For en sikkerheds skyld

Ingen skal føle sig utrygge i MobilePay! Din sikkerhed er vigtig for os, så her har vi samlet lidt om, hvad vi gør for at holde MobilePay sikker, og hvordan du bedst undgår misbrug og svindel.

Billede der viser en gråhåret mand med sin telefon

Følg vores gode råd

Følg vores gode råd om sikker adfærd i forskellige betalingssituationer – og reager hurtigt, hvis du står overfor et svindelnummer eller oplever mistænkelige overførsler. Her får du både vores generelle råd og mere konkrete råd til scenarier med MobilePay, hvor du gør klogt i at være på vagt.

  • Har du mistanke om, at dit kort er forsvundet eller stjålet? Så spær det med det samme.
  • Har du mistanke om, at din MobilePay bliver misbrugt, så ring til support på + 45 70 80 39 00 og få spærret din aftale. Det kan du gøre døgnet rundt.
  • Hvis en ukendt MobilePay-anmodning tikker ind på din mobil, skal du aldrig swipe godkend. Vil du slette anmodningen, så gør du det nemt inde i dine ’Aktiviteter’ i MobilePay.
  • Klik aldrig på links i en mail eller SMS, som beder om dine følsomme, personlige oplysninger og påstår at komme fra MobilePay. Slet dem og ring evt. til vores support på +45 70 80 39 00. Vær opmærksom på, at MobilePay kun sender dig et link, hvis det udtrykkeligt er aftalt med dig forud for beskeden.
  • Hold altid din MobilePay-kode skjult. Det samme gælder dit CPR-nummer og dit MitID/NemID.
  • Pas på shoulder surfing, altså at koder til telefon og MobilePay aflures over skulderen. Brug helst kun Face- eller Touch ID for at styrke sikkerheden af dit login.
  • Del aldrig koden til MobilePay eller til din telefon med nogen. Og sørg’ for, at de to koder er forskellige.
  • Hvis du fx skal lægge et nyt kort ind i MobilePay, får du som ekstra sikkerhed sendt en sekscifret kode som SMS. Vis den ikke til nogen.
  • Lad være med at udlevere eller udlåne din telefon til folk, du ikke kender.


Bliv mistænksom, hvis du - uden at du har bedt om det - modtager en sms med en aktiveringskode til MobilePay. Del ikke koden med nogen, men ring til support på +45 70 80 39 00.

Læs mere her om hvordan du passer på falske beskeder og SMS’er



  • Brug altid MobilePay, når du handler brugt. Det anbefaler Det Kriminalpræventive Råd. I en handel med MobilePay vil sælger og købe begge være registreret via pålideligt ID – og derfor kan eventuelt snyd forfølges. På den måde undgår du at købe stjålne varer ubevidst og deltage i hæleri. Læs mere på  politi.dk.
  • Brug din sunde fornuft, når du køber brugt. Hvis varen er alt for billig, er du måske udsat for snyd eller hæleri.
  • Stå altid ansigt til ansigt med sælgeren, når du laver overførslen. Send aldrig penge forud for en vare, hvis sælgeren er en privatperson, du ikke kender, og du ikke har set varen endnu.


Når du handler online, så tjek om det er en troværdig webshop. Der er en del ting, du kan holde øje med for at spotte en falsk webshop. Sådan shopper du sikkert på nettet.


  • Undgå at sende penge til folk, du møder tilfældigt på gaden.
  • Undgå at modtage kontanter eller digitale penge på gaden fra fremmede.
  • Undgå at hæve penge for fremmede, som forud har overført til dig med MobilePay. Hvis du gør det, så kan du risikere at blive et muldyr i kriminel forstand. Det betyder rent praktisk, at du hjælper krimelle til at sløre finansielle spor fra en kriminel handling – for eksempel som at vaske sorte penge hvide.
  • Er du en ung MobilePay-bruger og oplever scenarier som nævnt ovenfor? Så læs vores særlige råd til unge og deres forældre.


  • Udlever aldrig dine personlige oplysninger til folk på sociale medier. Herunder CPR-nummer, personlige koder, MitID, bruger-ID, pinkoder, etc.
  • Bliver du uopfordret spurgt om at sende penge til folk du kender, så brug en anden kommunikationsplatform til at verificere ægtheden af forespørgslen.
  • Swipe aldrig på NemID eller MitID, som du ikke selv har i gangsat.


Vi tager afstand fra al form for chikane, stalking eller trusler gennem vores app. Læs mere her.


Pas på falske beskeder og SMS’er

Giv aldrig personlige, følsomme oplysninger videre, hvis du uopfordret modtager fx mails eller SMS’er, der udgiver sig for at komme fra MobilePay. Ofte er det et forsøg på at narre penge fra dig.

Her er 3 tips til dig:

  • Forhold dig kritisk til afsenderen. Svindlerne er gode til at efterligne beskeder fra os – så vær på vagt, hvis du uopfordret får en besked fra MobilePay. 
  • Undgå at klikke på links, hvis du er det mindste i tvivl om, at en besked er fra MobilePay.
  • Undlad at indtaste personlige, følsomme oplysninger, medmindre du er helt sikker på, at en besked er reel.

