Hackede Snapchat-konti misbruges til snyd

Hvis en ven skriver til dig via Snapchat og vil låne penge, er der en risiko for, at du er ved at blive snydt af en svindler, der er trængt ind på din vens konto. En af de mest udspekulerede svindelnumre rammer mest de unge.

Billede der viser en telefonskærm med forskellige app-ikoner fra sociale medier

Din bedste ven har kvajet sig og er løbet tør for penge - men han har heldigvis lige vundet en stort beløb i onlinespil. Derfor skriver han til dig på Snapchat og beder om din hjælp - han skal bare lige bruge nogen penge til at betale en regning her og nu, og bare indtil i overmorgen, hvor han får pengene fra sit onlinespil udbetalt.

Det sker oftere og oftere, at især danske unge får sådan en besked på Snapchat eller Messenger. Og det kan være svært at gennemskue, for det er jo netop ens ven, der skriver, ganske som han plejer at gøre mange gange hver dag.

Men det er det bare ikke altid, viser det sig. For måske er vennen faktisk en svindler, der har skaffet sig adgang til din vens Snapchat og nu er i gang med at bombardere vennerne på kontaktlisten med samme besked, som du lige har fået.

Denne slags svindel har været i stærk vækst de senere år, og er en type af kriminalitet, som politiet kalder ‘kontaktbedrageri mod private’. Det er en type svindel, der også spænder over ‘Hej Mor’-svindlen, hvor man modtager en SMS-besked fra ens barn, som har mistet sin telefon og MobilePay og derfor mangler penge. 

Mens ‘Hej Mor’-svindel oftest har sine ofre i aldersgruppen 50-79 år, er det de yngre aldersgrupper, der ofte går i fælden, når en en ven skriver på Snapchat.

‘Hjælp en ven på Snapchat’-fænomenet skyldes ofte, at svindlerne er trængt ind på andres Snapchatkonto - fordi de har fundet eller gættet brugerens password, ofte fordi brugeren har genbrugt sit password på tværs forskellige tjenester på nettet. 
Billede af Mari-Louise Landgreen
Dette er den mest udspekulerede form for snyd, hvor der er flere ofre end bare den, der bliver snydt. Også den, der får hacket sin konto - og endelig også muldyret, der måske ikke er opmærksom på, at han eller hun deltager i et svindelnummer

Mari-Louise Landgreen, ekspert i svindelbekæmpelse hos MobilePay.

Datalæk og hackerangreb øger risiko, hvis man genbruger koder
Gør man det, kan et datalæk af brugernavne og koder fra en tjeneste let bruges til at trænge ind andre steder på nettet. Og det er guld værd for svindlerne, der bruger adgangen til at sende beskeder til ofrets kontakter på Snapchat.

Det sker ofte med en kreativ historie om, at svindleren har brug for et lån helt akut. Det haster selvfølgelig næsten altid, for svindleren skal betale en på Facebook Marketplace, eller en regning - og hans MobilePay virker tilfældigvis ikke lige den dag. 

Derfor skal man sende pengene til en andens MobilePay - en person, der ofte viser sig at være et såkaldt muldyr, som hjælper med svindlen, måske uden at vide det.

“Dette er den mest udspekulerede form for snyd, hvor der er flere ofre end bare den, der bliver snydt. Også den, der får hacket sin konto - og endelig også muldyret, der måske ikke er opmærksom på, at han eller hun deltager i et svindelnummer,” siger Mari-Louise Landgreen, der er ekspert i svindelbekæmpelse hos MobilePay.

Fordi målgruppen er yngre og derfor har færre penge mellem hænderne, er det typisk mindre beløb, der spørges om her. Til gengæld bliver den samme besked sendt ud til rigtig mange mennesker.

Sådan undgår du det:

  • Du undgår at få din Snapchat-eller Messengerkonto misbrugt ved at styrke og ofte skifte dine koder, og bruge tofaktorgodkendelse, hvor du for eksempel får en SMS med en ekstra kode tilsendt, når du logger ind.
  • Hvis nogen skriver til dig og beder om penge, så vær altid skeptisk overfor historier om, at vennens MobilePay ikke virker, og at du derfor skal sende til en helt anden person.
  • Tjek hellere en ekstra gang: Ring til din ven og spørg, hvad det går ud på. Fald ikke pres om at gøre det hurtigt.