28. november 2022
Black Week 2022: Igen rekord e-handelsuge for MobilePay
Danskerne trodsede de sorte skyer over dansk økonomi og har handlet på nettet med MobilePay som aldrig før under Black Week og Black Friday. Henover ugen nåede MobilePay op på 2,8 milliarder kroner i omsætning og 4,4 millioner transaktioner.
På trods af alle bekymringer omkring dansk økonomi slog MobilePay i den forgangne uge alle hidtidige uge-rekorder for handel på nettet. Ved midnat søndag endte omsætningen på 2,8 milliarder kroner igennem Black Friday-ugen. Målt i transaktioner swipede indkøbsivrige danskere 4,4 millioner gange.
Som markedsledende betalingsløsning blev MobilePay benyttet på nettet mere end hver anden gang, danskerne handlede ind henover Black Week, altså fra mandag morgen til i går søndag aften.
For hele ugen løb væksten målt i antal transaktioner og volumen op i henholdsvis 1 million og 600 millioner kroner, sammenlignet med samme uge sidste år.
Black Week i højeste gear - Black Friday i næsthøjeste
I år har tendensen igen været, at Black Friday i stigende grad er blevet til Black Week. Mandag til torsdag voksede MobilePay i e-handel således med hele 41% målt i transaktioner og 37% målt i kroner. I kroner er det en stigning fra 882 mio. kr. i 2021 til 1,2 milliarder i år.
Black Friday er dog stadig årets helt store indkøbsdag på nettet. Sidste år var MobilePays vækst denne dag på 102%. I år er den på 22% målt i transaktioner og 19% i kroner.
Ved midnat fredag have MobilePay nået ny rekord for dagen, nemlig knap 1,3 millioner køb svarende til 881 millioner kroner sammenlignet med 1 million transaktioner og 739 millioner kroner i 2021.
Undervejs i forløbet satte MobilePay timerekord, da danskerne kl. 21-22 fredag swipede for 65 millioner kr. svarende til 96.000 transaktioner. Gennemsnitskøbet på dagen var 684 kroner, et fald på 17 kroner sammenlignet med sidste år.
Den høje omsætning fortsatte lørdag og søndag med rekorder begge dage.
”Trods den usikre økonomiske situation har butikkerne været aggressive med gode økonomiske tilbud og rigelige lagervarer. Og danskerne har turdet bruge penge, om end til lidt lavere gennemsnitspriser,” siger Claus Bunkenborg, Deputy CEO i Vipps MobilePay og landechef for Danmark: ”Det er en stor glæde, at MobilePay fortsat tager markedsandele og vokser pænt. Væksten er dog i år så moderat, at vi ikke kan afgøre om Black Week også ender i rekordomsætning for den samlede danske e-handel.”
Favoritkøb med MobilePay på nettet i Black Week: Tøj, skønhedsprodukter, legetøj, bøger, elektronik og hobby