1. februar 2021
MobilePay satser på QR-koder ved kontaktløs butiksbetaling
QR-koder vinder frem som betalingsmetode i Danmark, Europa og hele verden. Derfor har MobilePay besluttet at afvikle bluetooth-baseret betaling gennem betalingsterminaler og hvide bokse. I stedet tilbydes butikkerne fleksible QR-koder i valgfri udformning til kontaktløs mobilbetaling.
MobilePay gør nu QR-koder til den bærende løsning ved kontaktløs mobilbetaling i butikker i Danmark. Beslutningen påvirker ikke de over 100.000 butikker, som bruger MobilePay MyShop. Det berører alene den såkaldte MobilePay Point of Sale-løsning, hvor brugeren benytter Bluetooth (BLE) til at betale ved kassen.
”Vi kan se, at QR-koder vinder mere og mere indpas og i dag er en velkendt og meget benyttet teknologi hos danske forbrugere. Også globalt styrkes QR-koder gennem blandt andet Alipay og PayPal. I Europa er QR-koder desuden valgt som standard i samarbejdet mellem nationale mobilbetalingsselskaber,” fremhæver Claus Bunkenborg, CEO hos MobilePay:
”Også hos MobilePay ser vi, at over halvdelen af vores transaktioner gennem de hvide bokse sker med QR-koder, selvom BLE er tilgængeligt. Årsagen er, at forbrugerne har vænnet sig til, hvad de skal gøre, når de møder en QR-kode. Det er en enkel, nem og billig betalingsmetode at stille til rådighed for kunderne i butikken. Derfor bliver det vores løsning fremover.”
BLE-betaling gennem betalingsterminaler stopper
Som konsekvens stopper MobilePay med at tilbyde BLE-baseret kontaktløs betaling på betalingsterminaler fra 1. juli i år. På nyere Verifone-terminaler er der dog mulighed for i stedet at benytte QR-koder direkte på terminalen, hvis butikken har en aftale med MobilePay.
MobilePay ophører også med at sælge hvide BLE-baserede bokse. Eksisterende bokse kan dog benyttes til BLE-betaling i en periode. Nuværende erhvervskunder kan vælge straks at gå over til en ren QR-kode-løsning.
“(...) forbrugerne har vænnet sig til, hvad de skal gøre, når de møder en QR-kode. Det er en enkel, nem og billig betalingsmetode at stille til rådighed for kunderne i butikken. Derfor bliver det vores løsning fremover.
Sådan bliver QR-løsningen i butikkerne fremover
I det nye setup tilbyder MobilePay butikkerne synlige og tydelige QR-koder til betalende kunder ved kassen. QR-koden kan tilpasses butikkernes kassemiljø og etableres som klistermærke, i glas, i træ eller digitalt i fx displays.
Selve betalingen foregår nemt og velkendt: Kunden åbner appen, scanner QR-koden og swiper godkendt, når betalingen er klar. Det er samme gode betalingsoplevelse som hidtil.
”Vi forventer, at vores skifte til QR-koder modtages neutralt-positivt i detailhandelen. Den største fordel bliver, at butikkerne lettere kan arrangere betaling og selvbetjening andre steder end ved kassen, som man f.eks. ser det hos COOP. I kantiner og ved køb gennem f.eks. automater bliver fordelene tydeligere, fordi QR-koder nu bliver den strømlinede og velkendte løsning alle steder og desuden kan bruges ude ’på gulvet’ ved fx specialtilbud eller udendørsservering,” fremhæver Claus Bunkenborg.
På det finske marked vil MobilePay indtil videre fortsat tilbyde BLE-betaling via betalingsterminaler.
Ny prismodel
MobilePay har samtidig kommunikeret til sine PoS-erhvervskunder, at abonnementsgebyret på 49 kr. om måneden nu også sættes i kraft for dem. Hidtil har kun MyShop-kunder været omfattet af månedsgebyret.
Månedsgebyret for PoS-kunder følger CVR-nummeret. Har man flere butikker under samme CVR-nummer, er prisen stadig 49 kr. pr. måned. Har man som erhvervskunde i forvejen en MyShop-løsning, skal man ikke betale månedsgebyret for PoS-løsningen. Abonnementsprisen dækker begge produkter.
Hvis du er virksomhed, kan du læse mere om Point of Sale her. Følg linket her hvis du vil læse mere om opdateringen til PoS v10 og se spørgsmål og svar om opdateringen.