Indberetning til whistleblowerkanalen
Det kan du indberette via whistleblowerkanalen
Vi opfordrer alle til at indberette via whistleblowerkanalen, når de oplever, at MobilePay (potentielt) overtræder gældende love og regler. Bemærk, at hvis du er medarbejder, kan du også dele disse bekymringer med din leder, People & Organisation, Risk & Compliance eller et medlem af den øverste ledelse, hvis du føler dig tryg ved at gøre det.
Overtrædelser eller mistanke om overtrædelser kan f.eks. vedrøre følgende forhold:
- Bedrageri
- Bestikkelse og korruption
- Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
- Overtrædelse af sanktioner
- Uacceptabel etisk adfærd
- Seksuel eller anden form for chikane
- Skade for liv og sundhed
- Skade for klima eller miljø
- Upassende gaver eller bonusser
- Overtrædelse af arbejdslove og -regler
- Underleverandørers overtrædelse af arbejdslove og -regler
- Overtrædelse af love og regler om betalingstjenester
- Anden kriminel adfærd
Det skal du ikke indberette via whistleblowerkanalen
Hvis du har en kundeklage, en anmodning om adgang til registrerede data, ønsker at indberette uautoriseret brug eller har andre typer forespørgsler, skal du bruge de relevante kanaler, der er beskrevet på hjemmesiden.
MobilePay A/S (”MobilePay”) og Vipps A/S (”Vipps”) tilhører samme koncern og benytter en fælles whistleblowerkanal, som drives af Advokatfirmaet PwC AS (”PwC”).
Sådan beskyttes whistlebloweren og den indberettede person
En whistleblower kan vælge at indberette anonymt eller lade PwC behandle vedkommendes personoplysninger, men ikke dele dem yderligere. Indberetning kan også ske ved, at du oplyser dit fulde navn, din e-mailadresse og dit telefonnummer. MobilePay garanterer altid whistlebloweren beskyttelse mod repressalier og uretfærdig behandling og beskytter whistleblowerens identitet, når whistleblowerindberetningen indgives i god tro.
MobilePay sikrer, at den person, som whistleblowerindberetningen er indgivet mod, har ret til forsvar og uskyldsformodning. En retfærdig og grundig undersøgelse vil fastlægge den passende fremgangsmåde.
Sådan behandler MobilePay whistleblowerindberetninger
Det er vigtigt for MobilePay, at whistleblowerproceduren føles sikker, tilstrækkelig forudsigelig og respektfuld for alle dem, der vælger at indberette deres bekymring. Følgende principper gælder for håndtering af alle whistleblowerindberetninger:
- Alle indberetninger tages alvorligt.
- Alle indberetninger undersøges tilstrækkeligt inden for en rimelig tidsramme og på en retfærdig, fordomsfri og objektiv måde.
- Alle indberetninger behandles med den største fortrolighed og følger den gældende bedste praksis for informationssikkerhed og beskyttelse af personoplysninger.
- Alle whistleblowere vil blive beskyttet i overensstemmelse med gældende love og regler.
- Enhver person, der anklages i en whistleblowerindberetning, har ret til at blive informeret om arten af og årsagen til anklagen mod dem og retten til forsvar og uskyldsformodning.
Sådan indberetter du
Som whistleblower behøver du ikke fremlægge afgørende beviser. Men du skal gerne være så klar som muligt om, hvad der rent faktisk er sket.
Hvad sker der, når du har indgivet en whistleblowerindberetning
Indberetningen sendes til den relevante person i MobilePay, som er uvildig med hensyn til indberetningen og kan indlede en objektiv og retfærdig undersøgelse af sagen. Relevante aktører hos MobilePay inddrages i undersøgelsen. Alle undersøgelser er yderst fortrolige.
Om muligt bliver whistlebloweren underrettet, når undersøgelsen er afsluttet.
Hvis den indgivne indberetning ikke accepteres som en whistleblowerindberetning, underrettes whistlebloweren om denne afgørelse, herunder om indberetningen videresendes til et relevant team med henblik på udredning (f.eks. hvis den pågældende indberetning er en kundeklage).