Vi swipede som aldrig før på Black Friday
Det var kvinderne, der swipede mest – og så dem fra Amager. Det viser tal fra MobilePay, der havde en travl dag på kontoret, da flere Black Friday-rekorder blev slået.
Det gik stærkt – hurtigere end nogensinde før hos MobilePay, da danskerne i uge 49 tog hul på Black Week og Black Friday.
Begivenheden, der i 2024 faldt sammen med lønningsdag for mange danskere, endte med at slå flere rekorder hos MobilePay, hvor især selve Black Friday bød på rekord i både antallet af swipes og i den samlede omsætning.
”Vi havde forventet, at det ville blive en travl dag hos MobilePay. Men Black Week og især Black Friday overgik vores forventninger ganske meget,” siger Casper Højgaard, der har ansvar for e-handel hos MobilePay.
Stor stigning i både swipes og indkøb
I år swipede danskerne 1,8 millioner gange på Black Friday – og betalte 1,2 mia. kroner til netbutikkerne med MobilePay. De var 39 procent flere swipes end året før og 32 procent større handelsvolumen end på Black Friday i 2023.
Det var kvinderne, der særligt swipede. 69 procent af alle betalinger med MobilePay blev foretaget af kvinder – og især på Amager, postnummer 2300 S, var der gang i handlen.
2300 S blev således det postnummer, hvor der blev swipet flest gange, skarpt efterfulgt af 8000 Aarhus C og 9000 Aalborg.
Hele Black Friday var der fuld gang i danskernes nethandel – men MobilePay oplevede allerflest betalinger mellem 20:00-21:00, hvor der blev swipet mere end 34 gange i sekundet.
Begivenheden, der i 2024 faldt sammen med lønningsdag for mange danskere, endte med at slå flere rekorder hos MobilePay, hvor især selve Black Friday bød på rekord i både antallet af swipes og i den samlede omsætning.
”Vi havde forventet, at det ville blive en travl dag hos MobilePay. Men Black Week og især Black Friday overgik vores forventninger ganske meget,” siger Casper Højgaard, der har ansvar for e-handel hos MobilePay.
Stor stigning i både swipes og indkøb
I år swipede danskerne 1,8 millioner gange på Black Friday – og betalte 1,2 mia. kroner til netbutikkerne med MobilePay. De var 39 procent flere swipes end året før og 32 procent større handelsvolumen end på Black Friday i 2023.
Det var kvinderne, der særligt swipede. 69 procent af alle betalinger med MobilePay blev foretaget af kvinder – og især på Amager, postnummer 2300 S, var der gang i handlen.
2300 S blev således det postnummer, hvor der blev swipet flest gange, skarpt efterfulgt af 8000 Aarhus C og 9000 Aalborg.
Hele Black Friday var der fuld gang i danskernes nethandel – men MobilePay oplevede allerflest betalinger mellem 20:00-21:00, hvor der blev swipet mere end 34 gange i sekundet.
“Vi havde forventet, at det ville blive en travl dag hos MobilePay. Men Black Week og især Black Friday overgik vores forventninger ganske meget,
De yngste brugere e-handler mere
Det var de 47 til 53-årige, der mest var på tilbudsjagt, men den største vækst i forhold til året før var faktisk hos de yngste brugere på 13-18 år, der handlede 240 procent mere end sidste år.
For hele ugen endte handelsvolumen 23 procent højere end sidste år – og det var en ganske markant fremgang, forklarer Casper Højgaard.
”Hos MobilePay har vi set Black Friday og Black Week vokse år for år, hvilket dels hænger sammen med at e-handel er vokset, men også, at danskerne har taget MobilePay-betaling til sig på nettet, hvor man ikke behøver rejse sig og finde sit betalingskort. Det er en god nyhed for alle parter, fordi vi erfaringsmæssigt ved, at flere køb gennemføres, hvis betalingen er nem,” siger han.
Selv om Black Friday har vokset sig stor i Danmark, er andre dage også store handelsdage, specielt op til jul. Her er der dog ikke samme tryk på kedlerne på blot få timer, som der er på Black Friday.
Det var de 47 til 53-årige, der mest var på tilbudsjagt, men den største vækst i forhold til året før var faktisk hos de yngste brugere på 13-18 år, der handlede 240 procent mere end sidste år.
For hele ugen endte handelsvolumen 23 procent højere end sidste år – og det var en ganske markant fremgang, forklarer Casper Højgaard.
”Hos MobilePay har vi set Black Friday og Black Week vokse år for år, hvilket dels hænger sammen med at e-handel er vokset, men også, at danskerne har taget MobilePay-betaling til sig på nettet, hvor man ikke behøver rejse sig og finde sit betalingskort. Det er en god nyhed for alle parter, fordi vi erfaringsmæssigt ved, at flere køb gennemføres, hvis betalingen er nem,” siger han.
Selv om Black Friday har vokset sig stor i Danmark, er andre dage også store handelsdage, specielt op til jul. Her er der dog ikke samme tryk på kedlerne på blot få timer, som der er på Black Friday.