Din sikkerhed som privat-bruger

Vores app er bygget op omkring sikkerhed. Svindel med MobilePay sker derfor sjældent. Her er nogle af de faldgruber, du skal være opmærksom på for at undgå svindel og misbrug af din MobilePay. 

Hvad skal du som privatbruger være opmærksom på?

  • Har du mistanke om, at dit kort er forsvundet eller stjålet, så bør du straks spærre det.
  • Har du mistanke om, at din MobilePay bliver misbrugt, så ring til support på +45 45 14 44 47 og få spærret din aftale. Det kan du gøre hele døgnet.
  • Bliv mistænksom, hvis du, uden at du har bedt om det, modtager en sms med en aktiveringskode til MobilePay. Del ikke koden med nogen, men ring i stedet straks til support på +45 45 14 44 47.
  • Når du handler online, så tjek om det en troværdig webshop.
  • Brug din sunde fornuft, når du køber brugt. Hvis varen er alt for billig, er du måske udsat for snyd eller hæleri. Læs mere.
  • Hvis en ukendt MobilePay-anmodning tikker ind på din mobil, skal du aldrig swipe godkend. Ønsker du at slette anmodningen, kan du nemt gøre det inde i dine ’Aktiviteter’ i MobilePay.

Del aldrig dine koder og lån ikke din telefon ud

  • Hold altid din MobilePay-kode skjult. Det samme gælder dit CPR-nummer, som du heller ikke skal dele med andre privatpersoner.
  • Del aldrig koder til MobilePay eller til din telefon. Hvis du fx skal lægge et nyt kort ind i MobilePay, får du som ekstra sikkerhed sendt en sekscifret kode som SMS. Vis den ikke til nogen.
  • Lad være med at udlevere din telefon til folk, du ikke kender. 
     

Pas på snyd, når du køber brugt eller sender penge til personer, du ikke kender

  • Brug altid MobilePay, når du handler brugt. Det anbefaler Det Kriminalpræventive Råd også. Dermed undgår du uforvarende at købe  stjålne varer og deltage i hæleri.
  • Stå altid ansigt til ansigt med sælgeren, når du laver overførslen. Send aldrig penge forud for en vare, hvis sælgeren er en privatperson, du ikke kender, og du ikke har set varen endnu.
     

Fremmede på gaden

  • Undgå at sende penge til folk, du møder tilfældigt på gaden.
  • Undgå at modtage kontanter eller digitale penge på gaden fra fremmede
  • Undgå at hæve penge for fremmede, som forud har overført til dig med MobilePay.
  • Alle tre tilfælde kan være et forsøg på at aflure dine oplysninger eller at vaske sorte penge hvide. 
     

Kortforsikring med MobilePay

Hvilke kortforsikringer gælder ved MobilePay-betalinger?

Dine kortforsikringer gælder kun, når du bruger MobilePay til online handel. Når du betaler med MobilePay i fysiske forretninger, gælder kortforsikringerne desværre ikke.

Har du oplevet snyd i en handel?

Er du blevet snydt i en handel, hvor du betalte med MobilePay. Læs mere nedenfor hvad du kan gøre, og hvem, du skal kontakte.

Billede til Online om synligt logo

Hvis du er blevet snydt

Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen? I mange tilfælde kan du få dækket dit tab. Mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.

  • Privat overførsel
  • Betalt til butik
  • Online handel
  • Misbrug via MobilePay-appen

Klik på emnet og få svar på, hvad du skal gøre i din situation.

  • Privat overførsel
  • Overførsel til butik
  • Online handel
  • Overførsler, jeg ikke har lavet
  • Betalingskort misbrugt

Har du sendt penge til det forkerte telefonnummer?

Vi har desværre ikke mulighed for at trække overførslen tilbage, når du har betalt for en vare ved at sende penge til et forkert nummer. Hvis dette sker, skal du selv kontakte modtageren.   

Er der tale om svindel?

Hvis du har købt en vare ved en privathandel og ikke modtaget varen, skal du selv forsøge at kontakte personen, du har handlet med, for at få pengene tilbage.
Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys gerne personen om, at du melder vedkommende til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur. Truslen om en anmeldelse kan ofte hjælpe med at få personen til at forstå sagens alvor. 
Du må også meget gerne give os besked om sagen, så vi kan holde øje med den nævnte MobilePay-bruger og reagere på eventuel svindel. Ring til os på tlf. +45 45 14 44 47.

Spørgsmål og svar

Kan jeg fortryde en overførsel i MobilePay?

Hvordan sender jeg en anmeldelse til politiet?

Har du brug for hjælp?