Black Week slog igen rekord hos MobilePay

Det gik over stok og sten, da danskerne satte sig til tasterne og shoppede løs i Black Week – faktisk hurtigere end nogensinde før, og det var noget af en bedrift, for handlen slog resultatet fra 2024 på alle områder.
Mens Black Friday voksede med to procent for både omsætning og transaktioner, tog også selve Black Week et spring opad i 2025. Den sorte uge er blevet et stadigt stærkere fænomen de senere år, og e-handlen annoncerer ofte sine tilbud så tidligt, at ugen faktisk begynder ugen før – allerede i dagene op til Black Week kan MobilePay se, at travlheden melder sig.
I år handlede danskerne for 3,86 mia. kroner i Black Week (mandag til søndag) mod 3,66 mia. kroner sidste år. En stigning på næsten 200 millioner kroner. Og det på trods af, at der faktisk blev købt for lidt mindre hver gang.
Således var hvert swipe i gennemsnit på 630 kroner mod 637 kroner sidste år. Til gengæld var der tilsvarende flere transaktioner.
Stor stigning i ugen
Mens omsætningen på selve Black Friday steg to procent, endte omsætningen for hele ugen med en stigning på hele fem procent. Størst stigning så vi søndag, hvor antallet af transaktioner steg 14 procent i forhold til året før.
Lørdag var også fin med en stigning på 10 procent – i begge tilfælde måske, fordi flere butikker “forlænger” deres Black Friday-tilbud, så de gælder helt til søndag.
Resten af ugen lå og vippede omkring en stigning i antallet af transaktioner på 6-7 procent. Dermed har selve Black Friday, der med afstand er ugens største handelsdag, faktisk trukket ugens gennemsnit lidt ned, selv om også Black Friday slog rekord.
Hele vejen gennem Black Week er det kvinderne, der har shoppet mest. Omkring to tredjedele af alle transaktioner er foretaget af en kvinde, der formentlig i mange tilfælde bor på Amager. Postnummer 2300 København S var igen i år topscorer, og amagerkanerne havde i år et ekstra gear i Black Week.
De slog nemlig deres rekord fra sidste år og landede på 141.613 transaktioner i ugen.
200.000 swipes inden solopgang
Kvinderne holder dermed den høje kadence, de lagde for dagen sidste år, hvor det også endte med at være kvinderne, der stod bag 69 procent af alle swipes.
På selve Black Friday blev der i år brugt 1,21 milliarder kroner, og der blev swipet 1,82 millioner gange.
I den travleste time på dagen, mellem 21 og 22, swipede danskerne omkring 36 gange hvert eneste sekund, hvilket er ny rekord på Black Friday. I denne time alene røg der lidt over 86 millioner kroner over disken til butikkerne via MobilePay.
Men danskerne var tidligt oppe (eller sent i seng) for at sikre sig de gode tilbud. I timen mellem 2 og 3 behandlede MobilePay 8.000 transaktioner, og inden solen stod op ved 8-tiden, havde danskerne allerede handlet 200.000 gange.
Black Friday faldt I år på en lønningsdag lige som sidste år, og derfor vågnede mange op med penge på kontoen, klar til tilbudsjagten.