Hvis du har modtaget en falsk SMS eller mail, må du meget gerne videresende os mailen, eller videresende os et screenshot af SMS’en til falskemails@vippsmobilepay.com på denne måde hjælper du os med at vi hurtigere kan få indrapporteret disse svigagtige sider.

Grafik som viser falske beskeder ift. at ungå phishing og smishing.

Hvem skal du kontakte?

Der er forskel på, hvem du skal kontakte, hvis du er blevet snydt. Se i skemaet, hvornår du skal kontakte MobilePay, og hvornår du skal kontakte din bank.

Situation

MobilePay

Ring til os på 70 80 39 00

Kontakt din bank

Din MobilePay er blevet misbrugt af en anden person

MobilePay

Ring til os på 70 80 39 00

Kontakt din bank

Din MobilePay er brugt til fjernsalg og:

  • der er trukket et større beløb end aftalt
  • den købte vare/tjenesteydelse er ikke blevet leveret
  • du har gjort brug af din fortrydelsesret, inden varen/tjenesteydelsen er leveret

MobilePay

Ring til os på 70 80 39 00

Kontakt din bank

Beløbet er ikke aftalt på forhånd, og det beløb, der trækkes, er højere, end du med rimelighed kan forvente

MobilePay

Ring til os på 70 80 39 00

Kontakt din bank

Dit kort eller din konto er blevet tilføjet til en anden persons MobilePay

MobilePay

Ring til os på 70 80 39 00

Kontakt din bank

Du har handlet med dit kort via MobilePay Online i en webshop

MobilePay

Ring til os på 70 80 39 00

Kontakt din bank

Hvis du er blevet snydt

Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen? I mange tilfælde kan du få dækket dit tab. Mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.

  • Privat overførsel
  • Betalt til butik
  • Online handel
  • Misbrug via MobilePay-appen

Klik på emnet og få svar på, hvad du skal gøre i din situation.

Har du sendt penge til det forkerte telefonnummer?

Vi har desværre ikke mulighed for at trække overførslen tilbage, når du har betalt for en vare og sendt pengene til et forkert nummer. Hvis det er din situation, så skal du selv kontakte modtageren.

Er der tale om svindel?

Hvis du har købt en vare ved en privathandel og ikke modtaget varen, skal du selv forsøge at kontakte personen, du har handlet med, for at få pengene tilbage.

Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys gerne personen om, at du melder vedkommende til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur. Truslen om en anmeldelse kan tit hjælpe med at få personen til at forstå sagens alvor.

Du må også meget gerne give os besked om sagen, så vi kan holde øje med den nævnte MobilePay-bruger og reagere på eventuel svindel.

Kontakt support

Har du ved en fejl overført penge til en butik?

Hvis du ved en fejl har overført penge til en butik, skal du tage kontakt til butikken og bede om at få beløbet igen. Se hvad butikken kalder sig i din kvittering i MobilePay under ’Aktiviteter’. Hvis du ikke kan få kontakt til butikken, så hjælper vi dig. Ring til os på tlf. +45 70 80 39 00.

Er der tale om svindel?

Har du haft kontakt til butikken uden held – og mener du på den baggrund, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys butikken om, at du melder sagen til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur. Truslen om en anmeldelse kan ofte hjælpe på samarbejdet.

Du må også meget gerne give os besked om sagen, så vi kan reagere hurtigst muligt på eventuelt svindel. Ring til os på tlf. +45 70 80 39 00.



Er du blevet snydt ved en online handel via en webshop?

I det her tilfælde er det din bank, der skal hjælpe dig med at lave en kortindsigelse. Du skal derfor kontakte din egen bank. Ofte kan du lave indsigelse via din netbank.

Har du købt en vare gennem en netbutik og ikke modtaget varen, kan du få dine penge tilbageført. Betalte du med MobilePay via vores løsning til webshops (det er ikke det samme, som at betale til et MobilePay-nummer), kan din bank hjælpe med at tilbageføre dine penge. Virksomhedens navn vil stå på betalingen i din kontooversigt.

Hos MobilePay kan vi ikke hjælpe dig videre, når du blevet snydt i en online handel, da der vil være tale om en kortindsigelse. Det er kun din egen bank, der kan hjælpe dig med den type indsigelse.

Læs mere

Er din MobilePay-konto blevet misbrugt og er der overførsler, du ikke selv har lavet?

Hvis du mener, at der er gennemført betalinger med MobilePay, som du ikke har godkendt, skal du kontakte os hurtigst muligt og bagefter lave en indsigelse. Husk også at få spærret din MobilePay. Ring til os på tlf. +45 70 80 39 00, så hjælper vi dig på rette spor. 

Lav en indsigelse

Er dit betalingskort blevet misbrugt til at lave en MobilePay-transaktion?

Så skal du spærre dit betalingskort i din egen bank. Det gælder fx hvis du har en transaktion på din bankkonto, der er sket via MobilePay, og som du ikke kan finde på din egen aktivitetsliste. I det tilfælde skal du reagere og få dit kort spærret.



Har du spørgsmål?