kan godt modtage en sms om, at du skal opdatere nogle oplysninger. Men du skal altid sørge for at være logget ind i MobilePay-appen, inden du foretager ændringerne.  Får du en sms eller en e-mail, hvori MobilePay beder dig sende personfølsomme oplysninger, er den falsk, og du skal slette beskeden. 
 
Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvorfor skal jeg indsende ID/dokumenter til identifikation?

Der er flere situationer, hvor vi beder dig om at sende dokumenter til identifikation ind. Typisk er det fordi:
Vi er lovmæssigt forpligtet til at kende din identitet og din adresse. Hvis du har beskyttet adresse eller bor i udlandet, kan vi ikke hente dine oplysninger via CPR-registret eller NemID – derfor spørger vi dig om hjælp.
De dokumenter, du vil blive bedt om at indsende, er:
Derudover skal du bruge dit NemID for at registrere dine oplysninger. Hvis du er under 15 år eller ikke har NemID, kan du kontakte vores support på tlf. 45 14 44 47.
Du vil løbende blive bedt om at gensende dokumentationen, da vi hele tiden skal sikre, at vi har den korrekte information i vores systemer.
Dokumenterne kan du indsende via MobilePay appen. Det er en HTTPS-sikret forbindelse, og vi krypterer data via TLS version 1.2. Dine dokumenter bliver efterfølgende håndteret fortroligt og opbevaret sikkert. Og det er kun autoriserede personer, der har adgang til dine dokumenter.
Hvis du ikke allerede er det, bliver du fuldt identificeret, når du deler dine oplysninger med os. Processen har indflydelse på dine beløbsgrænser.

Se guide til identifikation.

Indsend ID her.

Hvorfor skal jeg indsende ID/dokumenter til identifikation, når jeg har beskyttet adresse?

Når du bruger MobilePay, skal vi kende din adresse - også når du har beskyttet adresse. Derfor har vi brug for yderligere dokumentation fra dig.

Hvis du har beskyttet adresse, har vi ikke mulighed for automatisk at hente oplysninger om din adresse via CPR-registreret. Du skal derfor selv sende dokumentationen til os. I MobilePay-appen vil du via scannings-funktionen blive bedt om at tage et billede af fx dit pas og dit sygesikring.

Når du opretter dig til MobilePay, vil du automatisk i appen blive bedt om at indsende den nødvendige dokumentation. Er du allerede bruger af MobilePay og senere får beskyttet adresse, vil du også automatisk via appen blive bedt om den nødvendige dokumentation. Du vil herefter være fuldt identificeret og med højeste beløbsgrænse i MobilePay.

Se guide til identifikation.

Indsend ID her.

Hvorfor er mine ID/dokumenter til identifikation blevet afvist?

Vi er lovmæssigt forpligtet til at kende din identitet og din adresse. Hvis du har beskyttet adresse eller bor i udlandet, kan vi ikke hente dine oplysninger via CPR-registret eller NemID – derfor spørger vi dig om hjælp. De mest typiske årsager til at indsendte ID eller dokumenter bliver afvist er:

Hvis du har spørgsmål kan du kontakte vores support på tlf. 45 14 44 47.

Se guide til identifikation.

Indsend ID her.

Er det sikkert at indsende dokumenter til identifikation?

Ja, det er sikkert. Dokumenter, der bliver indsendt via MobilePay-appen, bliver overført via en HTTPS-sikret forbindelse, og vi krypterer data via TLS version 1.2. Dine dokumenter bliver efterfølgende håndteret fortroligt og opbevaret sikkert. Og det er kun autoriserede personer, der har adgang til dine dokumenter.
Det er vigtigt for os, at du altid føler dig tryg ved at bruge MobilePay, og vi udvikler hele tiden vores sikkerhedssystemer, så det er svært for uvedkommende at få adgang til dine data. Vi overvåger vores platform døgnet rundt for at afværge virus- og hackerangreb, og vi reagerer med det samme, hvis vi ser tegn på unormal aktivitet.
Der er flere situationer, hvor vi beder dig om at sende dokumenter til identifikation ind. Typisk er det fordi, du har beskyttet adresse, bor i udlandet eller ønsker højere beløbsgrænser.
De dokumenter, du vil blive bedt om at indsende, er:
Du vil løbende blive bedt om at gensende dokumentationen, da vi hele tiden skal sikre, at vi har den korrekte information i vores systemer. Indsend dokumentation her
 

Jeg har allerede identificeret mig én gang. Hvorfor skal jeg gøre det igen?

Vi er lovmæssigt forpligtet til at kende din identitet og din adresse. Hvis du har beskyttet adresse eller bor i udlandet, kan vi ikke automatisk hente dine oplysninger via CPR-registret eller NemID – derfor må vi spørge dig om hjælp.
For at vi kan sikre os, at vi har dine opdaterede oplysninger, bliver du løbende bedt om at identificere dig. Når det er tid til at identificere dig, vil du automatisk i appen blive bedt om at scanne eller tage et billede af fx dit pas og dit gule sundhedskort, eller anden officiel dokumentation. 

