16. november 2022
MobilePay er Danmarks stærkeste brand
YouGov kårer i dag officielt MobilePay som Danmarks stærkeste varemærke. For første gang nogensinde er MobilePay krøbet forbi LEGO, Rema 1000 og alle landets øvrige virksomheder i konkurrencen om at være danskernes foretrukne brand.
Lige ved og næsten. Sådan har det været en stribe år for os i MobilePay, der har tørstet efter at blive kåret som Danmarks stærkeste varemærke.
I år kom forløsningen endelig. Et af verdens største markedsanalyseinstitutter YouGov udnævner i sin årlige undersøgelse MobilePay til at være danskernes foretrukne brand ud af omkring 450 målte danske virksomheder.
”Hver dag arbejder vi med at levere betalingsløsninger, der gør hverdagen sjovere, nemmere og tryggere for danskerne. Derfor er det en kæmpe opmuntring, at vi endelig får prisen som Danmarks stærkeste brand,” siger Anette Bøje, chef for kommunikation, marketing og branding hos MobilePay.
Seks imageparametre bag analysen
Hvert år i november kårer YouGov Danmarks stærkeste varemærke. Rangeringen er et gennemsnit af seks imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.
År efter år har MobilePay ligget i top tre, men er hele tiden blevet overgået af LEGO og Rema 1000. Sidste år opnåede Rema 1000 42,5 indekspoint på en skala fra minus 100 til plus 100, mens LEGO fik 41,9 point og MobilePay 41,8 point.
I år er der vendt rundt på pladserne. Nu ligger MobilePay foran de to konkurrenter med et resultat på 43,7 indekspoint, skarpt forfulgt af Rema 1000 med 43,0 og DR med 39,7.
“Det kræver meget at vedligeholde et stærkt brand. Du skal udvikle og markedsføre dine produkter, så de er førende og skaber værdi. Det lykkes kun, hvis du konstant lytter til dine kunder og leverer løsninger, der reelt gør livet enklere for dem
Kvinderne og de unge er MobilePays største fans
Kigger man nærmere på tallene, får MobilePay den mest positive vurdering hos brugere under 40 år med 47,8 point og solid fremgang siden sidste år. Kvinderne, med 46,3 point inden for det sidste år, scorer MobilePay højere end mændene, men mændene vokser hurtigst og er nu oppe på 41,0 point.
”Det kræver meget at vedligeholde et stærkt brand. Du skal udvikle og markedsføre dine produkter, så de er førende og skaber værdi. Det lykkes kun, hvis du konstant lytter til dine kunder og leverer løsninger, der reelt gør livet enklere for dem. Samtidig skal du fokusere på dit brand overalt i virksomheden: Blandt dine medarbejdere, i kundeservice, hos dine leverandører og i offentligheden,” siger Anette Bøje.
Også en førsteplads i Norge
Vi har for nyligt fusioneret med norske Vipps, som i dag er blevet kåret af YouGov som det stærkeste brand i Norge for femte år i træk.
I Finland er MobilePay også tilstede. Her blev brandet i dag kåret som varemærket med størst fremgang i popularitet siden sidste år. MobilePay i Finland er rykket frem til plads nummer 88 – fra 19,3 indekspoint til 23,8 i 2022.