30. november 2020
Black Week 2020 - den største e-handelsuge nogensinde
Danskerne har handlet på nettet som aldrig før under Black Week. Henover ugen nåede MobilePay op på over 1,2 milliarder kroner i omsætning og to millioner transaktioner.
MobilePay overgik i den forgangne uge alle hidtidige uge-rekorder for handel på nettet. Ved midnat søndag oversteg omsætningen 1,2 mia. kr. igennem Black Friday-ugen. Målt i transaktioner swipede indkøbsivrige danskere ca. 2 millioner gange.
Samtidig tyder tallene på, at MobilePay på nettet blev benyttet hver anden gang, danskerne handlede ind henover Black Week, altså fra mandag morgen til i går søndag aften.
For hele ugen løb væksten op i 48%, sammenlignet med samme uge sidste år.
Black Friday blev til Black Week
Stærkeste tendens i år har været, at Black Friday er blevet til Black Week - 'Sort Uge'. Mandag til torsdag voksede MobilePay i e-handel med 96%. I kroner er det en stigning fra 267 mio. i 2019 til 523 mio. i år. Væksten var særlig stærk mandag og tirsdag, nemlig på 150%. Onsdag 100% og torsdag 43%.
“For MobilePay er det en kæmpe oplevelse at se vores onlineløsning benyttet 2 millioner gange på så kort tid. Jeg er ikke i tvivl om, at den gode og hurtige brugeroplevelse er nøglen til successen
Selve Black Friday blev stadig klart den største omsætningsdag i ugen. Ved midnat havde MobilePay rundet 366 mio. kr., - meget tæt på de 376 mio. kr., betalingsselskabet nåede sidste år. Målt i transaktioner blev det absolut rekord for Black Friday, nemlig 562.000 MobilePay-transaktioner. Forklaringen er, at danskerne netshoppede for et lidt mindre gennemsnitsbeløb end sidste år.
Undervejs i forløbet satte MobilePay også timerekord, da danskerne klokken 21-22 fredag swipede for 25 millioner kr. svarende til 40.000 transaktioner.
Den høje omsætning fortsatte lørdag og søndag med massive rekorder begge dage, så hele Black Week landede på en samlet vækst på 48% sammenlignet med sidste år.
”Danskerne satte rekord for at handle på nettet inden for en uge. For MobilePay er det en kæmpe oplevelse at se vores onlineløsning benyttet 2 millioner gange på så kort tid. Jeg er ikke i tvivl om, at den gode og hurtige brugeroplevelse er nøglen til successen,” siger Claus Bunkenborg, direktør for MobilePay:
”Vi oplever klart, at butikkerne og forbrugerne i år har fordelt handlen over en hel uge, som til gengæld har fået fuld skrue. Mange julegaveindkøb gennemføres nu. Og mange har gemt nogle af de tre ugers feriepenge til Black Week. Desuden har myndighedernes retningslinjer for handel og udsalg i de fysiske butikker utvivlsomt skubbet mere forbrug over på nethandlen i år.”