Hvad betyder forskellige statusser i MobilePay-transaktioner?

Vi giver dine transaktioner forskellige statusser, så både virksomheden og kunden kan se, hvad der sker med den. Nogle af dem forklarer sig selv bedre end andre, så vi har lavet en beskrivelse af de forskellige statusser her: 
 
Anmodet 
I forbindelse med betalinger til MobilePay-numre betyder denne status, at virksomheden har "anmodet om penge", men at kunden endnu ikke har betalt i MobilePay. På samme måde angiver ‘Anmodet’ ved køb online, at virksomheden har sendt en betalingsanmodning til kunden, men at kundens betaling endnu ikke er blevet gennemført. 
 
Afvist 
En transaktion får ‘Afvist’ som status, når virksomheden har anmodet en kunde om penge, men hvor kunden efterfølgende har afvist betalingen. Det kan skyldes, at beløbet var forkert, eller at kunden har ombestemt sig. 
 
Reserveret 
En transaktion får denne status, når kunden har trykket ‘Betal' i MobilePay. Pengene bliver derefter reserveret på kundens konto, og vedkommende vil kunne se i MobilePay, at deres betaling har fået status som godkendt. Det er vigtigt at huske, at pengene ikke vil blive overført til virksomhedens konto, selvom en transaktion har fået denne status. ‘Reserveret’ bliver brugt i tilfælde, hvor en kunde endnu ikke har modtaget det, vedkommende har købt – oftest i forbindelse med online handler. 
Der kan ske én af tre ting med en reserveret transaktion:  
Den kan forblive reserveret 
Pengene for transaktionen kan blive opkrævet (se salgsstatus) 
Transaktionen kan blive annulleret 
 
Annulleret 
Når en kunde har trykket ‘Betal’, og den tilknyttede transaktion har fået status som reserveret, kan virksomheden vælge at annullere betalingen. Det betyder, at pengene ikke længere vil være reserveret på kundens konto, og at virksomheden ikke længere vil kunne trække betalingen, uden at kunden først har godkendt transaktionen i MobilePay igen. 

Trukket 
En transaktion behøver ikke at gennemgå alle de trin, der er nævnt ovenfor. De fleste betalinger til et MobilePay-nummer går direkte fra at være registreret til at være trukket. Det betyder, at din kundes konto debiteres, og at pengene udbetales til din afregningskonto. 
Hvis en transaktion er reserveret, kan virksomheden foretage opkrævning, så transaktionen får status som trukket. 
 
Tilbagebetalt 
En transaktion får status som tilbagebetalt, hvis en betaling er blevet refunderet til kunden. Med andre ord betyder denne status, at kundens konto er blevet debiteret, hvorefter virksomheden har tilbagebetalt enten hele eller en del af beløbet. Der kan foretages flere delvise tilbagebetalinger for et enkelt online køb via MobilePay, men hvis der er betalt via et MobilePay-nummer, er det er kun muligt at refundere det fulde beløb.  
  
Hvis du vil tilbagebetale en transaktion i erhvervsportalen, skal du logge ind og gå til transaktionsoversigten. Find den transaktion, du vil tilbagebetale, og tryk på den for at se flere detaljer. Herfra kan du påbegynde en tilbagebetaling.  
 
Det er vigtigt at bemærke, at du kun kan refundere penge for transaktioner, der er foretaget inden for de sidste 364 dage. Det tilbagebetalte beløb bliver trukket fra din næste afregning. Hvis din næste afregning er negativ på grund af det tilbagebetalte beløb, og du ikke modtager flere penge fra salgsstedet, vil du modtage en faktura på det skyldige beløb. 
Udover at lave tilbagebetalinger via erhvervsportalen, kan du også refundere penge direkte via din virksomheds system ved hjælp af API’et. Det giver dig mulighed for at automatisere tilbagebetalingsprocessen og integrere den direkte med dine forretningsprocesser.

 

Andre spørgsmål om Erhvervsportal

Hjalp denne information?

Fandt du ikke den hjælp, du ledte efter på hjemmesiden? Fortæl os, hvad du synes, der mangler, så vi kan få det med her på siden. Husk, vi har ikke mulighed for at svare på det, du skriver i feedback-feltet.

Godt at høre.

Tak for din feedback. Husk, vi har ikke mulighed for at svare på det, du skriver i feedback-feltet.

Der er desværre sket en fejl.