Det skal være nemt at sige nej

Når MobilePay spørger om lov til at bruge dine data, skal det være let at forstå, hvad vi vil gøre med dine data - og hvilke data, vi har brug for. Det skal være lige så let at sige “nej”, som at sige “ja”. Derfor annullerer vi nu de samtykker, som omkring to millioner danskere har givet os.

I de sidste par måneder har MobilePay bedt om samtykke fra vores brugere til personaliseret markedsføring, så vi kan lave mere personligt indhold i appen og uden for appen. Men den feedback, vi fik tilbage var, at det samtykke vi bad om, skulle have være bedre kommunikeret og designet.

Vi har overvejet situationen nøje og besluttet, at vi skulle have grebet det anderledes an. Og derfor trækker vi nu samtykkerne tilbage fra alle dem, der har sagt ja til personaliseret markedsføring. Vores kultur hos MobilePay er, at vi skal dele og lære af vores fejl. Dette er en sådan fejl.

Så hvad skulle vi have gjort bedre?

  • Vi kunne have gjort det lettere at sige “nej.”
  • Vi kunne og skulle have været mere tydelige omkring, hvilke data vi benytter.
  • Vi kunne have været mere transparente om, hvad data skal bruges til - og hvad det ikke skal bruges til.

Vi vil sandsynligvis spørge om samtykke igen i fremtiden, men ikke før vi er helt sikre på, at vi har gjort det meget, meget nemt at træffe et valg, og at det er præcis lige så nemt at sige “nej” som at sige “ja”.

Vi vil gerne give vores brugere et ægte og transparent valg. Det skal altid være nemt at forstå, hvilke data vi vil bruge, hvorfor vi vil bruge det - og det skal være præcis lige så nemt at afslå, som at acceptere.

Vi er kede af alt besværet og siger tak fordi du har læst så langt.

💡 Hvis du er i tvivl om hvilke data, du har tilladt os at bruge, kan du gå ind i appen under “Mig” -> “Data og Privatliv”. Herinde kan du når som helst trække samtykker tilbage. Denne gang gør vi det dog for dig.

Læs alt om dit privatliv hos MobilePay.