Se guide til identifikation.

Hvorfor skal jeg vente, før jeg kan komme videre med min installation af MobilePay?

Din sikkerhed er vigtig for os. Derfor kan du opleve, at du skal vente, før du kan komme videre med din installation af MobilePay. Når nedtællingen er færdig, kan du trykke dig videre og få din aktiveringskode på SMS. Du er velkommen til at bruge andre apps eller låse telefonen, mens du venter.

Hvorfor skal jeg identificere mig med NemID?

Hvis du ikke er kunde i en af vores partnerbanker, skal du identificere dig med NemID i appen, da vi kræver ekstra sikkerhed. I nogle situationer beder vi dig derfor registrere dit NemID med OCES-certifikat i forbindelse med tilmelding samt ved tilføjelse og/eller ændring af dit betalingskort/modtagerkonto.

Se fuld oversigt over vores partnerbanker

Bemærk, at når du identificerer dig med NemID følger din beløbsgrænse automatisk med. Du kan ikke sænke dit ID-niveau og beløbsgrænse. Identifikation med NemID er en forudsætning for at øge beløbsgrænsen – uanset om du er kunde i en af vores partnerbanker eller ej.

Læs mere om beløbsgrænser

Hvis du ikke har et NemID, kan du kontakte MobilePay support på tlf. 45 14 44 47.

Hvorfor skal jeg bruge 3D secure når jeg tilføjer et nyt kort i MobilePay?

Fordi vi altid er optaget af at styrke sikkerheden omkring MobilePay. 3D Secure er en international kendt sikkerhedsstandard.

Jeg har ikke registeret noget mobilnummer til mit kort – hvad gør jeg?

Hvis der ikke er noget mobilnummer registeret på kortet, når du forsøger at tilføje kortet, kan du alternativt bruge NemID. Du kan også tilføje et mobilnummer til din kortaftale via din bank.

Jeg har fået et nyt mobilnummer – hvad gør jeg?

Hvis der er et forkert mobilnummer registeret på kortet, kan du i stedet bruge NemID. Hvis NemID ikke fungerer for dig, hvis du fx er under 15 år, så kontakt din bank – så hjælper de dig videre.

Jeg får en fejlmeddelelse – hvad gør jeg?

Hvis du får fejlbeskeden: ”Dit kort er ikke tilmeldt sikkerhedsløsningen Verified by Visa/MasterCard ID Check – kontakt din bank”, skal du kontakte din bank og bede dem om, at tilføje kortet til sikkerhedsløsningen.

Hvorfor siger beskeden med engangskoden jeg modtager, at jeg skal betale 1 øre og er ved at lave et onlinekøb?

Beskeden er en standardtekst som MobilePay ikke har mulighed for at ændre på. Du betaler ikke nogen penge. Beskeden er lavet til primært at blive brugt ved onlinekøb - derfor kan du opleve at teksten virker misvisende.

SMS-koden er korrekt, og du betaler ikke 0,01 DKK ved tilføjelse af nye kort i MobilePay.

Jeg modtager ikke koden på SMS?

Hvis du netop har registreret nummeret hos din bank, kan der gå op til 24 timer før nummeret kan bruges. Vent derfor en dags tid. Oplever du fortsat problemer, så kontakt din bank.

Du kan ikke gøre noget for at fremskynde processen.

Persondata (GDPR)

Hvad er GDPR?

GDPR står for ‘General Data Protection Regulation', og er en EU lov, der har til formål at sikre beskyttelse af EU-borgeres personlige data. Loven giver dels den enkelte et bedre overblik over og kontrol med de personlige data, som offentlige myndigheder, organisationer og virksomheder anvender, dels giver den bedre indsigt i, hvordan disse data bliver brugt.

GDPR giver mig ret til at få mine personlige data - hvordan får jeg dem?

Du kan se dine personlige data inde i MobilePay-appen under 'Menu' (nederst i højre hjørne) og indstillinger (tandhjulet).

Hvilke data indsamler MobilePay om mig, og hvad de bliver brugt til?

Når man opretter sig som MobilePay-bruger, bliver følgende oplysninger registreret i vores systemer: dit mobilnummer, dine betalingskortinformationer, dit kontonummer, din e-mail adresse, dit navn og CPR-nummer. Hvis du benytter NemID, registrerer vi også det. Vi bruger fx dit CPR-nummer til at identificere dig som MobilePay-bruger. Du kan læse mere om, hvilke data vi indsamler og hvad de bliver brugt til i betingelserne under afsnit A14.

GDPR giver mig ret til at få mine personlige data slettet - hvordan gør jeg det?

Ring til os og sig, at du gerne vil have alle dine personlige data slettet. Det vil betyde, at du ikke længere kan bruge MobilePay.

Pga. lovgivning er vi dog forpligtet til at gemme dine data i optil seks år, så først derefter sletter vi dem.