23. august 2023
MobilePay indfører ny prismodel for MyShop
Foreninger, offentlige institutioner og erhvervskunder skal fremover kun betale ét gebyr på 0,99% pr. transaktion, når de benytter MyShop. Alle andre gebyrer afskaffes. For nogle bliver det dyrere, for andre billigere. Men MobilePay er uændret blandt de mest konkurrencedygtige løsninger for mindre erhvervskunder.
Med virkning fra 1. oktober lancerer MobilePay en ny og mere enkel prismodel for sine MyShop-erhvervskunder.
Fremover skal kunderne betale et gebyr på 0,99% af varens pris. Dermed bortfalder alle de tidligere MyShop-gebyrer: Oprettelsesgebyr, månedsgebyr og et transaktionsgebyr afstemt efter antal årlige transaktioner.
”Vi får en mere enkel og klar prismodel, som samtidig matcher den typiske standard for betalinger i både Norden og internationalt,” siger Anette Bøje, dansk landechef for Vipps MobilePay:
”Den nye prismodel er et led i en harmonisering og strømlining af MobilePays erhvervspriser på tværs af alle produkter og nordiske markeder i Danmark, Norge og Finland.”
“Modellen betyder, at du kan være erhvervskunde og have meget få årlige transaktioner og dermed meget lave gebyrudgifter. Jo større beløb, du sælger for, jo større et gebyr. Jo mindre et beløb, jo mindre et gebyr.
MyShop er stadig en meget konkurrencedygtig løsning
Den nye prismodel vil for nogle erhvervskunder, offentlige institutioner og foreninger være billigere end før. For nogle vil den være neutral. Og for andre dyrere.
”Modellen betyder, at du kan være erhvervskunde og have meget få årlige transaktioner og dermed meget lave gebyrudgifter. Jo større beløb, du sælger for, jo større et gebyr. Jo mindre et beløb, jo mindre et gebyr.” siger Anette Bøje:
”Helt overordnet vil MyShop dog fortsat være en meget konkurrencedygtig løsning sammenlignet med andre betalingsløsninger, særligt fordi du ikke behøver en betalingsterminal for at benytte MobilePay MyShop.”
Anette Bøje skjuler ikke, at den nye MyShop prismodel også skal øge indtjeningen, fordi Vipps MobilePay stadig er en underskudsforretning. Også MyShop som isoleret produkt er fortsat underskudsgivende.
”Man skal huske, at vi i Danmark har mange medarbejdere ansat til at sikre en kompetent telefonisk erhvervssupport. Vi skal også lovgivningsmæssigt onboarde og løbende tjekke kunderne og deres forretningsmodel, ledelse og bestyrelse. Vi skal samtidig have dygtige udviklings- og IT-medarbejdere til at styrke vores erhvervsløsninger. Og vi skal bruge penge til bekæmpelse af misbrug og andre opgaver,” siger Anette Bøje.
Erhvervskunderne informeres hen over den næste uge
MobilePay begynder at informere de berørte erhvervskunder fra i dag og fortsætter frem til månedens udgang.
NGO’er, som i dag har en aftale med MobilePay om fritagelse for transaktions- og abonnementsgebyr ved donationer, er fortsat friholdt.